Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Mjuklödning och hårdlödning
popcornsully
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 17, 2013 0:19

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av popcornsully »

latmasken skrev:Vad jag förstått är det du behöver det som kallas "Halsrör med ventil" för gasoflaska 2000, och sen finns det olika munstycken/brännare till den.


http://www.fogas.se/shop/1610---halsroe ... etta-loed/

Ja exakt! Nu börjar det likna nått!!
popcornsully
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jan 17, 2013 0:19

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av popcornsully »

Tack vare svaren har jag nu hittat en hals och munstycke för 499:- det var lite lättare när man visste va man sökte efter. Tack
Användarvisningsbild
Bezzerwizzer
Bryggare
Inlägg: 134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00
Ort: Lule

Lödning av produktkylare

Inlägg av Bezzerwizzer »

Har försökt mig på att mjuklöda en produktkylare till en VM. Att löda ett kopparrör på en muff eller liknande är inga problem, får till riktigt fina lödningar.

Problemet kommer då mina lödningar värms upp när jag löder på fler delar. T-rörs-förminskning (15-22mm), muff (22mm), T-rör (22-12-22), 15mm kopparrör, 22mm kopparrör. Eftersom mina "gamla" lödningar värms upp när jag gör de "nya" lödningarna så rinner tennet åt alla håll och kanter och delarna faller isär. Någon vänlig själ som kan förklara åt mig hur jag löser detta på ett smidigt sätt?

Förstår att ett alternativ kan vara att hårdlöda vissa delar först, men då jag bara har tillgång till Biltemabrännare (nr. 17612) så är nog mjuklödning mitt enda alternativ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av latmasken »

Om tennet rinner så har du nog för mycket tenn eller fel typ av kapillärmuffar. De kallas kapillärmuffar just eftersom det är så tät passning att tennet "sugs in" mellan delarna av kapillärkrafterna.

Men sen skulle i alla fall jag sätta ihop alla delarna och sen hålla ihop dem med t.ex. lite ståltråd (som lödtennet inte fastnar på) och sen löda allt på en gång.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Blådåren »

Att löda ihop en liebig med mjuklod kräver en del tålamod och planering.

Om tennet "rinner åt alla håll " så har du för bråttom och för mycket värme (just då).

Det gäller att ta det lagom lugnt och värma lagom mycket från "rätt håll" sas .
Att du inte ska värma På löd-stället har du antagligen redan hört, utan att du ska värma lite bredvid, och "känna" lite med tennet när det är lagom med värme, då ska du bara dutta med värmen, och göra skarven.

Problemet som uppstår är att koppar är bra på att leda värme, så man har inte så mycket tid på sej innan den sprider sej för långt, (till tidigare lödningar) .
Då får man lugna sej några minuter, och sedan "dutta" upp värmen igen och återigen känna med tennet så det är lagom med värme.
För lite värme funkar inte, för mycket så blir tennet för "flytigt" och du värmer upp mer omkring än du vill/behöver.
att delarna ska "sugpassa" i varandra när man kappillär-löder behöver jag inte nämna väl ?
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
Bezzerwizzer
Bryggare
Inlägg: 134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00
Ort: Lule

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Bezzerwizzer »

Tack för svaren!

Korrekt lödmuffar och lod har jag, problemet är nog precis som blådåren säger att jag haft bråttom och värmt för mycket, för försöka igen och använda mindre värme den här gången.
Användarvisningsbild
Bezzerwizzer
Bryggare
Inlägg: 134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00
Ort: Lule

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Bezzerwizzer »

Och nu tror jag att jag fick till det ordentligt :)
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Rostfritt koppar

Inlägg av bamse70 »

Går det att svetsa eller löda koppar och rostfritt lite hjälp tack hur man gör
Masen74
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jul 20, 2013 23:51
Utrustning: en ny

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av Masen74 »

Vill du sammanfoga cu med ss är det lödning med flussbelagd silverlod som gäller :)
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av harley03 »

Silverlood är det som gäller och det hård löder man med en gassvets och ett "dushmunstycke" lämpligast för bästa spridning av värmen.
Det finns silverlood som är belagda med "syra" flux så det är bara att värma och löda om ytorna är rena....

http://www.wellyweld.com/products/silve ... 72591.aspx

Bra kilopris på silverlood som är flussbelagda...

Jag tycker att priserna i England är bättre på det mesta inom lödning och svetsning än i Sverige för närvarande.. Pundet står lågt...

Cheers
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: Rostfritt koppar

Inlägg av MRTIGMASTER »

bamse70 skrev:Går det att svetsa eller löda koppar och rostfritt lite hjälp tack hur man gör
Tigsvetsning var ifrån början gjort för kopparsvetsning sen exploderade tig svetsningen med rostfritt,stål,alu

Tigsvetsa koppar med rostfritt går mkt bra men man bör kunna svetsa med en tig för att göra detta

Annars tar du silverlodspinnar ifrån Jula eller riktiga som jag själv kör med dvs Rosa silver pinnar men kostar mera

Billigare blir det ej

http://www.jula.se/silverlod-3mm-5-pk-214019


Och mina pinar som jag älskar :)
http://www.castolin.com/sv-SE/product/1020-xfc-1020-f
Användarvisningsbild
pa416
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 18, 2005 2:00

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av pa416 »

Hej tigmaster,

har försökt en del att svetsa koppaar och rostfritt , tyvärr med dåligt resultat ... Inge fel på metod utan för lite träning...
En frågan
Brukar du använda koppar eller rostfritt som tillsats material ?

Pa
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av MRTIGMASTER »

http://www.flickr.com/photos/54396803@N05/8632112001/

http://www.flickr.com/photos/54396803@N ... 632112001/

Har ej ngr bilder kvar men här ser man hur fint det går
tror jag bara tog en rostfritt tillsats pinne när jag testa för ngr år sen
Annars fråga denne kille hur han gör :wink:
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Lödtråd! Allt inom lod /lödning i denna tråd

Inlägg av bamse70 »

Det va inte det lättaste å svetsa fick prova hos en kompis. tror han skrattar fortfarande åt mej det va fan inte lätt.

Ska prova å bara värma nästa helg.
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster