Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Din favoritgrogg??

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Pungis
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: lör feb 28, 2004 1:00
Ort: Lund

Din favoritgrogg??

Inlägg av Pungis »

Hoppas tråden hamnade rätt. Min är definitivt hemkört/vodka, fanta orange och apelsinjuice. Simpel och god som få :P
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av Suttung »

Klar sommarfavorit: Retsina-Sprite. 2/3 retsina och 1/3 sprite, allt kylt. Utan sprit men otroligt gott och retsina ger ett riktigt skönt rus. Också perfekt innan grillmat.

Någon billigare konjak med pommac är inte dumt det heller.

Annars brukar jag driva min maltwhiskysamlande kollega till vansinne genom att blanda single malt och cola 8) Men det är mest för att jävlas.
?l det heter bland m?nniskor, bland asarna brygd, rusande v?tska hos vaner, klar dryck det heter hos j?ttar och kallas mj?d hos Hel, supning hos Suttungs s?ner.
Användarvisningsbild
Hunden
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre jan 14, 2005 1:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av Hunden »

Min absoluta favorit är gin och apelsinjuice. Ibland så händer det att jag toppar med en liten skvätt sprite. Har hänt (mestadels när det är fruntimmer i närheten) att jag även hänger på en citronskiva på kanten. Måste ju ta vara på läget, lite grönsaker måste man ju få i sig också!
Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av KaptenStofil »

Vodka/apelsinjuice men även gin/apelsinjuice går bra. Jag vill ha den i ett selterglas (whiskyglas 22 cl) med 6 cl vodka el gin och sedan färskpressad apelsinjuice och is. Även "Harvey Wallbanger" är god att bryta av med (2 cl vodka byts ut mot motsvarande mängd Galliano).

I övrigt så är absinthe en höjdare och på sätt och vis är ju även det en grogg. Jag har hört (och det kan ju vara en rövarhistoria) att begreppet "grogg" kommer från en brittisk amiral som hette Vernon (?) som spädde ut sjömännens romranson med vatten vilket man kan förstå, vem vill ha snorfulla sjömän. OBS! Retorisk fråga, svar undanbedes :) .

Kanske kan Kapten_Grogg reda ut hur detta förhåller sig? :?:

MVH
//MajorTom
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av KaptenStofil »

Fyra andra av mina favoriter är:

White Russian
4 cl Vodka
2 cl Kahlúa

Serveras i highball-glas.
Fyll med mjölk.

Se bröderna Cohens film "The Big Lebowski" till denna longdrink.


Bloody Mary (min variant)

Serveras i selterglas (22 cl).

8 cl Vodka
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 nypa råsocker
Saften av en halv citron
Två stänk worcestersås
10 droppar tabasco
Tomatjuice

En stark longdrink men ofta omtyckt (om man gillar tomatjuice). Lämna dock alla tankar på selleri därhän. :D

Detta är min frukost-longdrink (men jag lämnar vodkan då).


Che Guevara

4 cl mörk rom
Ginger Ale
Angostura Bitter
Sockerlag
Lime klyftor

Krossa 3-4 stora limeklyftor med mynta, lite angostura och lite
sockerlag.

Fyll upp med is, häll på 4 cl Mörk rom, skaka snabbt och fyll
upp med Ginger Ale.


Mojito
6 cl vit rom
4 1/2 matsked limejuice
4 1/2 matsked socker
1 knippe färsk mynta (krossas)
Sodavatten

Mosa socker, lime och mynta.
Häll på rom och is.
Fyll (selter)glaset med sodavatten och garnera med hel mynta.

En grym longdrink på sommaren.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
slide
Bryggare
Inlägg: 169
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: K?llaren

Din favoritgrogg??

Inlägg av slide »

Gin och schweppes lemon slår allt!!
Användarvisningsbild
Hunden
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre jan 14, 2005 1:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av Hunden »

Majorn> Japp, det stämmer bra. Tror nog att en där Vernon helt sonika hette Grogg i efternamn, därav namnet.
Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Din favoritgrogg??

Inlägg av KaptenGrogg »

Som jag alltid gör när det är möjligt vänder jag mig till Ugglan, Nordisk Familjeboks andra upplaga, det bästa uppslagsverk som utgivits i detta land. Där läser jag:

"Grogg (eng. grog), dryck af konjak (rom, arrak eller visky) och kallt vatten utan socker. En engelsk amiral, Vernon, som till följd däraf, att han plägade gå klädd i en rock af grof kamlott (eng. grogram), af sin skeppsbesättning kallades the old grog, lär ha varit den förste, som blandat sjöfolkets romportion med vatten (1740), och efter honom skall därför drycken fått sitt namn."

Ugglan är alltså inte helt tvärsäker här, men varför kolla en bra story? Dög den där och då så duger den i vart fall åt mig. :wink:

För att återvända till ursprungsfrågan: Gin och tonic oftast. Eller vodka, Campari och apelsinjos. Men tja, konjak och pommac nån gång emellanåt. Eller en läskande klassiker som visky och soda.

Dessutom måste jag puffa lite för den tuffa, finska varianten Kosovichy. Ursprungligen Koskenkorva och vichyvatten, men vilken vodka som helst duger. En klassiker bland eliten i Helsingfors, sägs det.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Din favoritgrogg??

Inlägg av byggarn »

En nära vän till mig är en gammal sjöbuse som seglat stor del av sitt liv på de sju haven. Han berättar att engelsmännen kallades för "limejuiceare" - lajmjosare - för att de fick sin ranson spädd med just limejuice. Ett effektivt sätt att få i sjömännen C-vitamin och därmed undvika sjörbjugg (tandlossning/röta p.g.a. C-vitaminbrist). Det låter ju som något Kapten Grogg skulle kunna ha instigerat. Vet inte hur gammalt uttrycket är men nog är limejuice en trevlig ingrediens i groggen iaf!
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av Suttung »

Skillnaden mellan grogg och ena sidan och drink/longdrink å andra sidan? Kanske hårklyverier men själv ser jag grogg som alkhol blandat med ett "virke" i större mängd (förr ofast vischyvatten) medan drinkar innehåller fler ingredienser. Groggkulturen håller ju nästan å att dö ut bland alla fina drinkar.

Back to basic! 8)
?l det heter bland m?nniskor, bland asarna brygd, rusande v?tska hos vaner, klar dryck det heter hos j?ttar och kallas mj?d hos Hel, supning hos Suttungs s?ner.
Användarvisningsbild
Hunden
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre jan 14, 2005 1:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av Hunden »

suttung> Ja det stämmer. Tror det normen är att en drink innehåller mer än två ingredienser medans grogg innehåller två. En hederlig bondgrogg innehåller nästan bara en ingrediens, och äkta lantbrukargrogg är bara en :D
Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t
Användarvisningsbild
macbacon
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: ons jun 08, 2005 2:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av macbacon »

Måste ju säga att favoriten växlar lite av och till, men av nån anledning så återvänder man alltid till det gamla klassiska. Hemkört och Cola :roll:
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Din favoritgrogg??

Inlägg av KaptenStofil »

Nja, är det inte så att "drink" är det internationella begreppet. Det som åsyftas med tre el fler grundingredienser är väl eg "cocktail"?
T ex "Dry Martini" har huvudsakligen två ingredienser och är ansett vara en "drink" emedan "Tequila Sunrise" har fler och är en cocktail.

Just det svenska "grogg" är väl eg i grunden ett slanguttryck som numer hittat in i SAOL (även om det är mer korrekt än det internationella "drink").

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Din favoritgrogg??

Inlägg av KaptenGrogg »

byggarn skrev:En nära vän till mig är en gammal sjöbuse som seglat stor del av sitt liv på de sju haven. Han berättar att engelsmännen kallades för "limejuiceare" - lajmjosare - för att de fick sin ranson spädd med just limejuice. Ett effektivt sätt att få i sjömännen C-vitamin och därmed undvika sjörbjugg (tandlossning/röta p.g.a. C-vitaminbrist). Det låter ju som något Kapten Grogg skulle kunna ha instigerat. Vet inte hur gammalt uttrycket är men nog är limejuice en trevlig ingrediens i groggen iaf!
Just det. På engelska heter det förstås limejuicer eller bara limey. Från början avsåg det alltså engelska sjömän, sedan kom det att betyda britter över huvud taget. Historien om varför de fick epitetet stämmer, men jag har inte kunnat få fram var nånstans i världen det uppkom. Man kan ju förstås tänka sig att britterna själva började använda det om sjömännen och att övriga engelskspråkiga (amerikaner, australiensare, sydafrikaner och så vidare) utvidgade det till att gälla alla från Storbrittannien.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Din favoritgrogg??

Inlägg av bonnraggarn »

Håller helt klart med macbacon.
Det är den enda groggen jag inte tröttnar på.
Den är min klara favvorit, helst med mkt is i :)
***BONNRAGGARN***
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster