Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Finns det något "kändisvin" som är bra?

Recept, tips m.m.
Tobban
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 12, 2013 10:19
Ort: Göteborg/Stockholm

Finns det något "kändisvin" som är bra?

Inlägg av Tobban »

Har länge känt mig skeptisk över alla dessa kändisar som lanserar sina egna viner, men det måste ju finnas något som är bra? Och vad är det som säger att det inte skulle vara det egentligen? Om jag själv var känd så skulle jag ju själv tycka om vinet jag säljer, men det här med vin är ju en smaksak som sagt.

Men tänkte kolla mer er om ni har något tips på något som ni testat och om ni bortser från namnet på flaskan, var bra?
Skål.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Finns det något "kändisvin" som är bra?

Inlägg av Odqvist »

Sanningen är den att det är olika dryckesbolag som står bakom vinerna. Dessa rekryterar en känd person som frontfigur för sin produkt, och detta säljer uppenbarligen. Det är inte fallet, att den person som profilerar flaskan, har "tagit fram" vinet i fråga. Därför är det i verkligheten inget annat än ett pr-trick. Det säger däremot inget om vinets kvalité i fråga, men om ni tror att vinet har profilerats av kändisen i fråga och därför köper detta, så är ni tyvärr vilseledda. Detta är ett bra bevis på att metaprodukter säljer, och inte bara den fysiska produkten i fråga.

Alla svenska mikrobryggare använder samma metod, men där är metaprodukterna till största del genuina, där deras "bakgrundsstory" till ölet i fråga troligtvis till stor del är sann.

Men att Per Morberg eller dylik kändis skulle ha "tagit fram" ett eget vin efter egna önskemål och till specifika tillfällen och krav, är tyvärr inte fallet. Man kan likna det vid sponsring av idrottare, om man så vill. Det är inte samma sak, men principen skiljer inte mycket. "Leif Mannerströms färdiga såser" är ett annat bra exempel i butikerna.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Tobban
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 12, 2013 10:19
Ort: Göteborg/Stockholm

Håller med

Inlägg av Tobban »

Jag förstår att de själva kanske inte äger vingården och har varit med i hela produktionsledet. Men de har ju troligen testat en hel del viner innan de valde just detta som deras namn ska hamna på, då blir det ju ändå en produkt som kanske kan tilltala just den personens fans osv?

Sen finns det ju kända personer som står bakom vinet, produktionen men inte profilerar sitt namn på flaskan. Men ändå kammar hem slanten. Det jag undrade var mest varför folk ofta tycker så illa om att kändisar sätter sina namn på viner och väldigt ofta har folk inte ens testat vinet i fråga innan de uttrycker sig att de aldrig skulle dricka ett "kändisvin." Men sanningen är nog att det vinet är nog mer noggrannt utvalt än många andra viner i samma prisklass.

Och på tal om Per Morberg så har jag testat hans glögg och den var ju faktiskt vassare än Blossa. Sen har han släppt en ny Zinfandel nu som jag inte hunnit testa ännu men kan återkomma med en ärlig recension. Hade varit kul att ha ett blindtest med dessa viner och mer "vanliga" i samma prisklass och se vad folk verkligen tycker.
Skål.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Håller med

Inlägg av Odqvist »

Tobban skrev:Jag förstår att de själva kanske inte äger vingården och har varit med i hela produktionsledet. Men de har ju troligen testat en hel del viner innan de valde just detta som deras namn ska hamna på, då blir det ju ändå en produkt som kanske kan tilltala just den personens fans osv?
Problemet är att det är just det som dryckesbolaget vill att du ska tro. "Om han/hon har testat det här vinet och säger att det är bra, då måste det ju vara så." Det är ju knappast så att den aktuella personen har funnit ett vin denne tycker så mycket om, att vederbörande kontaktar bolaget i fråga och ber om att få profilera denna produkt.
Sen finns det ju kända personer som står bakom vinet, produktionen men inte profilerar sitt namn på flaskan. Men ändå kammar hem slanten. Det jag undrade var mest varför folk ofta tycker så illa om att kändisar sätter sina namn på viner och väldigt ofta har folk inte ens testat vinet i fråga innan de uttrycker sig att de aldrig skulle dricka ett "kändisvin." Men sanningen är nog att det vinet är nog mer noggrannt utvalt än många andra viner i samma prisklass.
Det finns gott om viner under eget namn/gård som rekommenderas av diverse kändisar, tv-kockar etc. Det kan vara så att dessa personer får betalt för att göra så, eller gör så av helt eget initiativ. I vilket fall som hels så tjänar det berörda dryckesbolaget på det.
Varför skulle vinet i fråga vara "mer noggrant utvalt än många andra viner i samma prisklass"?
Jag vill inte påstå att man ska döma ner någon dryck man inte prövat, bara för att buteljen har en viss profil, men man ska ha med sig att detta är en aktuell trend på vinmarknaden och ett välkänt pr-trick. Det finns inget som säger att ett vin måste vara "bättre" än ett annat i samma prisklass för att det profileras av en känd person.
Och på tal om Per Morberg så har jag testat hans glögg och den var ju faktiskt vassare än Blossa. Sen har han släppt en ny Zinfandel nu som jag inte hunnit testa ännu men kan återkomma med en ärlig recension. Hade varit kul att ha ett blindtest med dessa viner och mer "vanliga" i samma prisklass och se vad folk verkligen tycker.
Kul att du gillade glöggen i fråga. Jag är själv i valet och kvalet på att testa denna. Jag tycker att du ska utföra blindtestet du nämner. Välj då först efter region, druvsort och ålder, därefter prisklass, och se vad du får för resultat.

Min ståndpunkt i frågan är att man behöver inte alls ha förakt för "kändisviner", men man ska heller inte tro att de på något sätt automatiskt legitimeras som vid högre kvalité, enbart på grund av att de bär en viss profil. Något likande håller på att hända inom den internationella öltrenden. Relativt välbryggda öl överhypas med hjälp av metaprodukter och Awards, recommends etc. och säljs för dyra pengar, medan motsatsen, t.ex. ett danskt mikrobryggeri, som vann en ansedd tävling med ett anonymt öl vars kvalité hyllades, sedan döptes till "Cat Piss Ale" med en tillintetsägande etikett och butelj. Metaprodukter är bra, men innehållet räknas först och främst. ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Tobban
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 12, 2013 10:19
Ort: Göteborg/Stockholm

Re: Finns det något "kändisvin" som är bra?

Inlägg av Tobban »

Kom att tänka på den här tråden idag när jag läste detta om att Bingo släppt nytt vin på låda. Spännande att han väljer att kalla det för en designmiss då det garanterat måste ha varit uppgjort med pipen tycker jag. Sen att vinet kostar 168 kr för en 3L låda är ju rätt spännande också. http://www.resume.se/nyheter/design/201 ... esignmiss/

Men som vanligt så ska jag inte uttala mig om innehållet förrns jag har provat det. Någon här kanske redan har lyckats få tag på en låda?
Skål.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster