Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tillverka kärl, materialval?

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av Wolfram »

Hallå!
Jag har en liten plan på att göra ett eget jäskärl, kanske en modell något större än 25L.
Svetsa kan jag sedan tidigare med tig på svart, rostfritt och alu.
Däremot är koppar nytt för mig, behöver jag rotgas för koppar?

Det är inte säkert att det blir koppar, det beror på vilket av rostfritt och koppar som jag får tag på billigast.
Det känns rentav som rostfritt är ett BÄTTRE val då det är enkelt att hålla rent och inte korroderar/oxiderar?

Hur hade ni gjort?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av latmasken »

Jäsa i kopparkärl låter inte rätt, i koppar ska man inte förvara sura livsmedel för det löser upp koppar.

Matkärl av koppar är alltid förtennta på insidan just på grund av det.

Så rostfritt är nog det enda vettiga.

Koppar använder man i destillatorer, där kopparen på nåt sätt fungerar som en katalysator som spritångorna. Men det är bara delarna där det går ånga som behöver vara koppar, kokkärl och produktkylare tror jag funkar lika bra i rostfritt (fast produktkylare i koppar kyler nog bättre).
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av Wolfram »

Ser att jag uttryckte mig lite klantigt, det var till kok-kärlet jag egentligen menade.

Någon med koll angående bakgas?
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av BertilBarkbit »

Wolfram skrev:Ser att jag uttryckte mig lite klantigt, det var till kok-kärlet jag egentligen menade.

Någon med koll angående bakgas?
Nåt som funkar bra och är väl använt är ju mejerihinkar (18/10 kvalitet Rostfria Hinkar) Jonas av Sweden från Lindén International AB är ett välkänt märke. http://www.lindenint.se/1/sv/products/hinkar.php

När du menar ''bakgas'' det är rotgas du syftar på då?

Egentligen ska du ha rotgas eller efterarbeta med betningsmedel när du svetsar rostfritt. Men för saker som inte ska utsättas för nån större påfrestning än att koka lite sprit i så är risken minimal att det börjar rosta i en svetsfog. Se till så sakerna är torra när du ställer undan dom bara.
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av Wolfram »

BertilBarkbit skrev:
Wolfram skrev:Ser att jag uttryckte mig lite klantigt, det var till kok-kärlet jag egentligen menade.

Någon med koll angående bakgas?
Nåt som funkar bra och är väl använt är ju mejerihinkar (18/10 kvalitet Rostfria Hinkar) Jonas av Sweden från Lindén International AB är ett välkänt märke. http://www.lindenint.se/1/sv/products/hinkar.php

När du menar ''bakgas'' det är rotgas du syftar på då?

Egentligen ska du ha rotgas eller efterarbeta med betningsmedel när du svetsar rostfritt. Men för saker som inte ska utsättas för nån större påfrestning än att koka lite sprit i så är risken minimal att det börjar rosta i en svetsfog. Se till så sakerna är torra när du ställer undan dom bara.
Bakgas/stödgas/rotgas/rotskydd, kärt barn har många namn.
Rostfritt kan jag, men kunskaperna kring koppar är dessvärre obefintliga, tänkte om man behöver bakgas till koppar?
Rotgas och betning gör 2 helt olika saker, det är inte antingen eller, det är beroende på vad man gör.
Men inom industrin skall i princip allt med direktkontakt med snuskiga kemikalier betas efter svetsning, och allt med full genombränning skall köras med rotgas.
Har provtryckt en rektangulär tank jag byggde i 0.8mm rostfritt utan bakgas med 10-10.5 bar för skoj skulle utan läckage eller brott, så det håller fastän den såg något svullen ut efteråt, men det ser inte vackert ut på insidan, blir mycket äckelpäckel där utan bakgas.

Jag vet inte vad ett kärl kostar, men lyckas man bränna ihop ett 250L kärl för 500 kr inkluderat material och gas så är det väl godkänt?
Vilken brännare är "bäst" om man skulle få för sig att destillera 225L mäsk? Jag har läst, men inte kommit fram till något.
Det finns så många olika inom varje typ av brännare så jag inte riktigt förstår och olika sorter är olika bra på stora/små mängder.

Förstår att ingen vill skriva ut sin ort på sidan, men det hade varit kul att träffa på någon som hade praktiska kunskaper.
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av BertilBarkbit »

Wolfram skrev:
BertilBarkbit skrev:
Wolfram skrev:Ser att jag uttryckte mig lite klantigt, det var till kok-kärlet jag egentligen menade.

Någon med koll angående bakgas?
Nåt som funkar bra och är väl använt är ju mejerihinkar (18/10 kvalitet Rostfria Hinkar) Jonas av Sweden från Lindén International AB är ett välkänt märke. http://www.lindenint.se/1/sv/products/hinkar.php

När du menar ''bakgas'' det är rotgas du syftar på då?

Egentligen ska du ha rotgas eller efterarbeta med betningsmedel när du svetsar rostfritt. Men för saker som inte ska utsättas för nån större påfrestning än att koka lite sprit i så är risken minimal att det börjar rosta i en svetsfog. Se till så sakerna är torra när du ställer undan dom bara.
Bakgas/stödgas/rotgas/rotskydd, kärt barn har många namn.
Rostfritt kan jag, men kunskaperna kring koppar är dessvärre obefintliga, tänkte om man behöver bakgas till koppar?
Rotgas och betning gör 2 helt olika saker, det är inte antingen eller, det är beroende på vad man gör.
Men inom industrin skall i princip allt med direktkontakt med snuskiga kemikalier betas efter svetsning, och allt med full genombränning skall köras med rotgas.
Har provtryckt en rektangulär tank jag byggde i 0.8mm rostfritt utan bakgas med 10-10.5 bar för skoj skulle utan läckage eller brott, så det håller fastän den såg något svullen ut efteråt, men det ser inte vackert ut på insidan, blir mycket äckelpäckel där utan bakgas.

Jag vet inte vad ett kärl kostar, men lyckas man bränna ihop ett 250L kärl för 500 kr inkluderat material och gas så är det väl godkänt?
Vilken brännare är "bäst" om man skulle få för sig att destillera 225L mäsk? Jag har läst, men inte kommit fram till något.
Det finns så många olika inom varje typ av brännare så jag inte riktigt förstår och olika sorter är olika bra på stora/små mängder.

Förstår att ingen vill skriva ut sin ort på sidan, men det hade varit kul att träffa på någon som hade praktiska kunskaper.

Ska du bygga i koppar och runt 250 liter får du säkerligen räkna med runt 15000kr för plåten. Koppar är dyrt jävligt dyrt :w00t:

Harley03 avhandlar svetsning med tig och vanlig argongas av koppar/koppar Koppar/Rostfritt i den här tråden om sitt lagliga bränneri http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... &start=945 bläddra dej fram från sidan 50

Nej du behöver ingen rotgas till koppar. Trodde man fick lära sej sånt i skolan :wink:

Han använder en tigtråd från http://verktygsboden.se/tillsatsmateria ... 16-mm-1-kg Kiselbrons

finns även hos Terosytem under beteckningen ''MT-CuSi 3 TIG'' troligen Terosytem som levererar till Vertygsboden. Den finns säkerligen liknade hos andra tillverkare under olika namn.

Jag fick köpa 5kg ''MT-CuSi 3 TIG'' av vår svetsleverantör på jobbet för 468kronor.

Sen kan du även tigsvetsa med koppar Melolit P2 Lod och ren Argon

Heller hård eller mjuklöda det.

Ett tips är att läsa trådarna högst upp i Kolondelen om destillering kolontyper osv där det avhandlas allt.


Jo det är många duktiga hantverkare här inne som får en och sätta kaffet i halsen med deras enormt välbyggda byggen.

(Själv jobbar jag som grovplåtslagare och svetsar mest MMA och MAG) TIG svetsning och småpill är inte min kopp te. men har både en CM och VM maskin så nåt har jag lyckas med :D
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av Wolfram »

Haha usch, jag hade ingen koll alls på vad det kostar i handeln.
Får ta en titt med några leverantörer, brukar kunna hitta billigt material genom att sponsra fikakassan. :D
Har 0 koll om koppar skrev jag ju, har en knapphändig erfarenhet från 5-6 år tillbaka i tiden jag kan berätta om.

2009-2010 nån gång trillade en bilstereonisse in med ~5-10mm kopparskenor han ville ha svetsade, jag skulle bara smälta ihop 4 kortare kälfogar, han hade en plastpåse med tillsats med sig som han köpt i nån hobbyaffär men jag minns inte hur den fungerade.
Har faktiskt kvar den än idag då jag inte fått användning för det, skall kolla upp vad det är bara för skojs skull. :D
Jag har inte en aning om hur hållfastheten blev på det då, men nyfiken som man alltid är när man får göra något nytt så bände jag lite och höll på med materialet för att kolla svetsen då jag aldrig hade spysslat med koppar innan, men det blev hårt nog för att inte knäckas när man bände lättsamt i skruvstädet.

Jag kan ofta det praktiska arbetet för att göra saker, men är värdelös på teori när det gäller varför och hur saker skall vara som dom är.
Jag skall ta en titt i det du rekommenderar ikväll någon gång, återkommer med vad för material jag fick av den där snubben.
Det är både intressant och roligt att läsa här faktiskt, man inser hur dåligt insatt man är.

Har du någon egen sida här på forumet där man kan läsa om dina byggen?
Om jag kommer förbi så kan vi diskutera, dricka å spela in en ny hit med 8kanalarn? Jag kan kompa. :D




Jag passar på att trycka in lite info som jag snubblade över:

Meltolit CuSn
Kopparbaserad tigsvetstråd för svetsning av koppar och kopparlegeringar typ SS5010,5011,5013 samt 5015.

Meltolit CuSn6
Tennbronstråd för tig/gas-svetsning av mässing,rödgods samt förbindningar av koppar, brons och mässing.

Meltolit CuSn12
Tennbronstråd för tig/gas-svetsning av koppar,mässing,brons,stål med en större flytbarhet än CuSn6-legeringen.

Meltolit CuAg
Silverlegerad koppartråd för tigsvetsning i koppar(desoxiderad koppar, syrefri koppar).Hög flytbarhet,
ingen porbildning och en hög elektrisk ledningsförmåga.

Meltolit CuSi3
Kiselbronstråd för tigsvetsning av kiselbronslegeringar(CuMn, CuSiMn och CuZn). För ytbeläggning av låglegerat stål samt temperaturresistent och korrosionsbeständig.

Meltolit CuAl8
Al-bronstråd för tigsvetsning(gas) av sammanfogning och påsvetsning på alu-mässing, aluminiumbrons, koppar, mässing och stål.

Meltolit CuAl8Mn
Al-mangan-brons- legerad tigsvetstråd för sammanfogning av aluminiumbrons, mässing, stål för den mekaniska, kemiska industrin samt varvsindustrin. Hög korrosionsbeständighet vid svetsade sammanfogningar av alu-mässing eller rörledn. i mässing samt mot stål. Påsvetsning av glidspår, propellrar, glidytor, lager, ventiler ,tätningar.

Meltolit CuAl5MnNi
Aluminium-Mangan-Nickellegerad tigsvetstråd för multilegerad brons samt rostfria applikationer. Sammanfogning av blandlegeringar för maskinindustri, maskinkonstruktioner samt rostfria konstruktioner.Hög korrosionsbeständighet.

Meltolit CuMn13Al
Mangan-aluminiumlegerad tigsvetstråd speciellt lämpad för påsvetsning av objekt som är direkt utsatta för extremt hög korrosionspåverkan, gjutjärn, låglegerat samt olegerat stål. Saltvattensbeständig Zn-fri legering med hög brottgräns samt hårdhet.

Meltolit CuNi10
Nickelegerad tigsvetstråd för sammanfogning av koppar-nickelmaterial typ CuNi10-20. Påsvetsning av olegerat och låglegerat material samt grått gjutjärn.

Meltolit CuNi30
Nickelegerad tigsvetstråd för sammanfogning av koppar-nickelmaterial typ CuNi30. Påsvetsning av olegerat och låglegerat material samt gjutjärn med hög korrosionsbeständighet
b138904.png
Koppar och kopparlegeringar
Koppar
Koppar (Cu) är näst järn en av de viktigaste använda metallerna. Det är en rödglänsande metall med smältpunkten 1083°C.

Svetsning av koppar
Vid svetsning av koppar bör arbetsstycket kraftigt förvärmas. Förvärm till cirka 500-600°C. TIG-svetsning är en vanlig svetsmetod men även svetsning MIG-tråd, trådelektrod eller belagd elektrod förekommer. Det går även bra att löda. Då används silverlod eller kopparfosforlod.

Mässing
Mässing är en legering vars huvudbeståndsdelar är koppar (Cu) och zink (Zn) vilken tillverkas i flera olika kvaliteter. Mässing har bl.a. bättre hållfasthetsegenskaper och lägre smältpinkt än koppar. Smältpunkten är 900-950°C beroende på legeringshalter.

Svetsning av mässing
Mässing förekommer både som valsat och gjutet material. Gjuten mässing bör värmas till cirka 350-400°C för att förhindra uppkomsten av krympspänningar. Mässing svetsas på samma sätt som koppar men fodrar inte så kraftig hjälpvärme. Mässing med hög zinkhalt kan dock vara svår att svetsa. Under svetsningen bildas zinkoxid. Var noga med att använda rökutsug. Om zinkoxid inandas kan det leda till en mycket obehaglig frossa.

Brons
Brons är den gemensamma benämningen på flera olika typer av kopparlegeringar. Koppar legerat med t.ex. tenn (Sn), aluminium (Al), nickel (Ni), kisel (Si), beryllium (Be) och bly (Pb). Smältpunkten ca 880-1040°C beroende på legeringselement.

Svetsning av brons
Brons svetsas också på ett liknande sätt som koppar men fodrar inte så kraftig hjälpvärme. Förvärm bronslegeringar till 350-400°C. Fixera arbetsstycket ordentligt och väl understött eftersom brons har låg brottgräns vid höga temperaturer.


Tillsatsmaterial för svetsning av koppar och kopparlegeringar

Beteckning Beskrivning
Belagda elektroder
Lastek 64 Allround aluminiumbronselektrod
Lastek 61G Allround mässingselektrod
E 218 Allround mässingselektrod
E 722 Hård aluminiumbronselektrod för påsvetsning svetsning
TIG-stav
A 200 TIG TIG-stav för svetsning av koppar
A 200S TIG TIG-stav för svetsning av koppar
A 202 TIG TIG-stav för svetsning av mässing och stål
MT-CuSi3 TIG TIG-stav för svetsning av mässing och stål
A 203/6 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. tennbrons och mässing
A 203/12 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. tennbrons och mässing
A 215/8 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons
MT-CuAl8 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons
A 216 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MT-CuAl8Ni2 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MT-CuAl8Mn TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MT-CuAl8Ni6 TIG TIG-stav för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MIG-tråd
A 200 MIG MIG-tråd för svetsning av koppar
A 200S MIG MIG-tråd för svetsning av koppar
A 202 MIG MIG-tråd för svetsning av mässing och stål. MIG-svetsning.
MT-CuSi3 MIG MIG-tråd för svetsning av mässing och stål. MIG-svetsning.
A 203/6 MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. tennbrons och mässing
A 203/12 MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. tennbrons och mässing
A 207 MIG MIG-tråd för svetsning av stål och koppar samt även förzinkade detaljer
A 215/8 MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons
A 216 MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MT-CuAl8Ni 2 MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MT-CuAl8Mn MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
MT-CuAl8Ni 6 MIG MIG-tråd för svetsning av bl.a. stål och aluminiumbrons. Saltvattensbeständig
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av Wolfram »

Meltolits CuSi3 verkar innehålla mangan?
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av BertilBarkbit »

Wolfram skrev:Haha usch, jag hade ingen koll alls på vad det kostar i handeln.
Får ta en titt med några leverantörer, brukar kunna hitta billigt material genom att sponsra fikakassan. :D
Har 0 koll om koppar skrev jag ju, har en knapphändig erfarenhet från 5-6 år tillbaka i tiden jag kan berätta om.

2009-2010 nån gång trillade en bilstereonisse in med ~5-10mm kopparskenor han ville ha svetsade, jag skulle bara smälta ihop 4 kortare kälfogar, han hade en plastpåse med tillsats med sig som han köpt i nån hobbyaffär men jag minns inte hur den fungerade.
Har faktiskt kvar den än idag då jag inte fått användning för det, skall kolla upp vad det är bara för skojs skull. :D
Jag har inte en aning om hur hållfastheten blev på det då, men nyfiken som man alltid är när man får göra något nytt så bände jag lite och höll på med materialet för att kolla svetsen då jag aldrig hade spysslat med koppar innan, men det blev hårt nog för att inte knäckas när man bände lättsamt i skruvstädet.

Jag kan ofta det praktiska arbetet för att göra saker, men är värdelös på teori när det gäller varför och hur saker skall vara som dom är.
Jag skall ta en titt i det du rekommenderar ikväll någon gång, återkommer med vad för material jag fick av den där snubben.
Det är både intressant och roligt att läsa här faktiskt, man inser hur dåligt insatt man är.

Har du någon egen sida här på forumet där man kan läsa om dina byggen?
Om jag kommer förbi så kan vi diskutera, dricka å spela in en ny hit med 8kanalarn? Jag kan kompa. :D

Vi är lite som ''Hemliga Arne'' allihopa här inne :mrgreen: Jag har mest ställt frågor funderingar och försökt hjälpa till vara en så god forumanvändare jag kan och mina byggen är rätt originella. Min sambo är inte lika road av min nyfunna hobby dock stödjer svärfar mej ut till 100%

Det där med teori är ju ren vilja och lära sej. Jag är inget läshuvud men är så illa tvungen eftersom mitt arbete kräver enormt god ritningsläsningsförmåga, mätning, kontroll osv eftersom vi jobbar efter ASME och PED standar på mitt jobb när vi bygger tryckkärl det får inte helt enkelt bli fel.

Ringde på fikat till Terosystem och deras tillsats''MT-CuSi 3 TIG'' dom levererar även till Verktygsboden där den kallas ''Tigtråd CuSi3'' som både jag har och Harley03 kör med är godkänd för livsmedelsinstallationer. Den kan du både svetsa Rostfritt mot Koppar och Koppar mot koppar. Bläddra ner till sidan 111 så hittar du den här http://www.terosystem.se/pdf/Terosystem ... 011_12.pdf

Den är enormt lättsvetsad och jag ger den 10/10



När det gäller mangan så läs det här http://ki.se/imm/mangan får du för mycket mangan genom spriten i dej då är det nog AA-möte du ska gå på :wink:
Wolfram
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis feb 24, 2015 2:44
Utrustning: 40%

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av Wolfram »

BertilBarkbit skrev:
Wolfram skrev:Haha usch, jag hade ingen koll alls på vad det kostar i handeln.
Får ta en titt med några leverantörer, brukar kunna hitta billigt material genom att sponsra fikakassan. :D
Har 0 koll om koppar skrev jag ju, har en knapphändig erfarenhet från 5-6 år tillbaka i tiden jag kan berätta om.

2009-2010 nån gång trillade en bilstereonisse in med ~5-10mm kopparskenor han ville ha svetsade, jag skulle bara smälta ihop 4 kortare kälfogar, han hade en plastpåse med tillsats med sig som han köpt i nån hobbyaffär men jag minns inte hur den fungerade.
Har faktiskt kvar den än idag då jag inte fått användning för det, skall kolla upp vad det är bara för skojs skull. :D
Jag har inte en aning om hur hållfastheten blev på det då, men nyfiken som man alltid är när man får göra något nytt så bände jag lite och höll på med materialet för att kolla svetsen då jag aldrig hade spysslat med koppar innan, men det blev hårt nog för att inte knäckas när man bände lättsamt i skruvstädet.

Jag kan ofta det praktiska arbetet för att göra saker, men är värdelös på teori när det gäller varför och hur saker skall vara som dom är.
Jag skall ta en titt i det du rekommenderar ikväll någon gång, återkommer med vad för material jag fick av den där snubben.
Det är både intressant och roligt att läsa här faktiskt, man inser hur dåligt insatt man är.

Har du någon egen sida här på forumet där man kan läsa om dina byggen?
Om jag kommer förbi så kan vi diskutera, dricka å spela in en ny hit med 8kanalarn? Jag kan kompa. :D

Vi är lite som ''Hemliga Arne'' allihopa här inne :mrgreen: Jag har mest ställt frågor funderingar och försökt hjälpa till vara en så god forumanvändare jag kan och mina byggen är rätt originella. Min sambo är inte lika road av min nyfunna hobby dock stödjer svärfar mej ut till 100%

Det där med teori är ju ren vilja och lära sej. Jag är inget läshuvud men är så illa tvungen eftersom mitt arbete kräver enormt god ritningsläsningsförmåga, mätning, kontroll osv eftersom vi jobbar efter ASME och PED standar på mitt jobb när vi bygger tryckkärl det får inte helt enkelt bli fel.

Ringde på fikat till Terosystem och deras tillsats''MT-CuSi 3 TIG'' dom levererar även till Verktygsboden där den kallas ''Tigtråd CuSi3'' som både jag har och Harley03 kör med är godkänd för livsmedelsinstallationer. Den kan du både svetsa Rostfritt mot Koppar och Koppar mot koppar. Bläddra ner till sidan 111 så hittar du den här http://www.terosystem.se/pdf/Terosystem ... 011_12.pdf

Den är enormt lättsvetsad och jag ger den 10/10



När det gäller mangan så läs det här http://ki.se/imm/mangan får du för mycket mangan genom spriten i dej då är det nog AA-möte du ska gå på :wink:
Haha sedärja, hemligt är ledmotivet! Det är riktigt synd att det skall behöva vara hemligt.
Lättsvetsad säger du. Vart finner man utmaningen med en sådan produkt?! :lol:

Ger du mig en ritning så kan jag följa den till punkt och pricka, men skulle jag vara den som ritar ritningen så hade det förmodligen slutat med en rund tank med 3 hörnen och 2 antenner på toppen med en såndär kula längst ut. :roll:

Citerar:
Mangan är en essentiell metall, vilket innebär att kroppen behöver små mängder, till exempel ingår mangan i vissa skydds mot fria radikaler. Denna mängd får de allra flesta i sig via kosten som normalt ger ett intag av 2,0-4,0 mg/dag.

Enda slutsen jag med denna informationen kan ge är att det är en ren hälsokälla att dricka brännvin spetsad med denna tillsats.

Hittade tillsatsen, än om dammig. Kom i halvmeterslängd av någon anledning?
Tydligen har jag använt (kanske nästan?) en hel pinne då den var öppnad och bara nya fanns kvar.
Silverlod a'la 2% tydligen från hela sveriges populäraste (delad förstaplats med biltema) hobbyvaruhus. :D
Bild


Hinner inte läsa idag så du får se fram mot morgondagen, skjuter upp alla frågor, och senarelägger förändringen av er uppfattning om mig :screwy: tills dess. :D
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av BertilBarkbit »

Lodet på bilden är ju detsamma som ''Melolit P2 lod'' eller vardaglig kallat ''rörkrökarlod'' du kan både tigsvetsa koppar med det eller löda kopparn med det.


Mitt råd är att läsa följande länkar där står allt punkt till pricka och lite till

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=12350

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=18350

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=15125


Det enda jag har att säga är om du väljer och bygga ett kärl i koppar. Så är du på gränsen till tokig om inte galen :wink: och det pga av kostnaden och inget annat.

Skulle jag bygga ett kärl så hade antagligen blivit två degbunkar på minst 15 liter eller två mejerihinkar på minst 15 liter eller valsat till ett kärl i syrafast plåt med minst 2mm plåttjocklek. Storleksmässigt räcker det med 30 liter eftersom jäshinkarna rymmer 25 liter.

Mejerihinkar och degbunkar är väl använt genom alla tider och funkar utmärkt. Det kräver minimalt arbete att bygga om till ett fungerande kokkärl. Man ska inte överarbeta saker, det gör dom så det räcker på skyddade verkstäder i vårt avlånga land!
Användarvisningsbild
BertilBarkbit
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jun 13, 2014 9:11
Utrustning: VM CM Kolonn
Ort: Rävemåla Kohage

Re: Tillverka kärl, materialval?

Inlägg av BertilBarkbit »

För att inte glömma, jag hatar biltema och jula över allt annat! :twisted: inte ens om jag får betalt för att handla så sätter jag min fot deras varuhus.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster