Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagra snaps?

Recept, tips m.m.
Lancet
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jul 18, 2014 14:37

Lagra snaps?

Inlägg av Lancet »

I de flesta fall mår snapsen bra av att lagras efter att smakämnen (johannesört, malört, kummin eller liknande) silats bort. En del snapsrecept är essenser som måste spädas ut, andra är hyfsat drickklara.

När man nu ska låta en snaps lagra något år är det då som essens eller som utspädd och drickklar?

Jag undrar om det är någon mening att lagra essensen för att vid just dricktillfället spä ut snapsen till rätt smakstyrka eller om man då bara startar om på ny kula och måste lagra igen?

Hoppas jag inte är helt oförståelig här...
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Lagra snaps?

Inlägg av jokkman »

Hej

Förut så stod det på "essensflaskorna" (som man köper) att man kunde "snabblagra" genom att blanda i essensen och sedan värma i ett vattenbad till ca 50 grader med med korken på.
Låt det sedan kallna (du tar ur flaskan från vattenbadet)

Jag har provat samma sak med att blanda essens, ekspån, kryddor mm och köra i micorn i en glasburk utan lock i ca 2 min (testade med vatten först så jag vet hur länge som det tar innan jag får max 50-55 grader)
Skruva på locket hårt och låt stå tills den fått rumstemperatur.
Som jag personligen tycker/tycker mig känna så funkar det att snabblagra med essens i micron, och det funkar riktigt bra med ekspån och div kryddor att snabb lagra i micron
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster