Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Egen hp-sås.

Recept, tips m.m.
uppsala55
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 21, 2011 12:38

Egen hp-sås.

Inlägg av uppsala55 »

är det någon där ute som har försökt sej på att göra egen hp eller gril-sås såg en dokumentår få funkar det då lät man vitlök och rödlök ligga i blöt och mogna i tre mån så dom vart riktigt mosiga sen skulle det blandas med melas sardiner kryddor och vinäger och jäsa ytligare en tid under omrörning innan man silade av den och satte på flaska. Det krävs ju jäsning och mognad för en sån prosrss och det är inte helt främande på det här forumet. Dela med er.
tveka inte.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av dan610324 »

jäsa sardiner ?? då närmar vi oss surströmmingen ju ;-)
tvi usch å fyyyy fan ;-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av latmasken »

HP-sås görs såvitt jag vet inte med nån form av jäsning.

Såvitt jag vet är det främst vinäger och kryddor i såsen (på den tiden den skapades så kryllade London av vinäger-fabriker, man har ju vinäger till fish 'n chips).

Finns en del att läsa på Wikipedia om liknande såser:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steak_sauce

Vet man att det kallas "brown sauce" så kan man nog hitta recept också.

En bit ner på den här sidan räknas t.ex. ingredienserna för HP-sås upp.
http://www.jamieoliver.com/forum/viewtopic.php?id=29370
uppsala55
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 21, 2011 12:38

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av uppsala55 »

ja det stämmer nog att just hp sås inte jäser men jag försökte hitta ett samlings namn på just såna tillbehörs såser. Här är en annan sås från kvantum "lea & perrins worcestershire sauce" innehåller socker, salt lök, vitlök, kryddor och ansjovis(det finns beskrivet att romarna använde fiskrens till sådan sås för 2000år sen). det här ska ju blandas och mogna i x-mån och vad ska man kalla den prosessen må tro. det måste ju ske nån typ av jäsnings prosess.
tveka inte.
uppsala55
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån mar 21, 2011 12:38

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av uppsala55 »

haha jag hitta den dokumetär filmen altså http://www.youtube.com/watch?v=vAdAgHJ0aqI
det var den som väckte min nyfikenhet om det var någon där ute som gjorde sin egen sås.
tveka inte.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av latmasken »

Jag tror inte så många såna där såser står och mognar, tillverkarna vill inte ha en massa dyra lagerkostnader. Samma sak som med "rökt skinka" idag, den som verkligen är rökt kostar dubbel så mycket mot den som är smaksatt med rökvätska.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av dan610324 »

har funderat på det länge och väl att bygga en gigantisk abu rök av ett helfat , men hittar inget med spännring och löst lock .
så fort jag hittar nått så ska det rökas :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av latmasken »

Ska man bara kallröka så funkar det väl med vilket skåp som helst.

Hittade en finsk (tror jag) uppfinning som var typ en plåtlåda med ett 30 W värmeelement i som man hällde rökspån i och ställde i en garderob typ.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av dan610324 »

nej jag pratar om en konstruktion för varmrökning
du vet väl hur en aburök fungerar ??
fast här blir det ett helfat som man eldar under
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av latmasken »

Ja, jag skrev ju att ska man varmröka blir det annorlunda.

Edit: Nähä, det gjorde jag ju inte alls ser jag... Jag TÄNKTE skriva det:)

Problemet med att varmröka i en så stor tunna är väl att man riskerar att det hinner bli för varmt så det blir mer "ugnsbakat med röksmak"?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Egen hp-sås.

Inlägg av dan610324 »

nädå det fungerar perfekt , jag kände en som rökte både korv och sidfläsk i en sån tunna utan problem .
men när han flatrökre skinka så fick han lov att ladda ur och fylla i nytt spån och enris , men det är ju inte hela världen .
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster