Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hemgjord sockerdricka

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Hemgjord sockerdricka

Inlägg av Omlott »

Godkväll!

Hittade ett recept på hur man gör egen sockerdricka på en blogg. Tänkte prova på en satt. Vad tror ni om receptet. Ska tydligen vara från 1944.

400 gr. strösocker
10 l friskt vatten
saft av en 1 citron
2 flaskor pilsner
1 citron
några russin.

Sockret, vattnet, ölet och saften av 1 citron blandas. Blandningen öses, tills all socker är löst (ungefär ½ tim.) Den tappas upp på väl rengjorda flaskor med patentkork eller ock på vanliga flaskor. Dessa korkas med en ny kork, som förbindes med ståltråd eller seglargarn. Flaskorna förvaras med botten uppåt i källaren. Efter 10-14 dagar brukar drickat vara färdigt. Den skall då bornera och vara klart, eljest bör det lagras längre. (bornera=bubblor)
Anm: Man kan lägga ett litet russin i varje flaska. Kolsyran utvecklas då hastigare, men det händer då ofta, att korkarna springa ur.

Länk till bloggen:http://marmor.zoomin.se/blogg/20101217- ... gjord.html
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hemgjord sockerdricka

Inlägg av latmasken »

Jag antar att "pilsner" på den tiden var opastöriserad, så jästen kommer från den? (eller kommer jästen möjligen från russinen?)

I princip så handlar det väl om att man kolsyrejäser en svag citronsaft? Lite samma princip som svagdricka?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Hemgjord sockerdricka

Inlägg av Omlott »

Tror du är inne på något där med ölen. Och antagligen russinen också.

Precis, blanda ihop och tappa upp bryggden direkt.

Har tyvärr inte kommit igång en då jag varit upptagen med annat, ska nog göra en förkultur med russin eller kanske några äpplen jag har köpt av en gammal man.
uppsala55
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 21, 2011 12:38

Re: Hemgjord sockerdricka

Inlägg av uppsala55 »

Jag vart så sugen på att göra en sats sockerdricka. Men tänkte att 5l får räcka och så av en händelse hadde Jag en svagdricks flaska med patent kork exakt 5l. Nu gjorde jag så att jag kotade vatten citron och socker och hälde i flaskan med rusin (väl upp värmd så att den inte skulle spricka) efter den kylts av och sett att korken höll hälde jag i en flaska öl Chimay som ska vara opastoriserad. Lindade in den i en plastpåst om den nu skulle spricka och lät den stå i badkaret. Två dar senare kom jag åt korken och kolsyra pyste ut efter ytligare två dagar provade jag den. Hur var den då? Jo väl kolsyrad. söt så det räcker och en mild svagdricke smak jag förstår tjusningen i brist på annat. Men jag gilla den. Efter fyra dar tummen upp. Femte dagen senare har jäst smaken blivit starkart Men går att dricka. Nu efter tio dagar då jag inte vågar dricka det längre och det skulle möta sitt öde i slasken,Då mäter jag o-värdet som var på 18-20. Så min rekomendation är att dricka den snapt efter öppnandet och välkyld. Nu såg jag på humle shopen och det finns jäst för enbart kolsyra åtrsstår att prova.
tveka inte.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Hemgjord sockerdricka

Inlägg av Omlott »

Vad roligt att läsa om ditt försök. Det låter som att du har lyckats och jag tänker mig att med den korta konsumtionstiden att man får tillverka denna när det vankas kalas eller fest.
TonyT
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 30, 2014 0:48

Re: Hemgjord sockerdricka

Inlägg av TonyT »

Detta skall testas :)
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst