Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Smäll ihop en lyxig laxrätt på under 30min

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Smäll ihop en lyxig laxrätt på under 30min

Inlägg av MrLeaf »

Tjenare.

Jag gillar god mat, så tänkte tipsa er om en god laxrätt som garanterat får din dejt i säng.

:)
Du behöver:

1 bit laxfile à ca 125gr per person.
1 bakpotatis per person.

Till såsen:
Ca 3dl turkisk youghurt eller crème fraiche, någon matsked majonnäs, ½ - 1dl skalade räkor och en halv lök, antingen röd eller gul. För lite mildare löksmak och bättre färg tar du röd. Spar den andra halvan till salladen.

Laxen ska helst vara helt tinad, då blir den klar på strax under 20 minuter.

Såhär gör du:

Lägg laxen i en ungsform, salta lite lätt och in i ugnen. 225 grader ska den stå på.
När 10 minuter gått kan du ta ut den och pressa över lite vitlök, lägga en tunn skiva smör över detta och in i ugnen igen.
Då smälter smöret och drar med sig vitlökssmaken in i fisken. Tar du på vitlöken från början smakar det inte lika mycket.
För dekoration kan du även lägga på lite tunnt skivad citron.

Direkt när du först lägger in laxen i ugnen fixar du den bakade potatisen.
Skölj den och gör en krysskåra på ovansidan, detta för att den ska vara lätt att "klyva" när den ska serveras.
Släng in den/dem i micron och de behöver vara inne ca 10 min eller strax däröver.
Ju fler potatisar du har desto längre tid tar det.
Men två tar ca 10-12 minuter.

Under tiden potatisen och laxen tillagas gör du såsen.
Blanda youghurt, majonnäs och tinade räkor och löken. Vill du impa extra tar du i någon tesked svart eller röd fiskrom.
Släng ner lite grillkrydda och smaka dig fram tills det blir bra.
Detta tar ca 5 min max.

Sen behöver du en sallad till.
Förslagsvis lite ruccola, med körsbärstomater som du delar mitt av. Skär den halva rödlöken i tunna skivor och blanda sedan bara ihop det och krydda med lite grovmalen svartpeppar.
Dutta över lite vinäger, gärna äppelcidervinäger någon droppe i taget tills du får en aning syrlighet som absolut inte får ta överhanden.

Med lite rutin fixar du lätt detta på 20 minuter.
När allt är klart klyver du potatisen med en tesked genom att pressa med en tesked på ovansidan så den delar sig lite.
Fyll med såsen, lägg upp laxen bredvid och lägg upp salladen.

Servera något gott riesling till, exempelvis kendermanns och sen garanterar jag att du får ligga. Eller att din svärmor blir impad, eller att du får beröm för maten, för det blir jävligt gott.
Är ni fler än 2 pers får du göra lite mer sås.

:)
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster