Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är skillndaden på Sprit?

Recept, tips m.m.
smooth
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre okt 03, 2008 21:05

Vad är skillndaden på Sprit?

Inlägg av smooth »

Jag har länge funderat över vad som skiljer i tillverkning i olika sprit sort som tex...

Vodka
Whisky
Rom
Gin
Brännvin

Vad finns mer?
Användarvisningsbild
Cookie
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:56
Ort: Uppland.

Vad är skillndaden på Sprit?

Inlägg av Cookie »

Jo så här är det har jag fått för mig.

Vodka är en ren sprit som man måste destilerat till en styrka på 95% för att det ska få kallas Vodka.

Rom är gjort på rörsocker eller melass och det är en rest produkt som uppkommer vid tillverkning av vanligt socker, som gör att det blir lite mera "föroreningar" som ger smak efter destilering och lagring på gammla whisky tunnor.

Gin är en dryck som är gjort på enbär,Korianderfrö,Violrot och Angelikarot bland annat för att få den speciella smaken. (har jag för mig)

Brännvin var det svenska namnet på "vodka" för i tiden men nu är det en sprit sort som destilerats till lägre % än 95%.

Whisky är tyvärr inte min grej, det får någon annan förklara.

Rätta gärna mig om jag har fel det är mycket möjligt. :roll:
Alcohol is only a temporary solution if you stop drinking it. :D
Plaguetongue
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: tor okt 07, 2010 5:39

Vad är skillndaden på Sprit?

Inlägg av Plaguetongue »

whiskey är lagrat på ekfat och brukar ha inslaag av rök och tjära..

det finns olika sorters whiskey tex. singelmalt whiskey blended osv... i vissa fall blandar man olika destillat för att få fram en speciell smak
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Vad är skillndaden på Sprit?

Inlägg av aqua vitae »

Vodka görs på spannmål eller rotfrukter och destilleras i kolonnbrännare. En vodka måste först destilleras till minst 95 procent alkohol för att sedan blandas ut till lägst 37,5 procent. Renas ofta i aktivt kol.

Whisky görs traditionellt på korn (som efter mältning heter malt, samma som ingår i öl), och destilleras i potstill. Lagras på ekfat. Detta kallas single malt. En liten del av single malt whiskyn har mycket riktigt en viss röksmak och det kommer från att man röker malten med torv.
Sen har vi även blended whisky och där blandar man ut maltwhiskyn med sprit man gjort på vete, kört i kolonnbrännare och lagrat på ekfat.
Whisky måste vara gjort på spannmål och lagras på ekfat minst 3 år för att få kallas whisky.
Vi har även den amerikanska bourbon whiskeyn som görs på både majs (plus lite malt och eventuellt andra spannmål)

Rom tillverkas av sockerrörsaft eller melass från sockerrör. Delas upp i ljus rom och mörk rom.
Den ljusa destilleras i kolonnbrännare och lagras ofta ett år i rostfri behållare för att runda av smaken. Efter detta kan den ibland renas i kol innan buteljering.
Mörk rom destilleras ofta i potstill och lagras på ekfat flera år. Kryddas ibland och färgas ofta riktigt mörk.

Gin framställs genom att man först tillverkar sprit utan smak i kolonnbrännare, om det är av spannmål, majs, potatis eller druvor spelar ingen roll tror jag.
Man macererar sedan spriten i diverse kryddor och destillerar den igen.

Brännvin var samlingsnamn för alla slags spritdrycker, men är numer beteckningen för spritdrycker i "nordisk stil" av främst spannmål och potatis och delas upp i kryddade och okryddade
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Vad är skillndaden på Sprit?

Inlägg av m8e »

Sen finns det även undantag. Finns vodka som är gjord på honung, rom gjort på sockerbetor(träkumla) och whisky som bara är lagrad på flaska.

Olika länder/regioner har olika lagkrav/definitioner på dryckerna.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Vad är skillndaden på Sprit?

Inlägg av MrLeaf »

När jag såg topicen först kunde jag inte låta bli att tänka på den gamla fjortisvitsen "Vad är det för likhet mellan en struts?"
Svar1: Den kan varken flyga. Svar 2: Båda benen är lika långa, särskilt det högra.

Humor på hög nivå inte sant? :)

För att vara lite ontopic så har jag också ofta undrat över frågeställningen och tackar så mycket till de som redde ut begreppen.

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster