Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gammalt jävla vin

Recept, tips m.m.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Gammalt jävla vin

Inlägg av latmasken »

Jag har rätt länge haft en hylla i matkällaren med "långlagrat" vin. Min tanke (när jag började för 20+ år sen) var ju att det är billigare att köpa vin och lagra själv än köpa lagrat vin på systemet.

Fast sen har det inte blivit att jag velat öppna de där eftersom man gärna vill spara dem till ett speciellt tillfälle.

Äldsta flaskan är en Margaux Grand Cru från -81, har nån till Bordeaux frånbörjan av 80-talet också. Sen några senare tillskott.

Ikväll öppnade vi en flaska som jag inte riktigt vet varför den hamnat där. Tror det var en "finare" flaska som vi fått i present nån gång. En Rioja från 1988. 25 år gammal alltså.

Lite tunn i smaken, men det lär ju bero på att det är en Rioja. De brukar ju inte direkt vara fylliga. Men det var väldigt gott, blev godare efter en stund när det hunnit bli lite varmare (lite väl kallt i matkällaren).

Det var ett rejält lager såna här kristaller på insidan av korken, men det var inga i själva vinet faktiskt.

Nu tror jag ju att 25 år var lite overkill för just det vinet, men har man bara en flaska av ett vin så är det svårt att prova när det smakar bäst:)

Det var nog första gången jag drack ett vin äldre än 12 år (mitt gamla rabarbervin är 12 år, det är det näst äldsta jag druckit tror jag).
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Gammalt jävla vin

Inlägg av dan610324 »

det satt väl inte i vägen hoppas jag :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gammalt jävla vin

Inlägg av latmasken »

Nä, det var ju inget fel på den. Som jag skrev var den lite tunn i smaken, tror att den kanske hade varit bättre för 10 år sen nånting:)

Men nu börjar man ju ångra lite att man inte lagrade en massa fler flaskor då när man höll på, jag har bara 5 flaskor av lite varierande ålder på den där hyllan och två har jag lagt dit alldeles nyligen. Men å andra sidan finns det ju en viss risk att man lagrar vin som blir sämre av för lång lagring och det är ju lite dumt.

Helst ska man ju lagra jättemånga flaskor och smaka kanske varannat år och se när det verkar ligga på topp. Fast det blir ju en liten chansning där, "Nu smakar vinet bra, ska vi börja dricka nu eller hoppas att det blir ännu bättre om två år? Eller blir det kanske sämre om två år?"
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Gammalt jävla vin

Inlägg av Weinkeller »

Jag har en Rioja i källaren från 1968, kanske dags att korka upp den snart :wink:
/Weinkeller
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gammalt jävla vin

Inlägg av latmasken »

Vi var beredda på att ta en annan flaska om det skulle visa sig vara vinäger eller smaka skit.

Sen när jag såg alla kristaller på korken var jag lite orolig för bottensats men det var ingen.

Men det var spännande! :)
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Gammalt jävla vin

Inlägg av Calogero »

Är du säker på att det inte är en Chateau Margaux PREMIER cru?

Då ska du inte dricka den

Är det en grand cru är det dags att dricka!
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gammalt jävla vin

Inlägg av latmasken »

Nä, inget Premier på den tyvärr:)

Jag har tänkt dricka den i flera år, men man vill ju inte öppna den på egen hand... Man vill ju gärna ha sällskap med några vin-intresserade bekanta.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster