Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jobb som svetsare, vilken licens är mest lönsam - jobb

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
bongt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 30, 2013 19:09

Jobb som svetsare, vilken licens är mest lönsam - jobb

Inlägg av bongt »

Tjena alla. Jag är 21 och går nu svetsutbildning på Learnia, 6mån-1 års utbildning är det och man får ta licens på antingen mig/mag eller pinne.
Funderar på om vad som är värdast att ta licens på för att få jobb som nyutbildad svetsare! Vet inte hur det ser ut när man är nyutbildad, chansen till att få jobb kanske är liten?
Vill helst jobba i norge / utomlands. Kör nu mycket pinne, tycker det är bra roligare än mag, och licensen jag förmodligen kommer ta på pinne är Kälfog 3 strängar. Kan ev bli så om jag hinner så tar jag rörlicens på pinne.
Kör jag mag blir det licnens på kälfog också. Men grejen är vad ska jag satsa på? Hjälp!!! :)

mvh/marcus
Användarvisningsbild
Tiwatz
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 30, 2007 2:00

Re: Jobb som svetsare, vilken licens är mest lönsam - jobb

Inlägg av Tiwatz »

Mag rörtråd skulle jag säga är det störst chans på jobb, helst ska du lägga provet i stumfog på 12,5mm plåt så får du licens från 5mm och uppåt.
Men det beror ju såklart på vad du vill arbeta med.
I princip all svetsning som sker inomhus och på oljeplattformar körs med rörtråd, pinne kör man nästan bara om man ska svetsa utomhus idag.

I kärnkraftverk och liknande är det tiggning som gäller, men blir du jävligt duktig på det är jobben och en skaplig lön inte långt borta.

Att bara ha licens på kälfog kommer du inte speciellt långt med utan då är det nästan bara att sitta inne på en verkstad och nöta dagarna i ända och det tröttnar man på fort, tro mig.
Jag ska aldrig nånsin glömma att det vackraste som finns, är när kvällen lugnt o stilla sveper in, till sången av en hälsingevind.
bongt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jan 30, 2013 19:09

Re: Jobb som svetsare, vilken licens är mest lönsam - jobb

Inlägg av bongt »

Så jag ska inte satsa på att lägga licens på pinne ev rörlicens?
Grejen med mag är att man inte får svetsa med rörtråd, utan bara vanlig pulver först, sen när man är redo att lägga licens får man öva typ en vecka med rörtråd. Så att öva på mag med rörtråd på 12.5mms plåt tror jag inte vi får eftersom vi suger just i början.. blir ganska dyrt och mycket material komer användas ;/
Användarvisningsbild
Tiwatz
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 30, 2007 2:00

Re: Jobb som svetsare, vilken licens är mest lönsam - jobb

Inlägg av Tiwatz »

Pinne med rörlicens fungerar också bra men det krymper dina chanser till jobb ganska mycket. Men råkar du springa på rätt jobb så går det att tjäna grymma pengar där :)
Jag ska aldrig nånsin glömma att det vackraste som finns, är när kvällen lugnt o stilla sveper in, till sången av en hälsingevind.
lennartsson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre mar 22, 2013 13:28

Placeringsort ?

Inlägg av lennartsson »

Du ville jobba utomlands ?
Ett steg på vägen är IPL Varberg , söker svetsare till
projektjobb , på tex Ringhals , Forsmark och Okg ,

Danskt företag men finns även i Sverige

Ett tips :)
Detta är en bra dag,,,
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster