Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Grillat/kött!

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Grillat/kött!

Inlägg av Dupont »

Nu när det börjar bli plusgrader vill jag gärna grilla. En sak som jag tycker tråkigt nu för tiden är alla köttdelar är sågade och inte huggna vilket medför att man får spotta benfliser. En annan sak är allt stek fläsk är rimmat (jag menar inte bacon) dvs saltat.

Vet nån om det finns speciella affärer som säljer färsk fläsk och tex huggna revbenssjäll? Brukar saluhallar ha det?
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Grillat/kött!

Inlägg av trippp »

Själv föredrar jag kött utan ben, men smaken är som baken. Till det grillade köttet hör ett gott rött vin, eller hur?
Användarvisningsbild
PsyTronix
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jul 23, 2008 7:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Grillat/kött!

Inlägg av PsyTronix »

Grilla måste jag också göra så fort det blivit varmare! :D
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Stark öl

Inlägg av Dupont »

trippp Postat: mån mar 30, 2009 12:47 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Själv föredrar jag kött utan ben, men smaken är som baken. Till det grillade köttet hör ett gott rött vin, eller hur?
Själv föredrar jag stark öl, jag brukar också använda mörkt öl som marinad tillsammans med olivolja, soja och kryddor. Blir så jävla taskig i magen av rödvin :D
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Grillat/kött!

Inlägg av stillton »

orimmad sida brukar jag kunna hitta på ICA, åtminstone i juletider och i lite mindre stycken (ca 0.5 kg). annars får du fråga i charken, dom brukar kunna ta hem det mesta om man frågar snällt :)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Har några feta tips på div grillrecept, marinader och såser.
Sitter dock kärt på dessa, men vid önskemål så kan en van grillare avslöja lite fina tips. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Grillrecept! Ja tack!

Inlägg av Dupont »

Ja ni får gärna dela med är av era grillrecept. Jag är personligen mycket intresserad :). Grillar förövrigt året om, det kräver dock lite mera förberedelser när det är minusgrader ute.
stillton Postat: tis mar 31, 2009 17:43 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

orimmad sida brukar jag kunna hitta på ICA, åtminstone i juletider och i lite mindre stycken (ca 0.5 kg). annars får du fråga i charken, dom brukar kunna ta hem det mesta om man frågar snällt
Thx för rådet :) det skall jag göra!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Ett hett tips för oss året-runt grillare:

Självklart har man kolgrill!
Använd lådgrill/klotgrill eller annan grill med lock.

Glöm inte utnyttja grillen som värmekälla. Jag brukar vara på ett utomhusbord i trä när jag grillar. På detta placerar jag 2xmurstenar, som är ca 60x30x30 cm, med ca 30 cm mellanrum. Min lådgrill placeras ovanpå dessa stenar, med sina ben stabilt på denna (det är alltså en markgrill på fötter, ej långa ben).

Nu har jag fått ett rum mellan bordsytan, stenarna och grillen, ca 30x30 cm. När jag sedan grillar, oavsett kylan ute, så är och förblir detta "rum" en värmeugn, där man med fördel kan placera en porslinskarrott där färdiggrillade rätter kan "vila" och hållas varma inför servering, eller råvaror kan värmas inför grillningen. Lägger man dessutom en sten bakom, vid extremt väder, så har du mer eller mindre en ugn.

I och med att ugnen är under grillen blir temperaturen rimlig, men värmen kommer främst genom strålning från grillens botten, vilket lämpar sig mycket bra för att värma upp ex glas eller porslinskarrotter.

Tänk på detta! Själv grillade jag första gången i år på nyårsdagen, och har grillat ett flertal gånger till sen dess. Det är inte lika "gött" som på sommaren, men det blir betydligt bättre om man vet vilka knep att ta till. ;)

Glöm heller inte ölen vid grillen och vinet till maten. :P
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Indianen
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: fre jun 13, 2008 1:05
Ort: Värmland

Grillat/kött!

Inlägg av Indianen »

Grovstyckat/hugget sidfläsk med en hel del grillkrydda är skitgott att grilla.
En hemgjord potatissallad å en enkel grönsallad med vinägrett å peppar så är lyckan fullkomlig....ja å en öl eller två med lagom karaktär förstås:-)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Att göra kryddiga biffar på enbart nötkött m. kryddor är en höjdare, särskillt om man stänger till utblåset på låd/klotgrillen och låter dem svettas in rökaromerna.

Exempel på grönpepparbiff:
-Nötkött
-Ägg
-Japansk soja
-Muscovadoråsocker
-Grönpeppar mortlad
-Fräst, hackad gul lök
-Grädde
-Ströbröd
-Finhackat, syrligt äpple
-En skvätt hembryggt äppelvin

Salta med grovt havssalt efter grillningen och låt köttet vila.
Om intresse finns för detta recept, ska jag skriva ner detaljerad mängd och tillvägagångssätt.

Fet potatissallad passar till, samt stark chilisås.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Synd!!

Inlägg av Dupont »

Jag tycker det synd att det inte finns "Flintastek" året om :cry: Det är så jäkla gott :D :D Speciellt om den får "dra" i lite Bayersk öl innan man grillar den.

Visst lite "tex-mex" kryddning försvinner men då slipper du sitta på toa och låta som Dr Snuggels rymdraket (spruttibangbang) :D
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

www.barbecue.com

Bra inspiration, grillkonsten i fokus. En del riktig BBQ finns där med, men leta runt på "Texas Barbecue" för den traditionella, riktiga BBQn.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Mitten!

Inlägg av Dupont »

Äntligen! :lol: :lol: :lol:

Nu finns det "Flintastek" och köpa igen! När du handlar så skall man välja dom där det "runda benet" är mest i mitten. Dom är finast. Om snittytan på benet är vit så betyder det att grisen var äldre än om snittytan på benet var rosa!

Tips och goda råd från en grillälskare! :lol:
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Grillat/kött!

Inlägg av Odqvist »

Ett hett tips:

Så fort ni grillar något baserat på färs, särskilt lamm/nöt/vilt.
Använd stängd grill (låda/klot), grilla på lågtemp, ev riktig BBQ och se till att fånga rökaromerna i köttet. Ha lite salt i färsen, men húvudmängden saltas på precis när du tar av köttet och låter det vila.
Ta några bitar al-trä och lägg i vatten ett dygn. Skaka dem torra och lägg dem bland kolen i din stängda grill, så får du fin, god rök. Även enris är mycket fint att använda här.

Good luck and BBQ! :P
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Svårt?

Inlägg av Dupont »

Är det inte svårt att grilla nöt/vilt? Det är ju sk "magert" kött. Provade vildsvin på grillen, revbensspjäll, och det blev inte så bra! :( men jag kanske hade för dåligt med marinad. :?
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster