Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

TIG och MIG i samma svetsagregat

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
OOlsson
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 19, 2011 14:05

TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av OOlsson »

Hej
Jag håller på och testar svetsning från grunden.
Men har en fundering kring Hårdvaran ;)
Finns det Svetsar som är både MIG och TIG i samma aggregat.
Att man behöver olika tillsatsgaser samt handtag förstår jag.
mvh
OOlsson
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av vonKnorrhane »

Elsvets (pinne) finns det en s.k. skraptillsats för TIG-svetsning. Skillnaden mellan MIG/MAG och TIG och MMA är ju att MIG/MAG matar ut tråd medan man har separat tillsats med TIG och MMA är en pinne.
RasmusB
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån okt 05, 2009 2:38

TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av RasmusB »

Det är inte särskilt vanligt att ha både MIG/MAG samt TIG i samma maskin. Skulle det finnas så misstänker jag att det blir hyfsat stora maskiner, som även då är hyfsat dyra.

Beroende på vad du skall använda maskinen till så får du nog begränsa dig till en TIG/MMA-maskin, eller en MIG/MAG-maskin.

Ska du köra mycket rostfritt, eller kanske till och med bara rostfritt, så tycker jag att en TIG är det givna valet. Det är mycket billigare i drift än vad en MIG/MAG är när det kommer till rostfritt, speciellt om man då har varierande tjocklekar på gods och du måste ha olika tjocklekar på tillsatsmaterial och tråd.

Ska du köra mycket svart, eller behöver tillverka större saker snabbt, så kan en MIG/MAG vara att fundera på. Blir väldigt dyrt att ha både TIG och MAG, bara för att du "vill ha" men egentligen inte behöver det. Tråkigt att behöva ha två olika kontrakt, på två olika gastuber bara för att TIGen vill ha en inert gas och MAGen en "aktiv".

Vet du med dig att du bara skall svetsa MIG så är det ju hyfsat enkelt att antingen köpa en MIG efter att du redan har en TIG, eller tvärtom. Samma gas går då att använda till båda maskinerna.

Men hursomhelst så tycker jag att du skall fundera extra hårt och länge på vad du egentligen behöver. Personligen skulle jag välja TIGen alla dagar då jag inte på långa vägar svetsar svart så mycket som jag gör andra "exotiska" material (ALU, rostfritt, lite koppar, osv). Utöver det så behöver jag inte den extra hastigheten en MIG/MAG ger dig, utan det får gärna bli högre kvalitet på svetsen och ett _mycket_ bättre utseende med mindre sprut och efterbearbetning.

Utöver detta så bör du inte fundera på en MMA med TIG-tillsats (skrapstart och avstängningsventil för gasen på handtaget). Till och börja med så är skrapstart irriterande att använda i förhållande till högfrekvensstarten, TIG-tillsatsen använder mer gas av det enkla faktum att du måste starta gasen innan du kan börja svetsa och måste sluta svetsa innan du kan stänga gasen. Du saknar möjligheter att koppla in en pedal i framtiden, eller direkt, och du saknar hur många andra "basic" TIG-funktioner som då får med i nästan varje maskin.

Kör man inte med en pedal så är upslope/downslope väldigt härligt att ha, även för och efterflöde på gasen är dunder att ha - speciellt om man kör rostfritt då det är lite kinkigt ibland om man kör tunnare grejer och kör för varmt. Dessa få och enkla funktioner gör livet mycket lättare när man svetsar TIG och medföljer _inte_ om du köper en vanligt MMA-svets, med TIG-tillsats.

Finns helt enkelt mycket att tänka på. Hur mycket kan du tänka dig att lägga på en maskin? Vad är du i behov av och vad skall du främst svetsa?
Geronimo
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor nov 25, 2010 0:08

TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av Geronimo »

Hej!

Det finns såkallade kombimaskiner, jag själv har ägt en sådan då jag jobbar som svetsare. Dessa maskiner är väldigt stora och tunga och som föregående läsare säger dyra!! Dock har jag bara gått över till tig/mma svetsning och kör idag med en mls3000 kemppi maskin. Du kan få en bra tigmaskin för under 10 tusen idag, beroende på hur seriös du ska vara!!
freebee
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 18, 2011 20:37

TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av freebee »

Klart att de finns kombimaskiner...
Här har du en kombimaskin som varken är stor eller dyr...
http://www.verktygsboden.se/mig-magsvet ... -migtigmma
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av MRTIGMASTER »

Finns mkt bra kombisvetsar ifrån detta företag och jag fått videon när dom svetsar med dom

Väldigt bra kvalite håller dessa :)

http://www.unipow.cn/
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: TIG och MIG i samma svetsagregat

Inlägg av MRTIGMASTER »

Här kan ni se hur fint dom svetsar som kombimaskin MIG/TIG
samt dom har BRA ac maskiner

http://www.youtube.com/watch?v=Prh9bJIR ... e=youtu.be



http://www.youtube.com/watch?v=fKxL6kcG ... e=youtu.be
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst