Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

skära ut delar ur rostfri plåt?

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

skära ut delar ur rostfri plåt?

Inlägg av destillergeek »

hej jag skall börja ett litet projekt och har därför hittat en rostfri plåt som jag tänkte skära ut delar ifrån! den är tjockleken på plåten är 4mm tjock så vinkelslip eller bågfil är uteslutet! förstår att plasmaskärning nästan är det enda alternativet! MEN var kan man utan verkstad skära ut sånna där kopplingar? man vill ju slippa betala massa materialkostnader då jag redan har plåt för det! var kan man ordna sånt?

MVH//
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: skära ut delar ur rostfri plåt?

Inlägg av harley03 »

Plasma eller laser fungerar bra... och varför köper du inte en liten handhållen plasma skärare för dom är inte så dyra längre....

Finns både nya billiga från kina och begagnade på många ställen....


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Re: skära ut delar ur rostfri plåt?

Inlägg av HillbillyFarmer »

destillergeek skrev:hej jag skall börja ett litet projekt och har därför hittat en rostfri plåt som jag tänkte skära ut delar ifrån! den är tjockleken på plåten är 4mm tjock så vinkelslip eller bågfil är uteslutet! förstår att plasmaskärning nästan är det enda alternativet! MEN var kan man utan verkstad skära ut sånna där kopplingar? man vill ju slippa betala massa materialkostnader då jag redan har plåt för det! var kan man ordna sånt?

MVH//

När du skriver ''kopplingar'' menar du då centeringar?


Mitt tips hade varit och besöka närmsta legotillverknings företag eller smidesverkstad, dom är alltid sugna på kaffebröd och fixar det på direkten i deras laser eller plasmaskärningsmaskin och du får bra precision på grejorna.


Dom billigare handhållna plasmaskärare som idag finns och köpa lite varstans funkar bra när det ska vara lite grovhugget men är absolut inget du använder till finlir dom vill gärna efterlämna hårt grovt slagg fast du ställer in maskinen rätt och då har du minst en halvtimme framför dej med efterslipning med vinkelslip. Sen ska du även ha tillräckligt stor kompressor som klarar av och hålla uppe trycket till plasman.

En bra plasmaskärare typ den jag använder i mitt jobb är av märket hypertherm powermax 125 och klarar av att skära upp till 15mm syrafast utan problem med minimalt slagg på kanten och gör genomslag upp till 25mm utan problem. Kostar minst 10 gånger mer än vad dom billigare modellerna gör.


Jag brukar göra mina centerringar i syrafast 2-4mm med vinkelslip och hålsågsborr det funkar utmärkt och det blir lite spill.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: skära ut delar ur rostfri plåt?

Inlägg av destillergeek »

jag skall göra rörflänsar då det är flänskoppling på min kolonn! materialet är 4mm rostfritt stål! sen har värmeslingan också rörflänskoppling allt är fastsvetsat i rören så jag vill inte kapa av dom!
Användarvisningsbild
HillbillyFarmer
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör apr 13, 2013 23:01
Ort: Norrland

Re: skära ut delar ur rostfri plåt?

Inlägg av HillbillyFarmer »

destillergeek skrev:jag skall göra rörflänsar då det är flänskoppling på min kolonn! materialet är 4mm rostfritt stål! sen har värmeslingan också rörflänskoppling allt är fastsvetsat i rören så jag vill inte kapa av dom!

Okej!

Hoppas det löser sej :D
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster