Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Mjuklödning och hårdlödning
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: spricka i hårdlod-fog

Inlägg av Michael »

Det hade hjälpt :D
Lilla Fridolf 2
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 04, 2014 22:19
Utrustning: Rostfri spiral
Ort: Nånstans i skogen

Lödning med silverlod

Inlägg av Lilla Fridolf 2 »

Håller på att bygga en spiralbrännare i rostfritt.
Nån som testat silverlodet från Jula
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Lödning med silverlod

Inlägg av harley03 »

Jag har inte testat julas Okända silverlod för 100kr pinnen... men jag har testat detta 40% cadiumfria silverlod med flux på pinnen och det fungerar helt perfekt...

Kolla in priset, men glöm inte kolla vad frakten blir innan du köper.

http://www.ebay.co.uk/sch/tonydale12/m. ... 7675.l2562

Jag köpte precis 1kg "Silver Solder Rods 40% Flux Coated 2.0mm by 500mm x approx 48 rod 1Kg in weight" för 117 pund inklusive frakt till mig här i Sverige.
Johnson Matthey 40% Silver Solder Rods Flux Coated
Cadmium Free
2.0mm x 500mm
Melting Range 650 - 710 C

Detta är andra kilot som jag köper av denna säljare.


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
batsmans
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 17, 2014 1:00

Silverlöda rostfritt ist för svets. Håller det?

Inlägg av batsmans »

Hej på er! :)

Jag är ny här på forumet, och detta är min första fråga här. Detta är en grej som jag har undrat över ett bra tag, men jag har aldrig kunnat hitta ett bra svar.

Ok, så här är det. Jag har lite rostfri plåt här hemma som jag skulle vilja göra nåt med. Jag har ingen erfarenhet med svetsning, så jag tänkte testa "the next best thing", silver soldering.
Jag tänkte att det kunde vara ett ok substitut, i och med att man inom vapensmide använder sig av silverlod ganska ofta.

Min fråga är om det är möjligt?

Tack på förhand.

/B.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Silverlöda rostfritt ist för svets. Håller det?

Inlägg av latmasken »

Du behöver speciellt fluss för att kunna löda rostfritt. Jag har lött rostfritt en gång och då använde vi saltsyra som fluss, vet inte om det finns mindre otrevliga flussmedel att köpa.
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Re: Silverlöda rostfritt ist för svets. Håller det?

Inlägg av HillbillyFarmer »

Finns ett jänkemärke som heter Harris som har ett flux för mjuklödning som heter Stay-Clean och deras lödtråd Stay-Brite som avhandlas en hel del i filmer på youtube där dom bland annat lödar fast kopplingar och annat i tankar i rostfritt.....Finns att köpa på Ebay! Köpte själv det i USA förra hösten som jag har använt till olika lödningar med gott resultat och det är aven lätt och avlägsna flux/löd resterna efteråt.

Sen har du ju även flussbelagda silverlod typ castolin och det finns även på jula av nåt märke som även dom är flussbelagda som är väldigt smidigt och använda.

Dock använder jag bara silverlod på mekaniska delar och där det är lätt och komma åt och slipa bort flussresterna eftersom dom sitter som berget.

Finns säkert smidigare sätt att avlägsna det på men det får nån annan svara på.


Sen glöm inte skyddsglasögon och god ventilation för lödning med flux eller belagda silverlod ger riktig elaka ångor som man ogärna vill andas in eller få stänk av i ögonen.



https://www.youtube.com/watch?v=OpMFQFi6Hh4 Länk när dom använder Harris Stay Clean


Sen om du ska löda bör du investera i en mapgas brännare du får en bra arbetstemp och det helt klart bättre än gasol/propanbrännare.

Hoppas du blev lite klokare på det hela :)
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Rengöring efter lödning med silverlod

Inlägg av HillbillyFarmer »

Läste runt lite idag och det verkar vara många som lödar med flussbelagda silverlod.

Så jag blev lite nyfiken eftersom jag själv lödar lite då och då med flussbelagda silverlod men det är mest mekaniska applikationer där man inte behöver avlägsna Löd/flux resterna eller det är lätt och komma till slipa bort tex.


Så nu till frågan finns det nåt smidigare sätt och avlägsna det på än att slipa?
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

kopparrör - alltid OK?

Inlägg av hemlagat »

Jag vet att kopparrör finns i olika hårda varianter, men finns de i varianter som är olämpliga att använda till destillationsapparater? T.ex. blandat med annan metall som är olämplig osv. Jag vet att rostfritt finns i en mängd olika varianter och att långt från alla är lämpliga, men hur är det med koppar?
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: kopparrör - alltid OK?

Inlägg av hemlagat »

hemlagat skrev:Jag vet att kopparrör finns i olika hårda varianter, men finns de i varianter som är olämpliga att använda till destillationsapparater? T.ex. blandat med annan metall som är olämplig osv. Jag vet att rostfritt finns i en mängd olika varianter och att långt från alla är lämpliga, men hur är det med koppar?
Ingen kunnig som läst tråden och kan hjälpa mig? :?
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: kopparrör - alltid OK?

Inlägg av Andy »

Mässing bör behandlas innan det används.
Aluminium har folk använt i konvektorer och det har fungerat.
Inte riktigt svar på frågan. Men detta är vad jag vet
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: kopparrör - alltid OK?

Inlägg av Flerpen »

Koppar är koppar. Hårdheten beror på till vilken grad man glödgat röret.

Däremot så finns det kopparrör med olika typer av legering på insidan.

Speciellt så får man passa sig om man köper beggade rör på skroten då dom kan vara reelinade. Är dom epoxy reelinade och gamla så kan epoxyn bestå av en mycket tunn hinna som är svår att att se.

Men vanligast är att det bara är vanliga hederliga kopparrör.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

löda ihop kokkärl

Inlägg av volvo740ftt »

hej eftersom jag har skaffat mig ett gammal ölfat på 50L i rostfritt så tänkte jag bygga på lite inför framtida byggen, men jag behöver en anslutning för elpatron, anslutningen kommer förmodligen vara i mässing går det att löda ihop det med silverlod utan extra fluss medel?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

vart köper ni erat silverlod?

Inlägg av volvo740ftt »

vart köper ni erat silverlod? stavar eller rulle?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: vart köper ni erat silverlod?

Inlägg av volvo740ftt »

Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: vart köper ni erat silverlod?

Inlägg av Andy »

Det där fungerar bra för mjuklödning
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster