Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Recept, tips m.m.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Familjen har rätt länge tjatat om en Sodastream, så när ICA Maxi hade en för 299 (Sodastream Jet, ordinarie pris 799 tror jag) så slog vi till.

Nu har visserligen ungarna slutat dricka läsk och äta godis (nyårslöfte), men jag tycker det är gott att sätta lite smak på vattnet ibland.

De koncentrat man kan köpa är inte särskilt billiga, de ligger ju runt 5 spänn per liter färdig dryck (för samma pris kan jag köpa Coop Extra läsk...).

Jag har konstaterat att Fun Light Apelsin faktiskt kommer väldigt nära "Fanta-smak", övriga Fun light har jag inte riktigt hittat nån som smakar "läsk". Däremot hade ICA nån citron/lime som blev rätt ok.

Självklart har jag hittat receptet på Open Cola, men det är rätt dyrt att köpa in de eteriska oljorna och jag har inte hittat nån light-variant av den (jag försöker gå ner lite i vikt). Lär väl inte gå att byta ut sockret rakt av mot sötningsmedel antar jag...

Nån som har några andra tips?

Antar att man eventuellt kan hitta koncentrat lite billigare på Nätet (men de jag har hittat har inte varit överdrivet billiga). Och det är ju lite roligare att hitta alternativa lösningar.
NorrortsBryggeri
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 29, 2012 17:04

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av NorrortsBryggeri »

Jag har testat de flesta smaker som sodastream erbjuder och jag har kommit fram till ett par favoriter!
De som står högst på listan är Ginger ale, sprite och tonic water. De är dem som är mest lika orginalen enligt mig.

Ganska mysig känsla av att dricka egengjord tonic med egengjord gin :)
Från byns djupaste hål, hörs ett ständigt skål.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Men nu var det ju alternativ till de dyra koncentraten jag var ute efter:)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av stillton »

latmasken skrev:Men nu var det ju alternativ till de dyra koncentraten jag var ute efter:)
allt-fraktfritt (hembryggning.com) har REA på bordsvattensaromer http://allt-fraktfritt.com/aromer-for-b ... /30-ml-68/
ingen aning om det smakar bra, men literpriset ligger långt under dom "riktiga" alternativen, så kan vara värt ett försök.

annars kan du använda streamern till att kolsyra sprit, så slipper du avslagna groggar ;)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Billigt var det ju, men med tanke på mängden (2 ml till 1 liter dryck) så anar jag att det där blir mer som smaksatt mineralvatten än läsk...
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av Kabben »

Tack för tipset stilton... har köpt dom tidigare och det blir som loka/ramlösa med smak. Vi har automat med kolsyrat vatten på jobbet, bara hälla i 3 ml och sedan har man 1.5 liter kolsyrat vatten för 1.50
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Ja men där är vi uppe i 5 spänn litern igen:)

Med Fun Light kommer man ner i 2-3 spänn litern om jag inte räknat fel.
NorrortsBryggeri
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 29, 2012 17:04

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av NorrortsBryggeri »

Well, det är lite smakar det så kostar det.

Men jag vet av egen erfarenhet att vanligt gurkvatten(låt ett par gurkskivor dra i en karraf med vatten ett par timmar) är väldigt gott till maten. Testa göra det och kolsyra det?
Från byns djupaste hål, hörs ett ständigt skål.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av dan610324 »

vanlig hemgjord saft då ?? funkar det ??
i så fall är det väl bara att köra igång fortast möjligt vartefter som frukt och bär blir mogna , råvaran är ju gratis förutom sockret
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Jag citerar mitt första inlägg:
Jag har konstaterat att Fun Light Apelsin faktiskt kommer väldigt nära "Fanta-smak", övriga Fun light har jag inte riktigt hittat nån som smakar "läsk". Däremot hade ICA nån citron/lime som blev rätt ok.
Det jag är ute efter är alltså grejer som smakar "läsk". Kolsyrad saft smakar inte "läsk".

Jag har alltså bara hittat två som fungerar: Fun Light Apelsin och ICA Citron/Lime lightdryck.

Vanlig saft med socker i vill jag inte köra eftersom jag (som jag skrev) försöker gå ner lite i vikt.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av Kabben »

Försök bli av med sockerberoendet helt då, mao sluta med "läsk"
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av scaryeyes »

Lite agressiv tråd här. Ja läsk som smakar läsk fast utan socker är inte enkelt eftersom dom stora inte klarat det heller ännu. Dom har lagt ner miljarder i utveckling på det. Men kan tippsa om bobs drakfrukt. den blir god att kolsyra. Problemet med saft är att det inte är tillräckligt koncentrerat att göra läsk av.
Men kan du och familjen tåla lite mindre koncentrerad läsk, så bör det ändå funka och det blir mindre socker i dina ådror. Smakar bra åxå, men kanske blir klent i groggen.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av latmasken »

Kabben, vad menar du att jag skall dricka istället? Vatten smakar apa tycker jag... Smaksatt kolsyrat vatten (typ Ramlösa med smak) smakar diskvatten... Vanlig saft är det mer socker i än läsk.

Vi dricker rätt mycket lättdryck och Fun Light hemma, och som jag skrev så funkar Fun Light Apelsin jättebra i kolsyrat vatten, jag tycker det smakar precis som Fanta. Så det är inte omöjligt att göra sockerfri läsk.

Det är alltså inte alls sockret jag är ute efter, det är smaken. Jag gillar inte ens läsk som smakar sött, hallsoda, päronsoda, sockerdricka och fruktsoda gillar jag t.ex. inte alls. Cola, Trocadero, Fanta Citron är det jag brukar dricka mest.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Billiga och bra (alternativ till) läsk-koncentrat?

Inlägg av dan610324 »

bryggerierna måste ju köpa sina koncentrat någonstans ifrån
försök att köpa en 25 liters dunk med koncentrat direkt därifrån om du vill ha ner priset , det är väl ingen omöjlighet
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst