Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cognac i matlagningen.

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Cognac i matlagningen.

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Cognac är en ingrediens som ofta ingår i matlagning, framför allt i grytor och såser men även som "bränsle" vid flambering. Vad är det för specifik smakupplevelse som cognacen tillför?
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cognac i matlagningen.

Inlägg av latmasken »

Intressant fråga, men när jag tänker efter undrar jag om konjak verkligen är det som används mest.

Spontant så får jag en känsla av att vin (främst rödvin), sherry, portvin och mörkt öl (ex. porter) är mer vanligt, för att inte tala om olika likörer (i efterrätter).

Jag kan tänka mig att konjakens framträdande placering beror på att den är fransk, och fransk matlagning anses ju vara väldigt "fin". Jag har svårt att tänka mig en fransk kock lovorda skotsk whisky eller italiensk grappa...:) Men en fin bordeux eller en cognac känns mer hemma i fransk matlagning.
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Cognac i matlagningen.

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Nej jag tror inte att den används mest men väldigt ofta. Det ligger nog en hel del i det där med den franska matlagningen, som du påpekar. Whisky används ju i och för sig också men oftast i marineringar av kött och jag tror det är själva röksmaken man är ute efter där. Rödtjutet bidrar med en syra i smaken samt sherry och portviner både syra och sötma. Men konjakens bidrag är lite höljd i dunkel för mig. När man gör grönpepparsås så ska den spetsas med en ganska rejäl mängd konjak enligt Per Morberg. I årets julsnaps (sprit och glöggkryddor) tillsatte jag konjak och trots att den bara motsvarade en 1/7 av innehållet och att det var ganska mycket kryddor så tog konjaken över smaken hel och hållet. Det smakade blaskig konjak hel enkelt :unsure: Jag var tvungen att sätta en ny kryddsats. Slutresultatet blev emellertid lång över förväntan och blev den bästa årgången hittills. :thumbup:
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Cognac i matlagningen.

Inlägg av Charlie's Nubbe »

...btw: mörk porter är perfekt att tillsätta i färsen när man gör köttfärsbiffar!
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Cognac i matlagningen.

Inlägg av Weinkeller »

Sprit i sig är ju en bra smakbärare och kan framhäva andra smaker. Generellt ger det en fylligare smakupplevelse och passar tex mycket bra i såser. Just konjak är ju en ganska neutral "len" sprit med varierande ekkaraktär och djup. Detta gör det ju lite till någon sorts universalsprit i matlagning. XO i glaset och vsop i maten är min rekommendation.
/Weinkeller
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Cognac i matlagningen.

Inlägg av rili »

Tack weinkeller för (ett som vanligt ...) mycket välbalanserat och klargörande inlägg. Cognac har många goda egenskaper, en balanserad sötma, viss syra, en bra druvkaraktär och en tydlig fat(ek-) karaktär. Helt enkelt en utomordentlig smakförstärkare . Visst, lite dyr.. Men det får man ta.
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Cognac i matlagningen.

Inlägg av Charlie's Nubbe »

Ja det där med "ekfatskaraktär" låter rimligt. Jag är ganska svag för just "eksmaken" och jag har labbat med rom tidigare (i Julsnapsen) men jag kanske ska experimentera mer med konjaken. Ska kanske tillägga att jag inte är så förtjust i konjak som avec. Det liksom vänder sig i strupen.
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst