Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Mjuklödning och hårdlödning
winestill
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 27, 2010 4:27

Lödning

Inlägg av winestill »

I went to Clas Ohlson and I saw soldering tin with 95% tin and 5% silver from Gelia 2mm thick.
Has anyone used it on their equipment and is it safe to use, as in Cadmium free and other heavy metals?
Do you use any other solder and where do you buy it?

I am near Falun in Dalarna so can anyone point me to where I can buy copper tubes and other copper parts?

Here is a swedish translation from our faithfull Google translate :D

Jag gick till Clas Ohlson och jag såg lödtenn med 95% tenn och 5% silver från Gelia 2mm tjock.
Har någon använt den på sin utrustning och är det säkert att använda, som i kadmiumfria och andra tungmetaller?
Använder du något annat lod och var ska du köpa den?

Jag är i närheten av Falun så om någon kan peka mig till en butik där jag kan köpa kopparrör och koppardelar
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Lödning

Inlägg av Andy »

Om du menar denna: http://www.clasohlson.com/se/Tenn--silverlod/30-7461

Så svar ja. Den fungerar perfekt för mjuklödning utav koppar och är icke farlig.
--------------------------------------------------------------------------------
If you mean this one: http://www.clasohlson.com/se/Tenn--silverlod/30-7461
the answer is yes. It works perfectly to solder copper with and is not poisonous.

This site offers a big supply of copperpipes and accessories:
http://www.rinkabyror.se/
Unfortunately it's all in swedish.

You can always try E-bay
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Lödning

Inlägg av Andy »

Don't forget to buy this if you are going to use the soldering i linked:
http://www.clasohlson.com/se/Flussmedel-Ecogel/40-8226
winestill
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor maj 27, 2010 4:27

Re: Lödning

Inlägg av winestill »

Bra! :D

Tack så mycket
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

mjuklod på gänga!

Inlägg av destillergeek »

HEJ tänkte börja med och säga hej igen!

jag behöver hjälp med en sak som hände mig i vintras! jag lödde lite med mjuklod på en utvändig gängad muff på ett 2 tums rör! och när jag så snyggt lödde så smälte ju lodet igenom finfint såklart! MEN det blev för mycket lod i muffen! jag vill helst ha mycket lod så det håller bra!
så det kom mjuklod på min gängade muff :cry:

den lödda muffen sitter på en BOKA och kostade skjortan så är det nån här inne som vet hur man får bort lodet ur gängen utan att skada själva fogen i röret och muffen?

jag själv tänkte på acetylen och syrgas som man värmer bara på stället där lodet sitter tills det blir tillräkligt varmt så man kan putsa bort det med en metallborste eller skurboll! MEN då finns det risk för att kopparmuffen blir mjukglödgad!

nån som sitter på tips på hur man får bort lod utan att slipa?

MVH//
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

spricka i hårdlod-fog

Inlägg av destillergeek »

hej skulle behöva liite mer hjälp :D inspekterade lite och visade sig att jag måste laga mera saker!

har bla ett problem med hårdlod! problemet ligger i att en utan fogarna till min foa har spruckit! (såg det nu) och undrar om man kan laga sprickan i fogen med att bara värma på och tillföra lite mera lod? spricka betyder ofta för hög värme vilket är enkelt att fixa! men om det fortsätter vara spricka blir foan 10 kr på skroten!
smuts kan det omöjligt vara! jag slipade röret med smärjel 2 ggr och putsade den med rörduk efteråt!

har även missat att löda vissa detaljer och vissa fogar har inte fått tillräckligt med lod så vissa läcker vatten! foan har stått ett tag! 1 år skulle jag gissa på! och undrar även där om man bara kan värma på den och tillföra lod? har ett problem och det är att jag inte kan rengöra den innan jag löder en andra gång! jag fyller lixom bara på mer lod i fogen och hoppas på det bästa!

hela foan är lödd med hårdlod så jag tror inte den går sönder MEN den är istället extremt ful eftersom det är klumpar efter lod överallt!

har nån här nått tips på hur jag skall göra!? kan som sagt inte rengöra då den redan sitter ihop som sten :doh:

MVH//
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: mjuklod på gänga!

Inlägg av Knox »

Lödkolv och tennsug?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: mjuklod på gänga!

Inlägg av Blådåren »

Antingen värma och borsta med kopparborste , eller fixa en gängfil .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: spricka i hårdlod-fog

Inlägg av Anubis »

Hej
Jag skulle ha provat med att mjuklöda sprickan med silverlod.
Lägg på LITE lödfett i sprickan och löd efteråt med 3-4% silver löd tenn.
Använder du sedan gasol så finns det ingen risk att hårdlödningen smälter :)
Ovanligt med hårdlödning av FOA.
Lycka till
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mjuklod på gänga!

Inlägg av latmasken »

destillergeek skrev:jag vill helst ha mycket lod så det håller bra!
Feltänk. Mer lod ger inte en mer hållbar fog, tvärtom. Poängen med lod är att i skiktet närmast materialet du löder så kommer materialet och lodet att i princip legera sig med varandra. Den blandningen blir hård, men själva lodet är normalt mjukare. När man löder ska man alltså ha så stor kontakt som möjligt mellan ytorna och sen bara så mycket lod att det fyller ut fogen.
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: mjuklod på gänga!

Inlägg av fajsen »

hej.gå till en rörmokar firma.om det är ett äldre företag.så har de garanterat en gängkloppa som passar.
mvh fajsen x-röris :wink:
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: spricka i hårdlod-fog

Inlägg av destillergeek »

hej jag tog mig faktiskt i kragen och drog på lite mera hårdlod på fogarna där dem spruckit! är så osäker med hårdlod då det ser ut som nånting som räven har spytt ut! visst det funkar och fogarna håller i evighet!
men jag vet inte just hur det funkar med hårdlod om man värmer på för mycket! jag gjorde foan för 4 år sen! då jag var ny inom verkstad så jag är rädd för att det har blivit porer och sånt i kapillärfogarna!

eftersom en fog redan har spruckit! fast kan ha varit pga ett litet misstag att alledes efter lödningen av foten på foan ställde ner den medans den fortfarande var varm eller att jag kastade den i snö för att kyla den snabbt :thumbdown: :roll:

jag vet inte riktigt hur en fin hårdlod-fog skall se ut! däremot vet jag att så mycket värme som jag hade då så måste kapillärerna blivit igenkläggade i alla fall :shock:
fogarna i övrigt ser ut som :thumbdown: :doh: :screwy: :unsure: a nåt sånt där :D

men är det nån som tror den kommer att hålla nu?

MVH//
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: spricka i hårdlod-fog

Inlägg av destillergeek »

bild kan givetvis anskaffas om det vore så :D
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: mjuklod på gänga!

Inlägg av destillergeek »

mjuklod legerar sig inte! utan blir som ett lim! ju tunnare spalt du har mellan en limfog ju bättre håller den! hårdlod däremot! det legerar sig! då det är koppar plus silver i ungefär samma smält-temp som röret självt!

vad jag menar är att när jag bränner och ser så att lodet har runnit hela vägen ut på andra sidan kapillären så smetar jag på mer lod så det blir en fin jämn kant!

fick även bort lodet på gängan med lite värme och tålamod :D men det blev istället fula klumpar vid kanten på fogen! men inget som stör mig!
all lod kom igenom fogen så det håller nog :thumbup:
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Rengöra efter lödning

Inlägg av destillergeek »

vanligtvis faller flusset sönder och de giftiga ämnena kokar bort under uppvärmningen! kvar blir nåt oljeliknande skit! bara att torka av med sprit eller t-röd! har alltid funkat för mig!
eftersom det används av rörisar när man installerar dricksvatten ledningar och där kommer ju fettet och flusset ut i ledningen! men dem värmer bara och låter det vara sen!

frätande är flusset för att hjälpa till att fräta bort oxider när det värms upp! som sagt det försvinner efter uppvärmning men torka med en t-röd eller sprit indränkt trasa och svep av med hushållspapper sen så är det lugnt :D
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster