Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

Jussi skrev:
destillergeek skrev:klart det går men bara det att du lär köra väldigt sakta med en spiralkylare som produktuttag!
vi säger en spiralbrännare har 300watt som max effekt! så 9-11 meter kylspiral så funkar det nog tiptop :D
syftade han inte på att linda kopparrör runt som liebig? funkar säkerligen, men borde isoleras!
Nej linda runt produkt röret så det kyls med vatten från alla håll på porduktröret
Jussi

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av Jussi »

zlayer13 skrev:
Jussi skrev:
destillergeek skrev:klart det går men bara det att du lär köra väldigt sakta med en spiralkylare som produktuttag!
vi säger en spiralbrännare har 300watt som max effekt! så 9-11 meter kylspiral så funkar det nog tiptop :D
syftade han inte på att linda kopparrör runt som liebig? funkar säkerligen, men borde isoleras!
Nej linda runt produkt röret så det kyls med vatten från alla håll på porduktröret
exakt det skrev jag också. liebig/produktkylare
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

Jussi skrev:
zlayer13 skrev:
Jussi skrev:syftade han inte på att linda kopparrör runt som liebig? funkar säkerligen, men borde isoleras!
Nej linda runt produkt röret så det kyls med vatten från alla håll på porduktröret
exakt det skrev jag också. liebig/produktkylare
Aha okej!
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

Japp blir till att inhandla koppar rör, och rör kopplingar
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

En snabb skiss Hjälp med förbättringar och ändringar http://imageshack.us/photo/my-images/17/namnlshg.png/
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av aqua vitae »

Byt riktning på vattnet. Om du sänker vattenhastigheten så att refluxkylaren inte kondenserar all ånga kommer produktkylaren matas med uppvärmt vatten och ej klara av att kondensera mycket alls.

Du bör nog löda fast den där spiralen på "produktröret" annars kommer den inte klara av att kondensera mycket även om kopplar vattnet rätt.

Finns det någon särskild anledning att du bygger en CM istället för en VM? Om det är neutral sprit du vill ha är det enklare att uppnå med VM.
zlayer13
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 14, 2012 17:37
Ort: skogen

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av zlayer13 »

aqua vitae skrev:Byt riktning på vattnet. Om du sänker vattenhastigheten så att refluxkylaren inte kondenserar all ånga kommer produktkylaren matas med uppvärmt vatten och ej klara av att kondensera mycket alls.

Du bör nog löda fast den där spiralen på "produktröret" annars kommer den inte klara av att kondensera mycket även om kopplar vattnet rätt.

Finns det någon särskild anledning att du bygger en CM istället för en VM? Om det är neutral sprit du vill ha är det enklare att uppnå med VM.
Nej blev tipsad att göra en sådan och det var den jag fatta och hur de funka. Men ville inte göra allt för svårt när det är första bygget. och vill inte börja borra och svetsa/löda (skrotar) kolonnen allt för mycket, med allt för lite erfarenhet.


Uppdatering Mer tips!
http://img515.imageshack.us/img515/7857/namnlsmv.png
Jussi

Re: Hjälp mig lyckas med första bygget! Tips !

Inlägg av Jussi »

zlayer13 skrev:
aqua vitae skrev:Byt riktning på vattnet. Om du sänker vattenhastigheten så att refluxkylaren inte kondenserar all ånga kommer produktkylaren matas med uppvärmt vatten och ej klara av att kondensera mycket alls.

Du bör nog löda fast den där spiralen på "produktröret" annars kommer den inte klara av att kondensera mycket även om kopplar vattnet rätt.

Finns det någon särskild anledning att du bygger en CM istället för en VM? Om det är neutral sprit du vill ha är det enklare att uppnå med VM.
Nej blev tipsad att göra en sådan och det var den jag fatta och hur de funka. Men ville inte göra allt för svårt när det är första bygget. och vill inte börja borra och svetsa/löda (skrotar) kolonnen allt för mycket, med allt för lite erfarenhet.


Uppdatering Mer tips!
http://img515.imageshack.us/img515/7857/namnlsmv.png
en VM är inte svår att bygga, och jag lovar att du kommer få problem när du bränner med en CM! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster