Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Åldersgräns för hembryggning

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
kvm3
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör jan 03, 2009 2:25

Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av kvm3 »

En yngre vän (läs: under 18 år gammal) har visat intresse för att själv börja brygga. Rent spontant känns det som att det borde vara olagligt, men jag finner ingen åldersgräns angiven för framställning av öl och vin i alkohollagen.

Kan någon sprida lite ljus över detta? Har jag misstolkat någon paragraf?
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Förarbeten

Inlägg av Dupont »

Det finns med i förarbetena till AL (Alkohollagen), SOU 2000:59, jag citerar;

"Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det
inte gäller tillverkning i hemmet för eget behov. Vin, starköl eller öl får
endast tillverkas av den som enligt 9 § första stycket 1 lagen
(1994:1564) om alkoholskatt godkänts som upplagshavare för
tillverkning eller bearbetning av respektive vara. Den som inte har fyllt 20 år eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken får Författningsförslag SOU 2000:59 inte bedriva tillverkning enligt
första stycket.
Vad som föreskrivs i första och andra styckena gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov."
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Förtydligande!

Inlägg av Dupont »

"Stycke är en benämning på text som börjar på en ny rad och vars innehåll vanligen uttrycker en viss poäng eller idé." Wikipedia

Förtydligande för de som inte är insatta i "byråkratsvenska" man vill ju föra ut forskningen till folket. Är man över 20 år så får man tillverka vin och öl för husbehov. Är man under 20 så får man inte tillverka vin och öl. Personligen var 13 år när jag gjorde vin som sålde till kompisar för jag tyckte det smaka skit.

1 och 2 stycket gäller inte hemtillverkning men 20 års gränsen gäller också vid hemtillverkning dvs 3 stycket. Ni kanske undrar varför man skriver så här i lagboken?, det är för att om alla kunde läsa det så skulle vi jurister inte ha nått jobb :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
kvm3
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör jan 03, 2009 2:25

Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av kvm3 »

Tack så jättemycket, det visade sig att sidan där jag läste efter endast innehöll vissa utvalda stycken :oops: Slarvigt av mig att inte dubbelkolla mot en annan sida.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av savonit »

konstigt, för vinsatser och öl satser har 18 års gräns på de flästa ställena man säljer det på.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Jo...

Inlägg av Dupont »

konstigt, för vinsatser och öl satser har 18 års gräns på de flästa ställena man säljer det på.
Ja det konstigt! men här måste man skilja på 2 saker det ena är att köpa ngt som kan användas till hemtillverkning och det andra är att faktiskt tillverka öl och vin. Är man 18 år så får man köpa en vinsats men man får inte använda den själv.

Rent lagtekniskt påminner det mig om när 16 åringar startar en resturangrörelse bara för att kunna köpa in sprit (tror dock att systembolaget har infört nya rutiner och kollar upp hur gamla firmatecknarna är).

Sen vill jag bara säga att jag inte försvarar denna lag, jag bara förklarar hur lagstiftaren tänkt.
Tawny
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör aug 13, 2011 18:43

Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av Tawny »

att affärerna har 18-årsgräns är ju bara för inte föräldrar ska bli sura, det är inte olagligt att sälja vinsatser till 16-åringar
alexander
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis apr 10, 2007 2:00

åldersgräns

Inlägg av alexander »

Det kan väl knappast finnas en i lag fastställd åldersgräns för vinsatser.

Man får köpa juice, man får köpa jäst.


Liksom man får köpa socker och jäst, trots att det går att göra olaglig sprit med dessa råvaror.

Lagen kan bara omfatta tillverkning av vin respektive sprit.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av Omlott »

I vilket fall tycker jag det är upp till var och en att värdera om man tycker det är olagligt eller inte.

Lagar är som allt annat något som människor precis som vi har skapat.
Baba Wethu
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 17, 2015 14:33
Utrustning: Fantaflaska

Re: Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av Baba Wethu »

Hörrödu Dupont, jag kollade faktiskt upp din källa, och jag vill säga att du har fel och att det inte finns någon åldersgräns överhuvudtaget för att hemjäsa. Källan du hänvisade från var först och främst ett FÖRSLAG på lagändringar, och vare sig den lagändringen gick igenom vet jag inte däremot, men det spelar ingen roll i det här fallet.
Du misstolkade nämligen helt innehållet i PDF:en.

I den PDF:en var "Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning i hemmet för eget behov" vad det redan stod i lagen, och lagändringsförslaget var:
"Vin, starköl eller öl får endast tillverkas av den som enligt 9 § första stycket 1 lagen (1994:1564) om alkoholskatt godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av respektive vara.
Den som inte har fyllt 20 år eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken får Författningsförslag SOU 2000:59 inte bedriva tillverkning enligt första stycket.
Vad som föreskrivs i första och andra styckena gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov."

Det betyder att "Vad som föreskrivs i första och andra styckena gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov" gäller även för åldersgränsen eftersom att det bara är två stycken (utöver det sista) istället för tre som Dupont skrev.
Alltså finns det inga regleringar om vem som får jäsa i hemmet för eget behov. Alla regleringarna de har är för försäljning av alkohol.

Här är en printscreen av PDF:en om lagändringsförslaget som Dupont hänvisade till. Den stapeln till vänster är det som redan stod i lagen, och det till höger var lagändringsförslaget.
bQBtaRF.jpg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av latmasken »

Tips: Lagar i Sverige är offentliga handlingar och finns tillgängliga från en massa ställen på webben. Det är bara att läsa innantill:

https://lagen.nu/2010:1622

Där kan man se att i 2. kap står det:
3 § Vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av sådana drycker enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.

Vad som föreskrivs i första stycket gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov.
Så vem som helst får tillverka vin och öl själv. MEN, att man får tillverka det betyder inte att man får dricka det!
Baba Wethu
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 17, 2015 14:33
Utrustning: Fantaflaska

Re: Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av Baba Wethu »

latmasken skrev: Så vem som helst får tillverka vin och öl själv. MEN, att man får tillverka det betyder inte att man får dricka det!
Fast lagen är ju så att man får dricka alkohol vid vilken ålder som helst, men att det supposedly inte går att få tag på alkohol på ett lagligt sätt eftersom att det är olagligt att sälja, ge ut eller på något sett förse en minderåring med alkohol. Att dricka det i sig är däremot fullt lagligt.

Eftersom att det är helt lagligt att göra eget vin för privat bruk är det ju därmed helt lagligt att dricka det också, och då utan att något brott begåtts.
Lagen som säger att poliser får konfiskera minderåringars alkohol är ju till därför att supposedly ett brott måste ha begåtts för att barnet ska ha alkohol till att börja med, men om man jäst det själv så borde de ju då inte ens ha rätten att ta alkoholen ifrån en eftersom att man tillförskaffat sig den på ett fullt lagligt sätt, och det inte är olagligt att dricka det.

Ganska stort kryphål i lagen om man frågar mig :wink:
Elmo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jul 21, 2019 14:41

Re: Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av Elmo »

Så jag som 18 år gammal får helt lagligt brygga öl för privat bruk och därmed dricka det hemma? Har blivit väldigt intresserad av att brygga då min pappa och farbröder, (ena ingift), brygger eget öl :)
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Åldersgräns för hembryggning

Inlägg av Den Sista Snusen »

I internationell Common Court Law så finns det inget som säger att det inte är tillåtet.
Konungariket Sveriges lagar är egentligen företagslagar och alla fria män av kött och blod kan därmed skita i dem.
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster