Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyra av vinäger??

Recept, tips m.m.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Kolsyra av vinäger??

Inlägg av latmasken »

En bekant frågade mig idag "Har du provat det här?" och visade ett recept på Fläderchampagne från Allt om mat.

http://alltommat.se/recept/fladerchampagne/

Jag tyckte spontant att det inte kändes nånting rätt med det där receptet.

Vinäger lär ju inte ge nån jäsning?

Kan vinägern vara för syra bara och det är citronskalet som ger vildjästen?
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Kolsyra av vinäger??

Inlägg av rili »

Låter som ett väldigt chansartat recept... Osköjda fläderblomsklasar innehåller nog en hel del vildjäst (jmf vildjästa viner..) som kan få fart på jäsningen.men processen är som sagt chansartad - vilket är orsaken till att de flesta vin- (och ölproducenter) har övergivit den. Om du har en "levande" vinäger så lär det bli vinäger av hela skiten - så se till att du använder en industrproducerad avdödad vinäger..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyra av vinäger??

Inlägg av latmasken »

Ja jag har inte tänkt följa receptet:)

Tyckte det verkar fel att jäsa svalt också, vill man få igång jäsningen så är väl rumstemperatur bättre. Det står iofs sval rumstemperatur, lite oklart vad de menar.

Att använda vildjäst från ett äpple måste ju vara mycket vettigare (äpplen är ju ökända för att börja jäsa snabbt).
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Kolsyra av vinäger??

Inlägg av rili »

Jo, äpplen ger nog mer vildjäst..

Hela receptet andas lite "blåbärsvins"-vibbar. För oss som var barn på 70-talet så följde vi med spänning våra mödrars experiment med "blåbärsvin" vilket allt som oftast resulterade i flaskexpositioner och nedsprejade furuklädda gillestugor... Inget som manar till efterföljd...
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Kolsyra av vinäger??

Inlägg av Omlott »

För några veckor sedan gjorde jag och min sambo vår andra sats flädersaft för i år. Enlogt receptet skulle konserveringsmedlet vara en ansenlig mängd citronsyra. Efter någon dag så upptäcker jag att en av flaskorna har exploderat. Så vildjästen som var på fläderblomklasarna var rejäla grejer..tyvärr. Sen tycker jag att citronsyra var ett svagt val av konserveringsmedel.
Så som sagt, receptet kan gå och säkert bli mycket gott (men varför vinägern är där kan man undra..) Jag tycker det är slösaktigt att chansa.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst