Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagring av ost

Recept, tips m.m.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Lagring av ost

Inlägg av latmasken »

Jag hade för mig att jag startat en tråd om det nån gång förut men hittar inget. Kanske bara tänkte, men aldrig fick tummen ur.

Förut hade jag en massa frågor mest, nu har jag faktiskt erfarenheter:)

Jag har testat att lagra ost i källaren de senaste åren, en vanlig billig hushållsost blir kanongod efter ett års lagring. Har även provat att lagra vanliga "trekanter" av gouda och herrgårdsost, och julost köpt på rea efter nyår. I helgen öppnade jag t.ex. en liten Coop Extra Gräddost som legat där i 2 år (sen maj 2012).

Jag köper vakuumförpackade ostar och lagrar dem i förpackningen (minskar risken för mögel). Ska man lagra osten öppen måste det vara en helt vaxad ost (julost funkar, såna här runda röda edamer typ). Det svåra är att hitta mindre ostar till lågt pris (vitsen med att lagra är ju mycket att köpa billig ost som blir "dyrare" med lagringen liksom), men trekanter verkar alltså fungera rätt ok (har hittils bara öppnat två av de jag testat, en gouda och en herrgård, men har en gouda ligger i källaren i alla fall).

En del av ostarna verkar ha jäst, förpackningen blir uppsvälld och till slut måste man punktera för att den inte ska spricka. Men osten blir bra bara man läpper ut gasen (och vätskan). Det blir alltid en massa vätska i förpackningen, jag vet inte om man egentligen borde låta den torka bort, men öppnar man ökar risken för mögel nåt fruktansvärt...

Den främsta nackdelen jag har upptäckt är att ostarna blir fruktansvärt smuliga. Det går inte att göra skivor av dem, de spricker sönder i småbitar när man hyvlar och det bryts loss bitar från kanterna om man inte är försiktig. Men så är det nog ofta med äldre mogen ost.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Lagring av ost

Inlägg av Odqvist »

Läste för ett tag sedan om en riktig stålkäring när det gällde ost, en som tydligen drivit butik och varit med i många herrans år. ;)

Mycket handlar om att vända, klä om/vaxa om, stryka, olja ostarna etc under långa lagringar.
Ska se om jag hittar det, återkommer.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagring av ost

Inlägg av latmasken »

Vänder gör jag med mina, men inget annat. Eller ja, eventuellt släpper ut tryck och vätska.

Det handlar ju mycket om vad man utgår ifrån.

Jag hittade en PDF förut som handlade om vad som händer vid ostlagring och jag kan ju säga att de som tycker att det är svårt att förstå processerna när det gäller öl och vin ska nog inte försöka lära sig vad som händer i ost! :) Det var en väldig massa processer, men i princip är det så att osten sakta sakta bryts ner, så lagrar man den för länge så är det så att säga inget kvar till slut. Olika proteiner bryts ner olika fort av olika enzymer och sånt. Men ett par år verkar som sagt var i princip alla ostar förbättras av.

Vill man ha fram en väldigt specifik karaktär så krävs det såklart mer arbete, men om man bara vill få billig ost med lite bra drag i så är det bara att testa.
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Lagring av ost

Inlägg av konserven »

Har en som närmar sig 3 år nu tror jag men den står i kylskåpet.
Har ni någon koll på om det är för kallt för att den ska mogna? är vakumpackad och har inte svällt upp utan ser ut som när jag köpte den.

Hoppas den blir bra :)
Blir de för smuliga kan man alltid riva ner skiten och frysa in och ha som "gratängost".
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagring av ost

Inlägg av latmasken »

Är det kallt går nog bara vissa processer långsammare. Mina ligger i en "matkällare" som ligger runt 17-18 grader i temperatur.
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Lagring av ost

Inlägg av konserven »

OK, Har tyvärr ingen matkällare eller vinkyl så tog det säkra före det osäkra och körde kyl istället för att den får ligga framme å svettas på somrarna. Närmar sig provsmakning snart kanske :)
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster