Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vitlök och olivolja börja jäsa

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
sunkan_85
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis aug 14, 2007 2:00

vitlök och olivolja börja jäsa

Inlägg av sunkan_85 »

Är det någon som har provat marinera vitlök själv?
Det har jag efter någon vecka i kylskåpet öppna jag burken och det bara koka i oljan.
Kan inte vara nått annat än jäsning men det lukta inte koldioxid/jäst

Kan man göra nått kul med det hela?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: vitlök och olivolja börja jäsa

Inlägg av temp_wricko »

Äta?
/Wricko
Användarvisningsbild
sunkan_85
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis aug 14, 2007 2:00

Re: vitlök och olivolja börja jäsa

Inlägg av sunkan_85 »

Innan jag skrev här googla jag om det och det jag kunde få fram var att man kan få kraftiga förgifning av det när det jäst och jag har nyss haft magkatarr men jag tror det var virus/bakririe sjukdom jag hadde.
Men jag är lite försiktig för jag var typ säng liggande en vecka. Men annars hadde jag provat.

det finns ingen udda metod där man odlar jäst så eller nått sånt.
Får prova jäst chiabata bröd eller nått annars
kastrullset
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 21, 2019 13:57

Re: vitlök och olivolja börja jäsa

Inlägg av kastrullset »

Necrobump men bara ifall någon skulle hitta tråden så vill jag slänga ut en varning om att det antagligen handlar om bakterien Clostridium botulinum, som bildar botulinumtoxin vilket är livsfarligt (världens giftigaste toxin). Bakteriens sporer finns lite överallt, men bakterien bildar bara (?) giftet i syrefattiga miljöer, typ olja. Giftet förstörs ganska lätt vid upphettning, men sporerna kräver lite högre temperaturer och längre tid (har läst olika rekommendationer, har för mig att amerikanska FDA kom fram till att det krävdes över 100 grader). Är det tillräckligt surt ska det vara lugnt också.
Kan rekommendera wikipediasidan om botulism (botulism = förgiftning av botulinumtoxin).
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster