Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maskeringstips efterlyses!

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Hompen »

Vi får hoppas att du får behålla din hobby :)
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Perry »

:D det är ju inte så att jag anonserar i lokaltidningen direkt men jag anstränger mej inte heller för att dölja nåt, gör endast för husbehov.
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Kulfeldt »

Jag hitta 10 st 4l dunkar spolarvätska utanför biltema. Tomma. Rengjorde dessa neurotiskt och fyllde upp med sprit(drickbar) och i med några droppar blå karamellfärg, voilá! Du har nu totalt maskerat din hb ;)


Dock om dessa dunkar blev HELT rena vet jag inte men, men!


En annan variant skulle vara om man slet bort etiketterna och klistra på "rena" hb-dunkar och upprepade proceduren med karamellfärg! x)
Användarvisningsbild
drinkdoktorn
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör feb 28, 2009 14:02

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av drinkdoktorn »

Bokhylle dörr är det ingen som har en sådan som finns i filmer? :shock:
Just nu framställer:
Rosé champagne
Framtida planer:
Starta ett eget bryggeri
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Kulfeldt »

Har man en gammal storbildstv så kan man slita ur elektroniken förutom "glasrutan" och använda den som förråd.

25l dunkar får precis plats lagom i flyttlådor. Dvs bor du i lägenhet kan du stapla dem i förrådet utan att sura grannar får för sig något.

Sen finns ju även PGWs emballage för 5x5l dunkar och typ 12st 70cl flaskor. Det är diskret och praktiskt.


Hörde nån gång om en gubbfan som byggt en brännare i motorutrymmet på en skrotbil. Också sett bilder på en tvättmaskin som på insidan var en hembrännare. Hur dessa var konstruerade har jag inte en aning om tyvär men låter kul.

Min favorit: Förvara din apparat och andra tveksamma ting i en bil på parkeringen utanför din lägenhet. Bilen skall stå på någon annans namn så det inte framkommer att du äger den om MOT FÖRMODAN polisen skulle titta in hittar de inte annat än vinhinkar och sådant.

Jag har t ex min bil stående på en förälder för att reducera försäkring till 1/10 av premien...
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av 12345 »

om man inte säljer är väl chansen att man åker dit 1 på 9999999999
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

HaHa!

Inlägg av Dupont »

drinkdoktorn Postat: mån mar 01, 2010 0:39 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Bokhylle dörr är det ingen som har en sådan som finns i filmer?
HaHa! Sån ska jag bygga!!!
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

12v

Inlägg av Dupont »

Min favorit: Förvara din apparat och andra tveksamma ting i en bil på parkeringen utanför din lägenhet. Bilen skall stå på någon annans namn så det inte framkommer att du äger den om MOT FÖRMODAN polisen skulle titta in hittar de inte annat än vinhinkar och sådant.
Helt underbart! :D Sen skulle man ha en "apparat" som gick och köra på 12 v oxå!
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Hompen »

Det skulle bli lite bökigt att byta batterier och hålla på. Jag tror på att lite smidigt lägga en kabel. Man kanske kan gräva ner en i gräsmattan bredvid parkeringen och så över igen. Som en motorvärmarstolpe, fast utan stolpe:)
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Kulfeldt »

Hyr motorvärmarstolpe x))

Eller så köper man ett elverk från rusta på typ 4kW. Meckar en rejäl jävla ljuddämpare till den och köper en "fin" chevrolet Van eller något och sätter upp sin fetingfabrik där inne.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av scaryeyes »

Rätt smart det där med spolarvätskan.... Billigare än köpt spolarvätska åxå. Smakar bättre än biltemas med. Fast finns ju även med citronsmak!

Men helt seriöst tänker jag bygga en liten apparat. Bordsmodell. Kan va mysigt att dra igång en kulen höstkväll å bränna ur nån liter mäsk framför soffan. Sen utrusta den med handtag så det lätt kan visas upp att det är en te-kanna. Och att rören är bara humoristisk dekoration. Då blir det ju så att man nästan VILL ha påhälsning av dom blå.

Sen det med pannrummet.... Många har ju nu fått fjärrvärme..... Behåll pannan för jösse namn! Där inne finns ju allra bästa maskeringen!
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Brandon »

Smyga behövs ju som sagt inte direkt. Bara man använder insidan av huvudet! Sitt inte på någon tillställning och skryt om din brännare efter några glas!

Det misstaget gjorde en vän. Grannarna tittade på honom lite annorlunda efter det! Så det misstaget gör han nog ej om!
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av TorstenStenmark »

All min utrustning (utom kolonn och stripperhuvud, som är väl undangömda och delvis isärplockade på ett annat ställe) kan användas (och används) till helt laglig bryggning av öl, vin och mjöd.

Mitt kokkärl är en mjölkkanna med ett speciallock som jag fäster antingen kolonn eller stripperhuvud i. Men när det inte används för olagligheter, så är det ju helt sannolikt att den används för vörtkok. På så vis har jag ju en förklaring till varför det sitter ett vattenkokarelement i sidan på den.


Att använda klassiska damejeanner snarare än "mäskhinkar" är ju också en bra idé. Plastdunkar ska man undvika allt vad man kan!

Om man bara gör sprit för eget bruk, så är det väl idé att bygga en hemmabar. Samla ihop gamla spritflaskor och fyll dom med ert eget eldvatten. Är ni sånna att ni gillar essenser, så kan ni ju ha flaskor som matchar essensen; i.e. hemkört med romessens i en romflaska osv.

Om ni, liksom jag, även brygger lagligt, och klarnar och lagrar i damejeanner, så kan man ju alltid fylla upp en med starkare grejer och ställa längst bak.
Om mässingsknapparna kommer förbi och vill undersöka alla damejeanner, så kan man väl be dom att inte förstöra VARENDA vinsats, efter att dom kollat en eller två.

Att använda jäsrör med aktivt kol, som inte luktar, är ju en bra idé, om man bor i flerlägenhetshus. Att pumpa kylarvattnet genom en bilkylare istället för att ta det direkt ur kranen är ju också en bra idé, om man vill att grannarna inte ska ana vad man håller på med i lägenheten.

Dom där bag-in-boxarna som finns på PGW verkar ju också intressanta. Fylla dom med sprit och slänga på en vinettikett.
Boris Jeltzin vodka säljs ju i BIB, så jag antar att dom tål sprit...


Det är väl allt vad jag har funderat ut.
Lycka till.
//Torsten
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Lullen »

Jeltzin vodkan har bäst före datum på nån månad. Så ska man lagra länge är det inte särskilt bra.
Användarvisningsbild
Mr_lulle
Bryggmästare
Inlägg: 340
Blev medlem: tis jun 05, 2007 2:00

Maskeringstips efterlyses!

Inlägg av Mr_lulle »

om man har uteplats med stenplattor kan man ta upp en platta gräva ett hål under och ställa ned spriten där.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster