Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Trådmataren går inte på min nya MIG C141

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
MickeEklund
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor mar 06, 2014 13:05
Ort: Enköping

Trådmataren går inte på min nya MIG C141

Inlägg av MickeEklund »

Hej!

Jag är total nybörjare på svetsning men fick möjlighet att köpa en ESAB C141 från jobbet. Den är helt ny (men har stått i kartongen i garaget något år!) Jag packade upp den före sommaren och provkörde med ok nybörjarresultat, ställde undan den och nu när jag skulle köra igång igen så går inte trådmatningen. Jag har provat att ta bort tråden och trycka på handtaget men rullarna rör sig inte ens utan belastning... Fläkten går igång när jag slår på maskinen så det lirar så långt. jag har ingen möjlighet att prova om det är "kräm" för själva svetsningen men jag hade ju några mm tråd framme när jag skulle börja och det hände ingenting så möjligen är det paj där med..

Tacksam för idéer från er vad det kan vara!! Kan man "bygla" kopplingen från handtaget inne i maskinen för att se om det är handtaget som är paj? Finns det några säkringar (inte enligt handboken)?

Jag vet inte hur lång garanti det är på dom här grejorna (köpt på Jula för kanske 2,5 år sen).

Tack på förhand!
//Micke
svammlet
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 03, 2014 20:07
Utrustning: labmaster

Re: Trådmataren går inte på min nya MIG C141

Inlägg av svammlet »

inte för att jag är något svetsmekaniker eller så mendet framgår inte av ditt inlägg om den släpper fram ges eller inte då man trycker..
Om den inte trycker ut gas kan det kanske vara något problem i slangpaketet eller i elektroniken runt det, då kan det ibland räcka med att råka op några skkruvar eller kabelanslutningar så börjar det fungera. nu talar jag av egen erfarenhet då min svets stod under en carport i 2 år och hade fått nån oxidering eller liknande någonstans!
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster