Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäsk på 20%

Recept, tips m.m.
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Mäsk på 20%

Inlägg av Fredriko98 »

Hej allihopa. Jag är ny här. Jag håller på att göra mäsk på 20%. Det blir klart om 4 dagar ungefär. Jag satt mäsken igår.
Hur smakar mäsk på 20%? Har någon provat?
Tror ni det blir gott om jag gör grogg på Det? Tex att jag tar hälften mäsk och hälften Cola?
Det borde funka :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mäsk på 20%

Inlägg av latmasken »

Ju starkare man försöker få mäsken, desto mer biprodukter.

För destillering brukar man rekommendera att inte göra för stark mäsk just eftersom den inte blir lika ren om man gör den för stark.

Det kommer med andra ord antagligen att smaka skit...
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Re: Mäsk på 20%

Inlägg av Fredriko98 »

latmasken skrev:Ju starkare man försöker få mäsken, desto mer biprodukter.

För destillering brukar man rekommendera att inte göra för stark mäsk just eftersom den inte blir lika ren om man gör den för stark.

Det kommer med andra ord antagligen att smaka skit...
Okej. Det kanske det gör. Jag får tänka "Jag blir full"
Fast jag har ju druckit handsprit, listerine och ytdesinfektion. Om man jämför det med mäsk så blir mäsk ganska fort ☺
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Mäsk på 20%

Inlägg av smygbrännarn »

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att du hellre ska försöka att skaffa hjälp.
Jag drömmer dig inte men det låter absolut som att du inte ser alkohol som en njutning längre utan att du passerat det stadiumet för länge sedan.
Mvh
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Mäsk på 20%

Inlägg av Toffeln »

Om 98 i ditt namn refererar till året du är född så gör du bättre i att vänta till du fyllt 20 eller så ber du någon vän köpa till dig. Alternativt lär du dig göra öl/cider eller vin. Vin är ungefär lika avancerat som mäsk fast betydligt godare. Köp en 7/14-dagars sats på coop så har du allt du behöver förutom socker.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst