Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kvass/Kbac

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

Kvass/Kbac

Inlägg av starnas »

Såvitt jag förstått det är kvass en slags rysk svagdricka gjort på rågbröd. Nån som hört talas om det eller t.o.m provat det? :)

Min vän google hittade ett enkelt recept (vilket jag ska ge mig på i dagarna):
Ingredienser (4 portioner)
250 g rågbröd
3 msk socker
20 g jäst
2 liter vatten
1 dl russin

Tillagning
1.Skär brödet i tunna skivor och rosta i ugn tills det blivit krispigt och brunt.
2.Lägg brödet i en stor skål och häll över 2 liter kokande vatten. Låt svalna i tre timmar.
3.Blanda jäst i lite varmt vatten och lägg i sockret. Rör om ordentligt.
4.Sila brödmixen genom en sil och spara vätskan.
5.Blanda i jästvätskan med brödvätskan. Rör om ordentligt och låt stå på ett varmt ställe i 10 timmar.
6.Sila vätskan genom en ostduk eller kaffefilter. Lägg i några russin i varje flaska, häll på vätska och korka igen flaskorna.
7.Ställ in i kylen och vänta tre dagar innan du öppnar flaskorna.

- Kryddat bröd borde gå att använda, likaså brödkryddor såsom kummin eller pors i brödet/musten.
Knäckebröd borde ju kunna ersätta rågbrödet det ska jag nog använda i premiärsatsen :D (när jag tänker efter så liknar det ju siima lite...)
Bred
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jul 20, 2009 22:18

Kvass/Kbac

Inlägg av Bred »

Jag har provat det en gång…. för länge sedan… när jag var ung dum och desperat, resultatet hade säkert blivit mera drickbart om jag hade valt en ful mäsk alla Pölsa smaksatt med pizzakanter och apelsinskal. Men lycka till och hoppas det går bättre för dig.
Under bryggning
svartvinbärs vin
vitt vin

Klarning
Städ mjöd, Varm o kall.

Nyligen tappat
Ingefärsbrus
Ale
Blåbär/Lime vin
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

Kvass/Kbac

Inlägg av starnas »

Den tiden den sorgen ja. Vad använde du för bröd?
Ska inte göra det för alkoholens skull utanför att prova nåt från den ryska matkulturen :) tänkte krydda det på något sätt om smaken inte tilltalar mig.
Nån mer som är på? Inhandlade Falu rågrut idag åtminstone.
Bred
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jul 20, 2009 22:18

Kvass/Kbac

Inlägg av Bred »

Något billigt vörtbröd tror jag
Under bryggning
svartvinbärs vin
vitt vin

Klarning
Städ mjöd, Varm o kall.

Nyligen tappat
Ingefärsbrus
Ale
Blåbär/Lime vin
Användarvisningsbild
karbo
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 13, 2012 16:48
Ort: Norge

Re: Kvass/Kbac

Inlägg av karbo »

Har druckit det friskt i Baltikum.

Det säljs även PET-varianter i butikerna men det har jag extremt dålig erfarenhet av, sött som satan och massa äckliga syntetiska smaker.

Men det som säljs i stånd/tankar på gatan eller i kiosker/fik/restauranger är underbart gott! Skulle gissa att dom flesta har en egen produktion och därför får man det alltid färskt och nybryggt.

Som svagdricka ja kanske men annorlunda.. friskare på nåt vis.

Jag ska faktiskt ge mig på att göra det själv nu, ska ju inte behöva va så svårt, ska gå på ett par dar bara. Får researcha lite hos baltfolket.
En timme i Drammen eller en dram i timmen?
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster