Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svartsprit-branchen...funderingar

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Svartsprit-branchen...funderingar

Inlägg av dan610324 »

den branchen är nog minst lika uppdelad mellan olika mopedåkar gäng :lol:
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Re: Cigg?

Inlägg av RS_jenssen »

Dupont skrev:Vad kostar en "limpa" Marlboro i Norge?
ca 750,- NOK <--> 883,- SEK

Markedet i Norge består av mange små selgere, så det er ikke farlig for nye å starte med salg her i Norge når det er Sprit, ØL, og Tobakk, men alt annet er farlig business ;)


Ikke uventet topper Norge også statistikken over alkoholpriser i fjor, 134 prosent over gjennomsnittlig EU-nivå. Nummer to på lista, Finland, hadde et prisnivå 27 prosent lavere enn det norske, mens Danmark og Sverige hadde prisnivå omkring 40 prosent lavere enn Norge. Enda større forskjell var det mellom Tyskland og Norge. Sammenlignet med de tyske alkoholprisene var det norske nivået nesten 2,5 ganger så høyt, skriver SSB.

Prisene på alkohol og tobakk varierer stort mellom EU-landene, først og fremst på grunn av forskjellige avgiftsnivå. Norge og Irland utmerket seg ifølge SSB med Europas høyeste tobakkspriser, henholdsvis 119 og 117 prosent over gjennomsnittet. I et nordisk perspektiv var de svenske tobakksprisene 41 prosent lavere, mens Danmark og Finland hadde et prisnivå henholdsvis 47 og 50 prosent lavere enn det norske. I landene med de aller laveste tobakksprisene, Montenegro, Serbia og Den tidligere jugoslaviske republikk Makedonia, kostet en tobakkspakke kun en sjudel av prisen i Norge.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Ok

Inlägg av Dupont »

Ok! Tackar! Jag bara undra.... :wink:
Smilsmirre
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön feb 23, 2014 13:49

Re: Svartsprit-branchen...funderingar

Inlägg av Smilsmirre »

HB brukar ju kosta omkring 80 kr/litern vid köp av 5-litersdunk. Smuggelvodka kostar ca 150 kr/0,7 liter = 214 kr/litern. Bra mycket dyrare med smuggel alltså.

Vill man få tag i smuggel behöver man i Gbg inte längre åka till det välkända Stigs center utan kan istället gå med i någon Facebook-grupp för att hitta billigt alkohol.

Man får uppfattningen att i Norrland är det ofta HB som gäller men mer söderöver är det bara smuggel för hela slanten. Men rätta mig om jag har fel.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Svartsprit-branchen...funderingar

Inlägg av AirQ »

Snygg nekro av en 4 år gammal tråd ^^
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Svartsprit-branchen...funderingar

Inlägg av suomiläsk »

jag kan köpa god hembränt som förmodligen kommer från sthlm för 350kr för en femma idag. från en annan kompis kunde jag köpa hb för 500 för en femma som en polis kokade :)
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: Svartsprit-branchen...funderingar

Inlägg av suomiläsk »

jag bor ca 10mil norr om sthlm
svetsande-Tarm
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 06, 2013 23:18
Utrustning: kolonn,plastis
Ort: hedemora

Re:

Inlägg av svetsande-Tarm »

dan610324 skrev:här i södra dalarna ligger priset på 350 kr för en femma
finns tydligen nån här i smedjebacken som säljer rävgift för dom pengarna , men finns perfekt sprit i borlänge för samma pengar

hörde av en kompis att nu finns det fin 96 för 100 kr litern i borlänge
funderade på om man skulle köpa några liter så man kan göra lite likör

annars är det väl mest lidl vodka som säljs här i trakten för 120 kr flaskan
finns även rom , konjak och whisky av tveksam kvalitet för samma pengar , troligen också lidl sprit
du råkar inte veta namnet på han som säljer det eller hur man ppå något vis får tag i han i borlänge :D
Alkohol är aldrig svaret,men det kan få dig att glömma frågan
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster