Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

BYGGA NY GRILL

Recept, tips m.m.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

kan det här bli en grill kanske ??
tja om man kompletterar lite grann då kanske

Bild
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

alla ni andra som tycker om att grilla och har bra grillar , visa dom här .
köpegrillar eller hembyggen , låt oss se dom .

det kunde vara trevligt att få igång en diskussion om grillar här , inte grillningen utan den mekaniska prylen grillen .

om det finns fler som har dokumenterade hembyggen så låt oss andra ta del av era byggen , man kan säkert stjäla ide'er till sin egen grill .

mina grillar bygger på exakt samma koncept som dom gjort de senaste 20 - 25 åren .

den nya nu kommer att bestå av ett kvartsfat , benen från en vädringsställning , några gallerhyllor från några kasserade kylskåp och delar från 2 långpannor . samt inte att förglömma de 2 gångjärnen och handtaget som är dom enda köpta prylarna till det här bygget .
inköptes till det facila priset av ca 30 kronor , kommer tyvärr inte ihåg det exakta priset :lol:
mycket mer än så ska inte en bra grill behöva kosta

helvete nu dök det upp en ny ide' , inga ben på grillen utan hjul istället .
hur löser man det på enklaste och billigaste sättet ??

JO GIVETVIS ETT BARNVAGNSCHASSI :lol:

men har inget så nu lär man ju försöka att hitta ett sånt på något vis
bör ju helst vara ett äldre chassi utan alla plastdelar så skiten inte smälter ihop .
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av latmasken »

Det viktigaste för en kolgrill tycker jag är att man kan variera höjden på gallret för att kunna variera temperaturen. Grillar med fast gallerhöjd är helt hopplösa, det blir ju olika värme beroende på vad man har för kol eller bricketter, eller hur mycket det blåser. Och olika saker kräver ju olika värme.

Brända köttbitar som är råa inuti på grund av gallret för nära glöden eller torra köttbitar på grund av att det är för långt från glöden...

Annars handlar det ju mest om att ha ett galler på lagom arbetshöjd ovanför en glödbädd.


Hmm, en ide som slog mig nu, varför inte ha gallret på fast höjd (lagom arbetshöjd) och glöden i en plåtbalja som kan höjas och sänkas? Hänga i kedjor eller vajrar eller ha nån form av saxlyft under?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av nils-alf »

Gasol. :)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

gasol är enkelt att använda , men man får ingen röksmak då och det tycker jag är mer än 50% av smakupplevelsen , speciellt då på tjocka bitar som ligger länge på grillen .
men om man bara ska grilla tunna skivor så går det bra med gasol , men tjocka bitar typ oxfile , entrecote , tjocka spjäll , fläskfile , hel karre' , eller en hel stek av något slag .
men allt är ju en avvägning mellan enkelt handhavande , smak och vad man oftast grillar .
själv så köper jag aldrig färdigskivat när jag ska grilla för skivorna är alltid för tunna för min smak , jag föredrar ex vis hel entrecote och skiva själv i 30 - 40 mm tjocka skivor innan man marinerar .
så det är så många parametrar som spelar in så det går inte att säga att det ena eller andra är bäst .
gastronomiska krav och hur mycket eget arbete man vill lägga ner är nog oftast de avgörande faktorerna .
den som kör några skivor färdigkryddad karre' 2 ggr per år har nog inga större krav åt varken kol eller gasolhållet men den som tycker om att grilla har säkert lite större krav , sen om det är gasol eller kol är ju hemskt individuellt och beror nog till viss del på vad man vill ha för möjligheter med sin grill .
personligen vill jag gärna få röksmaken i grillen , annars skulle man ju kunna använda en grillpanna på spisen om man bara ville ha randigt stekt kött .
men alla har vi olika inställningar inom det här omrädet

om man får olika värme pga blåst då har man en kraftigt felkonstruerad grill tycker jag , även i en enkel klotis så slipper man ju det problemet
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av nils-alf »

Jag var jävligt skeptisk mot gasol från början. Men det är ingen smakskillnad på köttet. Det går bara fortare att få eld och blir jämnare värme jämfört med klotgrill. Tunna är väll bättre än klot.

Tunnt eller tjock spelar ingen roll. Bara att vri på vredet. Sen går det inte att jämföra med en grillpanna där steks köttet och grillas inte för fettet stannar i köttet på grund av att en gasolgrill har bra mycket högre effekt än en platta.

Men den här diskussionen brukar aldrig leda nånstans fast det finns en massa blindtester å skit som säger att man inte känner skillnad.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av nils-alf »

Bild

Bild

Summan av kardemumman är att enligt mig spelar det ingen roll om man grillar med gasol eller kol i grilltunna. Men det är lite flaschigare med gasol. ;) haha.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

håller med dig där , smak och krav är så olika så det går aldrig att komma feam till ett vettigt svar på frågan som alla är nöjda med .
är man själv nöjd med det man har så är allt bra

men jag hoppas att vi får se lite olika grillar här
både köpta och hembyggen
alltid kan man stjäla någon liten ide' här och där

jag ska ut och aktivt leta emmaljunga chassi i morgon
finns 3 stora loppis att titta på och jag har frågat runt bland de flesta som jag känner
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

nejmen ojsan vad är det här som ligger utanför garaget och bara väntar på att användas till något ??

hmmmm , undrar vad man ska kunna göra av den då ?? :lol:

59 cm hög och 39 cm i diameter , det innebär ca 35X55 cm effektiv grillyta
inte för litet , heller inte onödigt stort . LAGOM MED ANDRA ORD


Bild
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av Blådåren »

vafan Dan ..ska du bygga grill av dom fina fälgarna :shock: :wink: .
Sprit löser mycket, men inte problem..
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

nääää inte riktigt de då kanske , men det är ju en intressant tanke till nästa gång :lol:

däremot satt jag faktiskt i går kväll på en uteservering och åt med en god vän och då växte den här ritningen fram på en servett medans vi satt och diskuterade

tror att det blir mycket bättre med hjul under grillen än något stativ så man måste bära den när den ska flyttas


Bild
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av nils-alf »

Fan jag tror jag vill ha en tunna också. Om inte annat för att det vore kul att bygga.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

kör igång , men dokumentera allt å lägg upp bilder här .
fan nu vill jag ju se fler byggen
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Hmm...

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Bild

När chassit nu ändå är så bastant och terränggående så kanske man skulle inkorporera ett lämpligt batteri och en likaledes lämplig fläkt i underkorgen? Skulle ju inte vara fel att kunna vässa glöden lite bekvämt.

Som om man inte hade nog med projekt! Det här måste nog klämmas in mellan alla andra... :roll:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: BYGGA NY GRILL

Inlägg av dan610324 »

siddupåfan , ska bli intressant att se hur du konstruerar din
om det blir nå ide'er att stjäla :oops:
hoppas kan man ju alltid
men elfläkt ska jag inte ha på min i alla fall
får ju inte bli för högteknologiskt
till och med en idiot som jag ska klara av att hantera den :lol:
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster