Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min första batch hemmarostat kaffe!

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Min första batch hemmarostat kaffe!

Inlägg av Johh_ »

Har länge kollat på filmer och sneglat på råkaffe så slog nu sak i det hela och köpte 1 kg Sumatra Gayo ifrån Kaffecompagniet

Jag hällde ut lite ca 1 ½ deciliter(har inte fått hem min våg ännu) på en långpanna utspridda över hela pannan jämt fördelat. In med detta i en förvärmd varmluftsugn på 225 grader(ej mätt med termometer men på ugnen är det en plupp just där). Bönorna var i ugnen ungefär 12-13 minuter där jag ristade om långpannan med jämna mellanrum genom hela rostningen. Bönorna blev färgade samtidigt och höll en jämn färg under tiden. Dessvärre kunde jag inte höra klickande från när de spricker men det hoppade och flög "skal" runt i ugnen.
När det var dags tog jag ut bönorna och hällde raskt upp i ett durkslag av plast och kylde ner bönorna kvickt genom att gå utomhus, snurra och blåsa på bönorna. På detta viset filtrerades också alla skalresterna enkelt bort.

Problem: Ännu luktar mina bönor mest bränt medans dom andra bönorna luktar kaffe?? - jag har hört man skall låta bönorna ligga och chilla en stund innan man maler ner dem, så jag har lagt dem i en tät zip kaffe-påse med backventil tills imorgon(sugit ur luften). Kanske kommer kaffelukten så småningom??
Bönorna känns bra, lite dova till ljudet vilket betyder de inte bör vara sönderrostade, och lite fuktighetshalt kvar i dem.

Vad jag tror: Jag borde ha lagt in börnorna när ugnen inte var helt på 225 grader, så de fått följa med litegrann i värmehöjningen. Jag tror alltså att jag har bränt till mina bönor, men vi får se!


Mina bönor är de till vänster och de till höger är färdigköpta, rostade, inhandlade på Olof Viktors på Österlen i Skåne.
20150811_190307.jpg
20150811_190307.jpg (330.13 KiB) Visad 1328 gånger
Har vi några fler hemmarostare på forumet?
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Min första batch hemmarostat kaffe!

Inlägg av Johh_ »

Öppnade påsen med bönorna idag morse och nu luktar de gott kaffe 8)

Många säger att de rostade bönorna skall vila ett tag medans andra säger att man kan mala dem direkt när de har svalnat för att avnjuta en kopp kaffe. Jag har också läst att detta är smak och tycke helt enkelt - vissa planerar och verkligen känner efter när deras bönor är som bäst och skriver ner detta tex att de är bäst efter 8 eller 9 dagar.

Jag kommer iallafall mala ner dem imorgon alltså efter 2 dagars vila. Hoppas jag får hem min Wilfa WSCG-2 Kaffekvarn tills det är dags!
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Min första batch hemmarostat kaffe!

Inlägg av Johh_ »

Detta blir för jävla fint kaffe måste jag säga. Gott att lukta på som bönor, som malt och som upphällt och pressat ner i koppen med Aeropress:en. Det blir väldigt mjukt och fruktigt, bönorna när de är rostade luktar lite choklad nästan. Och efter någon minut när jag kommit längre ner i koppen uppträder en lite annan smak också, då smakar det nästan som bäst.

Aja, det verkar inte finnas andra hemmarostare så jag avslutar väl tråden med det här :)
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Min första batch hemmarostat kaffe!

Inlägg av rili »

Tja, med tanke på dina inlägg så blir man ju liten sugen att testa...
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster