Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Billiga AC/DC tig svetsar

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av Dennis »

Ok då undrar jag om du använder pedal när du svetsar?

Jag tror ju det kanske är bättre man börjar lära sig utan pedalen, den verkar vara för enkel att bli beroende av. Dock tycker jag inte jag får till ett bra grepp med brännaren (kemppi 130F), känns så stor och klumpig, vet inte om jag kommer överens med den.

Jag har noterat de flesta svetsare på youtube kör med mycket tunnare, runda handtag som dom kan hålla lite hursomhelst och oftast utan knapp, dom styr med pedal. Fast man kan sätta en knapp på dom och lägga den där det passar. Jag tycker ju knappen känns som en väldigt bra grej att stanna/starta med, speciellt om man inte kan sitta vid ett bord då man ska svetsa och väldigt bra att t.ex. punkta med en knapp.

Jag kollar mkt på Jody från weldingtipsandtricks och han själv säger en fördel med att köra med knapp och ingen pedal är att man lär sig ställa in korrekt strömstyrka. Pedalanvändare blir bortskämda med att kunna justera styrkan hela tiden.

Om man nu ska ha pedal, är det då värt att satsa hundratals euro på en märkespedal, eller kan man likaväl skaffa sig en billig kinespedal? Samma fråga har jag gällande brännare, CK Worldwide verkar göra fina brännare men dom kostar (fast inte lika mkt. som kemppi) men så finns det riktiga billiga handtag från kina som ser likadana ut. Man undrar ju om snålheten bedrar visheten...
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av MRWELDER »

Pedal skall du ej börja med börja med att häfta ihop saker sen smälta ihop det

tråd tar sin tid att lära sig

Pedal har många OLD GOING GUYS ;) och dom svetsa mkt alu och tjocka matrial och puls fans inte så mkt på den tiden

men vad gör du om du ligger ute på jobb ställningn byggen m,m skall du släpa med dig pedal då? :D
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av MRWELDER »

svetsa så här tar tid att lära sig
Bilagor
16341820950_03e45b5fb2_b.jpg
16341820950_03e45b5fb2_b.jpg (170.9 KiB) Visad 1700 gånger
16528234362_5e022e5491_b.jpg
16528234362_5e022e5491_b.jpg (226.81 KiB) Visad 1700 gånger
15967278294_4dc93b20d7_b.jpg
15967278294_4dc93b20d7_b.jpg (156.87 KiB) Visad 1700 gånger
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av Michael »

En sak som underlättar är om handtaget är böjbart. Jag har ett litet handtag som är det och det är en fröjd att svetsa med det. Har ingen aning om var jag fått det ifrån men halsen är mjuk och går att bocka lite hur som, allt från helt vinkelrätt mot handtaget till nästan i linje som ett spjut.

Sketbra!!
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av MRWELDER »

http://www.flama.cn/en/arc-140lt/

man kan köpa där olika handtag jag gillar dom inte men många gillar dom


usa m,m
http://www.tectorch.com/
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av Dennis »

Jag har ett kemppi TTK 130F, huvudet är flexibelt, slangen är allt annat... Jag hade lite problem att hålla i handtaget men tack vare att man kunde vrida huvudet lite si och så så gick det att få till ett någorlunda bra grepp. Men den styva slangen gör att handtaget vill vridas ur handen. Jag tycker inte jag är nöjd med det.

Funderar på CK Worldwide handtag med deras superflex kabel.
aasmilyy
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tor feb 18, 2010 19:20

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av aasmilyy »

trådlyft, men vilken prisvärd kinamaskin ska man satsa på när man är på jakt efter en ac/dc? sa,t tips på tillbehör som behövs typ pedal,vattenkylning m.m eller är det bortkastade pengar?. har idag en kemppi master 2200 men den är ju tyvärr bara för dc
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av Dennis »

Jag har nu svetsat ett tag, mycket on/off, fortfarande på första flaskan. Men jag lyckades svetsa 0.8mm svartplåt då jag svetsade ihop en bill pentz cyklon, jag provade även tiglöda.

Jag har även byggt en TIG pedal vilket var lite trixigt:
30527621876_93f624ef08_b.jpg
Jag kommer snart bygga om den och lägga min/max potentiometrarna i en skild låda som fästs på svetsen.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av MRWELDER »

Får hem min svets ifrån Italien snart och test kommer göras :D Företaget säger att dom kan jämföras med Lorch och det är riktigt bra saker

https://www.youtube.com/watch?v=3gWHGiHuESg
Dennis
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 05, 2011 21:35

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av Dennis »

Jag kör fortfarande med min Kemppi. Jag bytte denna sommar alla RIFA kondensatorer i den mot nya. Jag gjorde om pedalen och flyttade alla kontroller i en separat låda. Funderar nu på att bygga ut funktionaliteten med en puls-enhet. Nån dag måste den bytas för jag saknar AC. Varit en eller två ggr alusvetsning skulle vart bra att ha... Men många år i framtiden...

Lite upptagen med annat, har släpat hem svarv och fräs.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Billiga AC/DC tig svetsar

Inlägg av MRWELDER »

:thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster