Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vilken är eran favorit mat?

Recept, tips m.m.

Vad föredrar ni för mat?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Odqvist »

Sezzi skrev: Haha men hur kul är det att hacka lök, egentligen? Lovar att det blir roligare med lite hayaaa :D
Regular Ordinary Swedish Mealtime? :roll:
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Sezzi »

Odqvist skrev:
Sezzi skrev: Haha men hur kul är det att hacka lök, egentligen? Lovar att det blir roligare med lite hayaaa :D
Regular Ordinary Swedish Mealtime? :roll:
Haha, ja typ! Fan vad grymma de är...måste kolla om de lagt upp nån ny sen senast jag såg.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av dan610324 »

då ska du aldrig provsmaka min köttfärssås :lol:

DÅ FINNS DET RISK FÖR ATT DU FÅR BADA

1,5 kilo gul lök
1 kilo ketchup
1-2 stora vitlökar
1 liter standard mjölk
0,5 liter grädde
smör att steka i ( går åt mycket , minst 250 gram )
1 kilo nötfärs
1 kilo grytbitar
salt , vitpeppar , torkad mortlad piri piri ( 1 eller 2 beroende på hur stark du vill ha den ) , kinesisk äkta soya


skala och hacka löken , ringar strimlor eller bitar vilket du vill
stek löken i mycket smör relativt länge så den får en bra färg utan att bli bränd
medans löken steker så hackar du ner grytbitarna i mindre bitar (ca 1 cm bitar)

häll den stekta löken i en stor kastrull (ca 6 liter)
vispa ur stekpannan med 1 dl vatten och häll i det åxå i kastrullen
tillsätt även 1/4 dl äkta kinesisk soya i kastrullen

så en rejäl samörklick igen i stekpannan , när smöret slutar fräsa tillsätter du halva kilot med nerhackade grytbitar , salta å peppra ordentligt
bryn tills det fått fin färg på relativt hög värme . häll alt i kastrullen och skölj ur stekpannan igen med 1 dl vatten som du åxå häller i kastrullen

repetera föregående med resten av grytbitarna
sätt på värmen till kastrullen så det småkokar hela tiden medans du håller på , det är viktigt att grytbitarna får koka länge för det brukar alltid vara av segt kött . kolla så att det alltid finns vätska i kastrullen och ha locket på .

sen är det dags för köttfärsen , stek halva åt gången i en rejäl smörklick , glöm inte att skölja ur stekpannan med vatten efter varje stekning och slå i det i kastrullen

sen när allt är stekt och har hamnat i kastrullen så tillsätter du piri pirin och sen låter du det koka ordentligt minst 30 min , gärna mer .
MEN VAR FÖRBANNAT NOGGRANN OCH KONTROLLERA ATT DET FINNS VÄTSKA HELA TIDEN OCH RÖR OM OFTA

sen häller du i 1 kilo ketchup
SEN TAR DU 2 DL MJÖLK Å SKÖLJER UR KETCHUP FLASKAN Å HÄLLER I , SEN REPETERAR DU MJÖLKSKÖLJNINGEN IGEN
nu häller du i 5 dl grädde , skölj ur gräddkartongen 2 ggr med 2 dl varje gång
ska inte låta nått gå till spillo i onödan :lol:

nu låter du alltihopa sjuda lite försiktigt under omrörning i ca 15 - 20 min
OBS OBS SJUD FÖRSIKTIGT , INTE STORMKOKA
var noga att röra i botten så det inte bränner fast

medans allt sjuder så smakar du av och saltar och pepprar efter behag
vitpeppar ej svart
samt hackar alla klyftorna vitlök fint
MEN TILLSÄTT INTE VITLÖKEN ÄN

när allt är avsmakat så det är lagom salt och kryddat så blandar du lite idealmjöl i de sista 2 dl mjölk du har för att reda den lite grann
sen ska den ha ett litet uppkok till och sjuda några minuter under ständig omrörning

när allt är klart och spagettin kokar så drar du av kastrullen från värmen OCH DÅ TILLSÄTTER DU VITLÖKSHACKET
den får inte koka , det är det som är hemligheten med den här köttfärssåsen

serveras givetvis med mycket riven parmesan och ett glas rött

sen är det bara att frysa det som blir kvar i portionsförpackningar , 2 dl ca i en 1 liters fryspåse brukar va lagom
tar en jävla tid att göra , därför gör man storkok så behöver man inte göra den så ofta men har ändå i frysen

perfekt om du ska börja studera , då finns det alltid riktig mat till en vettig kostnad , bara att koka lite pasta till av någon favoritsort
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Godot »

dan610324 skrev:då ska du aldrig provsmaka min köttfärssås :lol:
[helvetes långt recept...]
Är med på allt utom ketchup. Varför!? Tomatpure och vatten, en gnutta socker för att stabilisera syran gör samma sak fast bättre. Om ens sockret behövs med den mängden smör. ;)
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Sezzi »

dan610324 skrev:1 kilo grytbitar

och en vägg av text :)
Nä, grytbitar fyfan usch blä. Ok så illa är det inte men inte nått jag vill ha i nått annat än typ kalops (är det ens grytbitar man har i kalops? Det är det va?)

Jobbade på scan en sommar, bland annat packade jag grytbitar i de plastförpackningar som finns på ICA. Blev "lite" trött på dem... sen är det ju inte direkt gourmetkött...

Håller med om att ketchup går bort, triplo concentrato di pomodori (stava!!) är det som det ska va! :D Annars ser det ju trevligt ut. Fast jag håller fast vid att man egentligen måste ha vin i tomat eller köttfärssås om det ska bli riktigt bra!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Blådåren »

Ungarnas favorit sen i höstas är "Lasälg" .

Fick min första älg (6-tagg) i höstas och testade såklart älgbullar, njaa....

Men lite (ca ½ mot vanligt) kryddmix och mixa älgen med lite fläskfärs , gör sedan en vanlig lasange, jisses va gött !!!
Sprit löser mycket, men inte problem..
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av dan610324 »

finns många sätt att göra det på , inget som säger att mitt är bäst .
det är bara det recept som hängt med mig i ca 35 år därav bristen på vin eller finesser

skulle jag försöka att komponera en ny köttfärssås idag så skulle receptet bli brutalt annorlunda
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Kabben »

så du kör vidare på samma recept av ren slentrian.

Höddu danne nu får du förnya dej, vi lever på 2000 talet, en flarra rött i varje köttsås minst ;)
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Sezzi »

Kabben skrev: en flarra rött i varje köttsås minst ;)
Inspirerad av Floyd? Han brukade ju alltid ha en flaska i maten och en flaska i strupen när han lagade mat:D
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av Godot »

Alla sätt är är bra utom de dåliga! Och det går naturligtvis lika bra med selleri.

All matlagning handlar i slutändan om kärlek! Vilket förövrigt Floyd var ett bra exempel på.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vilken är eran favorit mat?

Inlägg av dan610324 »

ja rött är inte fel , men inte enbart

skulle jag göra en helt egenkomponerad köttfärssås idag så skulle den bli delad.

först köttfärs och köttbitar för sig stekta och sedan kokade i rödvin med kryddor

sen en separat tomatsås med lök kokad på färska tomater med mycket örter och vitt vin i , med en liten gräddskvätt på slutet givetvis

sen för att försvenska denna rätt så ska det givetvis vara riven västerbotten istället för parmesan


först öser du på pastan
sen köttet
sen såsen
sist osten

tror det skulle kunna bli en riktig höjdare faktiskt
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster