Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Absint(h)(e)

Recept, tips m.m.
aquavitae labmaster
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön dec 28, 2008 21:21

Absint(h)(e)

Inlägg av aquavitae labmaster »

Jag köpte en absint för nått år sedan i Holland, av märket Tabu. Föll genast för denna extrem goda dryck, och undrar vad ni har för tips på andra märken?
Jag slänger helst inte ut en halv förmögenet på en pava dock.
Bor ungefär i mitten på sverige så det är lite knöligt att åka till tyskland oxå.
Användarvisningsbild
Wino
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: lör jul 12, 2008 12:29

Absint(h)(e)

Inlägg av Wino »

En bra absint som jag först trodde var en turistfälla är Van Gogh- Ett par vänner köpte den i Prag och jag fnös lite föraktfullt tills jag provade den.
Flaskan var till hälften eller en tredjedel fylld av "wormwood" den aktiva ingridiensen i absint som jag för ögonblicket inte minns det svenska namnet på. Den var ganska dyr tror jag, kring en femhundring kanske. Men det var en resa av guds nåde. Fullkomligt vansinningt, bland det märkligaste jag har druckit, helt hallucinatoriskt och vansinnigt gott, med brinnande socker.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Absint(h)(e)

Inlägg av Mooki »

Wino skrev:Flaskan var till hälften eller en tredjedel fylld av "wormwood" den aktiva ingridiensen i absint som jag för ögonblicket inte minns det svenska namnet på.
Wormwood är Malört (om jag minns rätt :) ).
/M
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Absint(h)(e)

Inlägg av trippp »

Malört är korrekt. Latinskt namn Artemisia absinthium. I Sverige gör vi Bäsk med malört.
Användarvisningsbild
Wino
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: lör jul 12, 2008 12:29

Absint(h)(e)

Inlägg av Wino »

Just precis.. malört heter det ju.
Den svenska "absinten" man köper på systemet är ju inte så mycket att hänga i julgranen enligt mig. Mest stark sprit bara.

Jag skulle helt klart satsa på att köpa från utlandet.

Annars kan man ju göra den själv, jag fick berättat ett recept för mig en gång.. Det gick i stort sett ut på att laka ur en jävla massa malört i läkarsprit.
Har ingen aning om hur det blir.
Är det någon som prövat?
Foxy
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: ons jul 27, 2011 18:35

Absint(h)(e)

Inlägg av Foxy »

Wino skrev:En bra absint som jag först trodde var en turistfälla är Van Gogh- Ett par vänner köpte den i Prag och jag fnös lite föraktfullt tills jag provade den.
Flaskan var till hälften eller en tredjedel fylld av "wormwood" den aktiva ingridiensen i absint som jag för ögonblicket inte minns det svenska namnet på. Den var ganska dyr tror jag, kring en femhundring kanske. Men det var en resa av guds nåde. Fullkomligt vansinningt, bland det märkligaste jag har druckit, helt hallucinatoriskt och vansinnigt gott, med brinnande socker.
Wow, brinnande socker, like the sound of that. Jag har också sett flaskan och trott det var en turistfälla. Ska prövas.
Senast redigerad av Foxy, redigerad totalt 1 gång.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Absint(h)(e)

Inlägg av Sezzi »

Hm, hade för mig att "effekterna" av absinthe var rätt överdrivna och inte alls speciellt hallucinogena. Har iaf inte sett någon trovärdig källa som förklarar hur just malörten skall ge denna effekt, om någon har en sådan så länka gärna?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Absint(h)(e)

Inlägg av TorstenStenmark »

Absinthe är inte mer hallucinogent än "bäsk".
Däremot är det ovanligt starkt och möjligen svagt giftigt. Hela den här myten om att absinthe har någon narkotisk effekt beror nog snarast på ett enormt missbruk av drycken förr i världen.

Grön, väldigt stark sprit, som blandas med socker och vatten, för att sen bli vit. Att dricka det var en hel ceremoni. Sen började folk bete sig underligt och blev aldrig sig själva igen efter långvarig konsumtion av spriten.
Folk har väl alltid varit rädda för det dom inte förstår.

Humbug!
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Absint(h)(e)

Inlägg av Odqvist »

Sen är den väl så fruktad idag, då folk tror att meningen med Absinth är att häva i sig fanskapet 85%ig och sedan "manligt" försöka att inte härma stora stygga vargen med halsfluss...

Nej, jag har druckit absinth någon enstaka gång som den "ska" drickas (finns givetvis olika rätt och fel) och det är inte dumt ;) Dock mycket speciellt, som alla bör pröva.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Absint(h)(e)

Inlägg av Sezzi »

Ja, det var exakt som Torsten skrev som jag också anser :)

Men ritualen tilltalar mig verkligen! Tänkte nog fixa mig fina grejer nångång, skojj att ha ju. För att gå lite OT...nån som vet om andra drycker med dylika specifika ritualer vid drick-tillfället? (inte tequila då.. helst såna som kräver specifik utrustning!)

Jag diggar verkligen att dricka sake såhär:

Bild
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
kallebakom
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön jan 09, 2011 17:51

Re: Absint(h)(e)

Inlägg av kallebakom »

ja jo men den sk ´´absinthe`` som säljs idag är väl inte alls som förr ? sett nå lagar om nå var det 5 microgram i sverive av den aktiva ingrediensen ,,,på absinth of the world finns det dåde 25-30 microgram !! lite skillnad,,men vet ej hur det är ,,,gott är det iallafall !
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Absint(h)(e)

Inlägg av dan610324 »

läste i tidningen för några veckor sen om några killar i nora tror jag det var som kokar brännvin och gör absinth i nån gammal nerlagd kyrka
dom har altså kört igång en svensk tillverkning som säljs redan

kolla länken http://www.dalademokraten.se/Gagnef/201 ... -i-kyrka-/
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Absint(h)(e)

Inlägg av aqua vitae »

Kallebakom, det där är rena myter. På http://www.absinthe.se/absinthe-facts-and-history/ kan du läsa om hur det egentligen ligger till. (sidan verkar oerhört seg just nu men kanske ordnar upp sig)

Den svenska absinthen heter Valkyria och destilleras på Sankta Annas Bränneri i Lindesberg, den görs ganska traditionsenligt.
kallebakom
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön jan 09, 2011 17:51

Re: Absint(h)(e)

Inlägg av kallebakom »

sverige har nån gräns var visst 10microgram såg jag,,men finns ju både 30-35 microgrammare utomlands typ alltså 3ggr mer än lagligt i sverige,,sen får väl var o en dra egna slutsatser av det ?
Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Absint(h)(e)

Inlägg av Ekberg »

Gränsen i Sverige ligger på 10 milligram tujon/kg, inte mikrogram. Prefix fel?
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster