Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Recept, tips m.m.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av dan610324 »

dom är ju helt sockerfria , sockret tillsätter du själv
vanlig läsk är det ju ca 90 - 100 gram socker i per liter läsk
säg att du tillsätter 25 gram socker per liter och ett sötningsmedel motsvarande 25 gram socker då är du ju i alla fall nere på ca 1/4 del av kaloriintaget
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Och äppeljuice är 110 g socker per liter! :)

Jag har som sagt var inte hittat några sockerfria koncentrat i butik.

Jag menade ju att jag ville ju ha tips på "smarta lösningar", inte på att "leta efter billigare koncentrat". Det var ju "alternativ" jag efterlyste.

Jag är som sagt var helnöjd med hur Fun Light Apelsin funkar, men det blir lite enformigt i längden eftersom jag även använder det till kolsyrade vattnet på jobbet (där vi har kolsyrat vatten i kran).
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av Kabben »

latmasken skrev:Kabben, vad menar du att jag skall dricka istället? Vatten smakar apa tycker jag... Smaksatt kolsyrat vatten (typ Ramlösa med smak) smakar diskvatten... Vanlig saft är det mer socker i än läsk.

Vi dricker rätt mycket lättdryck och Fun Light hemma, och som jag skrev så funkar Fun Light Apelsin jättebra i kolsyrat vatten, jag tycker det smakar precis som Fanta. Så det är inte omöjligt att göra sockerfri läsk.

Det är alltså inte alls sockret jag är ute efter, det är smaken. Jag gillar inte ens läsk som smakar sött, hallsoda, päronsoda, sockerdricka och fruktsoda gillar jag t.ex. inte alls. Cola, Trocadero, Fanta Citron är det jag brukar dricka mest.
Jadu, det var just loka/ramlösa jag tänkte på. man blir lätt beroende av sockervatten "räcker upp handen" been ther done that...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Jag tycker läsk har lite omotiverat dåligt rykte i många kretsar.

Nackdelen med läsk är väl möjligen att den inte innehåller så mycket annat, juice innehåller ju en del vitaminer i alla fall. Men som sagt var, juice innehåller mer socker än de flesta läsksorter.

Apelsinjuice 10,6%
Äppeljuice 11,4%
Morotsjuice 6,3% - men den räknar ju de flesta inte som juice

Apelsinsaft 7,5%
Hallonsaft 9%
Röd saft 12,1%
Osötad saft 4,2%
Sorbitolsötad saft 4,5%

"Cider" 10,1%
Coladryck 10,5%
Läsk m kolsyra 8,9%

Källa: Livsmedelsdatabasen

Som det är nu så blandar vi ju alltså max 10% Fun Light-koncentrat i det kolsyrade vattnet, det innebär att om vi hade hällt i 100% socker så hade det blivit lika mycket "sockervatten" som vanlig äppeljuice. Men eftersom FunLight inte är 100% socker så blir det inte det.
Bayanus
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör feb 09, 2008 23:11

Goda läskkoncentrat finns + rea pågår

Inlägg av Bayanus »

På allt-fraktfritt.com/laskkoncentrat-85/ finns 10 läskkoncentrat. 4 cl till en liter läsk så inte mycket socker.

Dom smakar bra, jag avskyr aspartamsmaken som finns i vissa andra.

Pris 59:- som ger 12,5 liter. Men just nu får man en valfri (sortimentet är stoort) bordsvattenarom a 29:- på köpet. Så 20 kr om man ändå skulle köpt bordsvattenarom. Vet inte hur länge det varar, har hållt på en vecka nu.

Där finns 4 sockerfria läskkoncentrat också, Cola smakar bättre än köpt light-cola.

Där finns en sockerfri Indian Tonic (klar tonic). Den är lite stark, jag tar 3 cl till 1 liter vatten. Då blir den perfekt till Gin och Tonic.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Vi var in på Elgiganten en sväng och de tog 49 spänn för koncentraten, passade då också på att kolla på vad det står för näringsinnehåll och det låg på 3-4% socker för färdigblandad dryck så sodastream-läsk har i alla fall mindre sockerhalt än köpeläsk.

De hade även några smaker i större flaska ("50% more"), det blir alltså 49 spänn för 18 liter. 2.72 litern känns lite vettigare än 4.92.

Vi köpte en bordsvattenarom också på prov, men den smakade inget vidare när man blandade enligt anvisningen, med 50% extra så kändes smaken lite i alla fall. Men det var grabben som valde och han hade valt rabarber, tror inte det är en direkt optimal smak... Var svårt att blanda eftersom det var en liten glasflaska och man skulle försöka hälla 2 ml... Som tur vad hade jag 1 ml sprutor (har haft för att ge medicin till husdjur) som det gick att dosera med.

I och med att man behövde blanda den starkare så sjönk dess prisvärdighet lite grann. Annars kostade den 29 spänn för smak till 20 liter, men det blir nog alltså inte mer än 10-15 liter man får ut.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster