Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Marmite

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 22, 2013 14:40
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Marmite

Inlägg av Grindcrusher »

Ingen av er hembryggare som gett er på att göra egen Marmite?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Marmite

Inlägg av Omlott »

Det kan jag inte påstå när jag inte ens vet vad det är. Förklara gärna :)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Marmite

Inlägg av Blådåren »

har för mej att det är nåt pålägg för smörgås som är salt, nånstans typ nya zeeland lr australien ?..
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Marmite

Inlägg av latmasken »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marmite

"Marmite är ett smörgåspålägg som är mycket salt och tillverkas av biprodukter (jästextrakt) från öltillverkning."
zzzleepy
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons apr 07, 2010 20:12

Re: Marmite

Inlägg av zzzleepy »

Omlott skrev:Det kan jag inte påstå när jag inte ens vet vad det är. Förklara gärna :)
Var vegan/vegetarian en period i livet. Då konsumerades det mycket marmite. Rätt stark smak men gott, i början tog man bara lite gran men när man vant sig så överdoserades i mängder.

Det sätter bra fart på magen kan jag lova, fast i gasform :) Jag köpte på curryhouse i GBG
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Marmite

Inlägg av Omlott »

zzzleepy skrev:
Omlott skrev:Det kan jag inte påstå när jag inte ens vet vad det är. Förklara gärna :)
Var vegan/vegetarian en period i livet. Då konsumerades det mycket marmite. Rätt stark smak men gott, i början tog man bara lite gran men när man vant sig så överdoserades i mängder.

Det sätter bra fart på magen kan jag lova, fast i gasform :) Jag köpte på curryhouse i GBG
Okej, det låter spännande.
Men vad ÄR det gjort av?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Marmite

Inlägg av latmasken »

Det står ju längre upp i tråden...

Det går också alldeles utmärkt att prova på att googla efter recept på marmite. I princip så är det jäst som kokas tillsammans med kryddor och silas av och sen får koka ihop.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 22, 2013 14:40
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Marmite

Inlägg av Grindcrusher »

Först skapade gud smörgåsen, sedan skapade han Marmite. Det är som ni skriver ovan ett bittert och salt smörgåspålägg som gärna kombineras med en tjock skiva cheddar. Det behövs inte mycket, bara ett kryddmått.
Blådåren skrev:har för mej att det är nåt pålägg för smörgås som är salt, nånstans typ nya zeeland lr australien ?..
Vegemiten är nya zeeland och Australiens motsvarighet till Marmiten. Den är lite mindre bitter, lite mindre mörk och inte lika tjock.


Det kokas av öljäst och grönsaker, vad jag förstår under dagslånga kok.
Det vore ju minst sagt mäktigt att koka på sin egen öljäst!
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster