Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gammal champagne?

Recept, tips m.m.
Long Island IT
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 19, 2012 21:20

Gammal champagne?

Inlägg av Long Island IT »

Hur gammalt kan vinet eller champagnen vara utan att förändra smak?

Jag hittade en flaska "sovjetisk champagne" (spbvino, Sankt Petersburg) som tappats 2004 och legat i rumstemperatur många år. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av färsk sovjetisk champagne. Drycken var ganska mörk. Som portello eller trocadero. Smaken var som kolsyrat portvin. Inte illa, men knappast någon festkänsla. Någon med erfarenhet av sovjetisk champagne som kan säga om drycken förändrats väsentligt jämfört med hur den ska smaka?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Gammal champagne?

Inlägg av ranald »

Om en dryck i glasflaska förvaras svalt och mörkt håller den längre än om den förvaras ljust och varmt, så jag tror att din "champagne" hade åldrats en hel del.
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: Gammal champagne?

Inlägg av Klas1231 »

Long Island IT skrev:Hur gammalt kan vinet eller champagnen vara utan att förändra smak?

Jag hittade en flaska "sovjetisk champagne" (spbvino, Sankt Petersburg) som tappats 2004 och legat i rumstemperatur många år. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av färsk sovjetisk champagne. Drycken var ganska mörk. Som portello eller trocadero. Smaken var som kolsyrat portvin. Inte illa, men knappast någon festkänsla. Någon med erfarenhet av sovjetisk champagne som kan säga om drycken förändrats väsentligt jämfört med hur den ska smaka?
Alla viner förändras när de lagras under en längre tid, så det blir svårt att säga hur den ska smaka egentligen. Om du hade haft en till flaska som lagrats i en optimal miljö för att jämföra så skulle du kunna veta skillnaden, om man nu menar "hur den ska smaka" med en optimalt lagrad champagne. Sedan vet man inte hur den producerats.

Jag testade googla på namnet men det kom inte fram något.

Hur fick du tag i den förresten?
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
Long Island IT
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 19, 2012 21:20

Re: Gammal champagne?

Inlägg av Long Island IT »

Jag antar det var samma produkt som denna som (numera) kallas rysk champagne
http://www.spbvino.ru/proizvodstvo/sham ... olusladkoe
Det står inget om lagring tyvärr. Vårt kära Systembolag säger att även de enklaste champagner klarar flera års lagring. Men ett decennium är kanske för lång tid.
https://www.systembolaget.se/fakta-och- ... champagne/
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Re: Gammal champagne?

Inlägg av Fredriko98 »

Drick och prova. Smaken har nog förändras. Men sålänge det är alkohol kvar så är det ju lugnt ☺
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster