Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kaffesurrogat ano 1941

Recept, tips m.m.
uppsala55
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 21, 2011 12:38

kaffesurrogat ano 1941

Inlägg av uppsala55 »

Att gå på loppis har sin sharm och ibland så stöter man på literatur som har med vårat intresse för drycker att göra
nu har jag hittat en kokbok från 1941 då kriget rasade på kontinenten och alla fasor och info som vi vet nu kunde man bara gissa sig till.
Innan sharter resornas tid då det bara fanns svarta kor i skåne. tre år har kriget pågått och man vet inte när det ska ta slut.
Då i ransonerings tider ger Husmodern ut en snål kokbok "man tager vad man haver"
Efter att ha blädrat igenom och letat effter hur man tilllagar kråka och fiskmås som till min besvikelse inte fanns,
med hittade jag kapitlet kaffe surrogat.
Då visade det sig så att husmodern hade efterlyst en tävling om vilket surrogat som finns och vilket som är bäst.
Vad det handlar om är att späda ut sitt kaffe med nått surrogat.
Jag har sökt på nätet men inte hittat nått riktigt resept bara att det har funits hundra tals och att dom sista försvan från hyllorna ibörjan på 50-talet.
nu har jag 11st att välja på:)
jag tror inte att någon kommer att vilja prova det här därför skriver jag bara ut rubrikerna på resepten och lite kort fattat.
Det är kokkaffe som gäller

Knallar-av vete eller rågmjö, potatis gör man en deg som kan kryddas med humluspad eller riktig kaffesump.
knallar är små bullar som en köttbulle som torkas och rostas för att sedan andvändas i kaffe kokningen.
Dom flästa handlar om att tärna rossta och pulvrisera råvarorna. endel med ett visst tillvägagångsätt.
ollonkaffe
maskroskaffe
cikoriakaffe-maskrosrötter blandat med råg,ärtor och sockerbetor.
Rödbets och vitbetskaffe
potatiskaffe
kaffe av brödkanter-kak och brödsmulor,mm,ej mögliga
fruktkaffe-skal, skrutt, fallfrukt,mm
rågkaffe
maltkaffe
ärtkaffe
makaronikaffe

sen finns det te surrogat också
te på svartvinbär
tallbars te
nypon te

vad gjorde man inte för att få sitt kaffe...
tveka inte.
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: kaffesurrogat ano 1941

Inlägg av Calogero »

I Italien använder (fortfarande trots att det inte är särskilt gott) väldigt mörkt rostad malen malt som kaffesubstitut
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst