Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Flintis »

Hej

Jo du mrsvetsare, jag kikade lite på dina labmasterbilder.
Det såg tig-svetsat ut. Vilken rotskyddsgas använde du ?

// Flintis
Gäst

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Gäst »

andvänder ej rotgas
bara argon
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Flintis »

Fuskpelle ,-)
Gäst

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Gäst »

Hej

Jo du mrsvetsare, jag kikade lite på dina labmasterbilder.
Det såg tig-svetsat ut. Vilken rotskyddsgas använde du ?

// Flintis

Du frågar och jag svarar dig,sen får jag 1 svar som e Fuskpelle??
Flintis vem e du då?? har aldrig ens sett dig här eller pratat med dig!
Så du tror att det skall vara rotgas till att ev svetsa en labmaster då???
Du verkar ju veta en del mer än jag,så jag vill veta detta nu pga att jag e ju 1 fuskpelle!!

Visa dina grejer som du gör då?? dvs du e ju ingen fuskpelle va??
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Lasse_Kongo »

Haha! Fan vad jag diggar dig Mr. Svets. Dina inlägg är lika underhållande som Kapten Haddocks i mina Tintinalbum ...

Bild
Användarvisningsbild
tungdykare
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av tungdykare »

FÖR I SJÄLVASTE HELVETE!

Först:
Ber om ursäkt för det förhöjda tonläget, men kände att jag ville ryta till lite här, samtidigt som jag i förväg be om ursäkt ifall jag själv har drabbats av felbedömning av punkt 2, nedan.

1. Jag kan inget om svetsning!

2. Jag vet att det är/kan vara svårt att både förmedla och läsa ironi och underförstådda kommentarer i text.

3. Det är väldigt lätt att reagera på stundens ingivelse med elektronisk kommunikation såsom mail, chatt och forum mm när man inte ser avsändarens ansiktsuttryck och hör tonläge mm.

4. STORA bokstäver betyder/kan betyda att man skriker, och det anses väldigt ohyfsat i en dialog.

Men, kan vi sansa oss lite?

Flintis använde en så kallad "smiley" ( idetta fall: ,-) vilken bör uttydas som: jag blinkar med ena öga och ler, ta mej inte på allvar) för att understryka en lätt ironisk/skämtsam kommentar.
Jag uppfattar MRSVETSARES svar som att du/han blev stött och väldigt upprörd.

Hade han (flintis) sagt detta till dej (mrsvetsare) ansikte mot ansikte så hade du; sett blinknigen och leendet samt kanske till och med fått en lätt knuff i sidan för att understryka graden av allvar i uttalandet. Om du trots detta hade brusat up och undrat vad i H-E. Så hade en blick i ögonen på flintis och en snabb kommentar troligtvis (förhoppningsvis) lungnat ner hela situationen.

Så kortfattat vill jag säja till er alla att; tänk på vad ni skriver, läs igenom texten en extra gång och funder på om något kan missförstås. Var hellre övertydlig än att riskera att såra någon...
samtidigt måste alla ha en grundförståelse om "känsloförstärkande" symboler i detta Internets tidevarv:

Dessa "smileys" finns representerade som ikoner till vänster på "replysidan" och ger en mer talande, grafisk bild av författarens tillfälliga sinnesstämning.
Dock, innan dessa färgglada figuer fanns, och vid tillfällen som inte kan hantera andra finneser än ren text, används ursprungs formateringen, ASCII.

här följer en länk:
http://www.netlingo.com/smiley.cfm

jag hoppas att den kan vara både till nytta och nöje.
Och framför allt: om alla lär sej dom vanligaste "emoticons" så kanske det räcker för att höja nivån på forumet...

Det enskillt viktigaste är nog att inte ta allt som skrivs på ett personligt plan, utan lugna sig med att det säkert är ett syftningsfel eller något man missuppfattar...

Den dagen det inte längre kan misstolkas att det är ett personligt påhopp så finns alltid möjligheten att PMa moderatror för banning eller andra disiplinära åtgärder...

Men tills dess TA DET LUNGT, TA EN TOY

Och sist: frågeställningen i ursprungstråden uppfattar jag av sådan art att den bättre lämpar sej som en privat fråga i ett PM. Fördelen med just den meddelandeformen är det att den inte är för alla och att man därmed slipper att visa på ev missupfattningar och meningsskiljaktigheter offentligt
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av TommyTurbo »

De e gôtt, MRSVETSARE, på dom bara!

Snygg jämförelse med Kapten Haddock, Kongo! Det är nog en av de bästa kompimangerna man kan få!


/TT
Användarvisningsbild
Gofy
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: tor jun 10, 2004 2:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Gofy »

tungdykare skrev:FÖR I SJÄLVASTE HELVETE!

Först:
Ber om ursäkt för det förhöjda tonläget, men kände att jag ville ryta till lite här, samtidigt som jag i förväg be om ursäkt ifall jag själv har drabbats av felbedömning av punkt 2, nedan.

1. Jag kan inget om svetsning!

2. Jag vet att det är/kan vara svårt att både förmedla och läsa ironi och underförstådda kommentarer i text.

3. Det är väldigt lätt att reagera på stundens ingivelse med elektronisk kommunikation såsom mail, chatt och forum mm när man inte ser avsändarens ansiktsuttryck och hör tonläge mm.

4. STORA bokstäver betyder/kan betyda att man skriker, och det anses väldigt ohyfsat i en dialog.

Men, kan vi sansa oss lite?

Flintis använde en så kallad "smiley" ( idetta fall: ,-) vilken bör uttydas som: jag blinkar med ena öga och ler, ta mej inte på allvar) för att understryka en lätt ironisk/skämtsam kommentar.
Jag uppfattar MRSVETSARES svar som att du/han blev stött och väldigt upprörd.

Hade han (flintis) sagt detta till dej (mrsvetsare) ansikte mot ansikte så hade du; sett blinknigen och leendet samt kanske till och med fått en lätt knuff i sidan för att understryka graden av allvar i uttalandet. Om du trots detta hade brusat up och undrat vad i H-E. Så hade en blick i ögonen på flintis och en snabb kommentar troligtvis (förhoppningsvis) lungnat ner hela situationen.

Så kortfattat vill jag säja till er alla att; tänk på vad ni skriver, läs igenom texten en extra gång och funder på om något kan missförstås. Var hellre övertydlig än att riskera att såra någon...
samtidigt måste alla ha en grundförståelse om "känsloförstärkande" symboler i detta Internets tidevarv:

Dessa "smileys" finns representerade som ikoner till vänster på "replysidan" och ger en mer talande, grafisk bild av författarens tillfälliga sinnesstämning.
Dock, innan dessa färgglada figuer fanns, och vid tillfällen som inte kan hantera andra finneser än ren text, används ursprungs formateringen, ASCII.

här följer en länk:
http://www.netlingo.com/smiley.cfm

jag hoppas att den kan vara både till nytta och nöje.
Och framför allt: om alla lär sej dom vanligaste "emoticons" så kanske det räcker för att höja nivån på forumet...

Det enskillt viktigaste är nog att inte ta allt som skrivs på ett personligt plan, utan lugna sig med att det säkert är ett syftningsfel eller något man missuppfattar...

Den dagen det inte längre kan misstolkas att det är ett personligt påhopp så finns alltid möjligheten att PMa moderatror för banning eller andra disiplinära åtgärder...

Men tills dess TA DET LUNGT, TA EN TOY

Och sist: frågeställningen i ursprungstråden uppfattar jag av sådan art att den bättre lämpar sej som en privat fråga i ett PM. Fördelen med just den meddelandeformen är det att den inte är för alla och att man därmed slipper att visa på ev missupfattningar och meningsskiljaktigheter offentligt


Det skulle ta mig 2 (två) veckor att skriva det där.. :lol:
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Vaniljvodka »

Mr Svetsare Rockar!!
"Det brott jag inte ?r d?md f?r har jag inte beg?tt" citat av Krister P
Gäst

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Gäst »

En del här e ju Bättre än jag på att stava ovs,vad skall jag kunna göra åt det då? jag började jobba redan vid 14 års ålder så jag har nog missat 1 del i skolan(vet´jag) men jag vet vad jobba är och vet vad svetsning är lovar jag er,, allt inom svetsning vet jag ju ej,, jag e här för att ev lära mig saker och finner forumet till 1 glädje att läsa då och då

Du som skrev detta långa brev e nog MKT MKT säker på svenska och
vet vad du säger,men vad har du för grejer då?? dvs maskin?? dvs gäller för Flintis! jag vill gärna lära mig mera av ert bygge . Specielt Flintis grejer för du vet ju vad exempel vad Rotgas e till för och när detta skall användas ovs

Bilder TACK!!
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Flintis »

Tjipp

Håller med tungdykare i allt och skulle väl pm:at MRSVETSARE istället.

Min konversation kommer i detta ämne att fortsätta via PM.

// Flintis
Gäst

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Gäst »

tack för ditt PM Flintis,men fortfarande så har du ej visat dina grejer???
Vem vill se Flintis grejer räcker upp 1 hand !!!
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av nykteristen »

Och frågan kvarstår för oss nyfikna svetsanalfabeter:

Vad är egentligen rot(skydds)gas?

Tror jag kan gissa, men en förklaring vore skoj efter denna debatt.
Användarvisningsbild
Gofy
Bryggare
Inlägg: 115
Blev medlem: tor jun 10, 2004 2:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av Gofy »

MRSVETSARE skrev:tack för ditt PM Flintis,men fortfarande så har du ej visat dina grejer???
Vem vill se Flintis grejer räcker upp 1 hand !!!


"Hand upp" :D
Användarvisningsbild
AleX
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån aug 09, 2004 2:00

MRSVETSARE (Rotskyddsgas)

Inlägg av AleX »

Jag kan tilllägga att Så kallad Rotgas är en snik version av argon gas och dess egenskaper.

För att inte ge för mycket information så kan jag medela att ett av Världens ledande företag inom dryckes maskin tillverkning använder sig enbart av argongas.

Varför nu detta JO
För att det finns inget bättre
Och vad finns det för fakta på detta?

ni får lita på mitt ord att det har gjort tester på detta och
en gång i tiden använde detta företag (som förövrigt finns i nästan alla större länder.) en såkallade rotgas.(mison)
Anledningen till detta var att den var billigare.

Men resultatet var inte lika bra(dock väldigt bra) som ren argon gas.





Så sammanfattningsvis så använder man något annat än argon för att spara in en liten slant.

Men där endast det bästa är bäst nog kör man ren argon


Några invändingar?
Rostfritt:-)
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster