Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Elsvets, vilken elektrod (pinne) bör jag välja?

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

Elsvets, vilken elektrod (pinne) bör jag välja?

Inlägg av vonKnorrhane »

Tjenare!

För att sparka igång svetsdiskussionerna i detta forum, ställer jag nu lite frågor angående metallbågssvetsning (pinne).

Hur väljer man elektroder?
De vanligaste, basiska, elektroderna är ESAB OK48.00, som finns i storlekarna 1.6, 2.5 samt 3.25. Men hur väljer man elektrod, vilken storlek ska man använda, beroende på godstjocklek?

Jag undrar också vilka elektroder man har för olika material, till exempel rostfritt.

Jag kommer att sammanställa all information i en lättläst PDF, tillsammans med grunderna i hur man använder en elsvets.
xcb567
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 01, 2011 17:53

ESAB-klister

Inlägg av xcb567 »

Kolla på esab.se, produkter -> tillsatsmaterial, hederlig gammal pinne är ibland SMAW.
OK48.00 är en lättsvetsad, klistrar-allt pinne, avsedd för svart.
1.6mm pinne går att lappa bilplåt med, bara man har frisk plåt och varsammare på handen än med frugan :P
Annat man kan fuska med är att polvända pinne/jord, klart sämre fog, men mindre värme (läs hål) i godset.

Att tänka på är att ofta är pinnar avsedda för annat än svart är likströmmare (DC) och svets under 2.5-3k är afaik AC-maskiner
Kryddsnaps
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 27, 2009 18:18

Elsvets, vilken elektrod (pinne) bör jag välja?

Inlägg av Kryddsnaps »

Pinnasvetsen ska du inte ta till i tunnare material. och till ändamålet saftkokare rekommenderar jag TIG-svetsning vilket kan användas från 0.5mm och uppåt.

Bor någon i Växjö med omnejd så är jag svetsare till yrket så skicka ett mess om ni behöver ha svetsat !

Annars pinnasvetsning .

I svartplåt så rekommenderar jag FILARC det är en extremt lätt pinne att elda med och kan användas i alla svetslägen och faktiskt är den så bra att man kan köra fallande. Lite sämre hållfasthet än OK48:00 men till hemsvetsning så är den utmärkt och till lättare konstruktioner.

I rostfritt fungerar OK 63.34 möcke bra det blir lite mindre spänningar oxå men det är överkurs.

Som sagt i rostfritt är TIG svetsning överlägset bra då man kan svetsa i tunna material.

Lite tips för bättre TIG svetsning:

* Använd en gas-lins den hjälper till att sprida skyddsgasen och fördela de olika gaserna som den består av så att ytan på svetsen blir blankare och inte syre kommer in i svetsen så den blir brun och kolar.

* En bra grundregel på amperestyrkan är 25Ampere /mm gods men det är bättre att testa på en skrotbit innan man eldar på så man ser hur sömmen blir

* tillsatsmaterial är nödvändigt och man svetsar med spalt eller vill ha en starkare söm , tjockleken anpassas efter godsets tjocklek men 0.7-1,5 mm gods så räcker 1mm tillsats bra , ju mer värme destå tjockare kan du använda men tar man för tjockt material så blir sömmen kall och hållfastheten sämre så några fiskfjäll är icke önskvärt !

*Vi svetsning av en behållare som ska användas till vätskor är det nödvändigt med att använda en rotskyddsgas , detta använder man för att baksidan på svetsen inte ska oxidera , den gör det i och med att det kommer in syre i svetsen på baksidan men detta undviker man igenom att fylla behållaren med skyddsgas.

Man kan använda formier som skyddsgas vilket ger en blank yta som glänser mer än ytan du svetsar på framsidan eller så kan du använda samma gas du svetsar med men då blir inte ytan lika blank och fin men du sliper oxideringen vilket är syftet.
Man slipper dessutom rostangrepp som uppstår med tiden i en oxiderad svets .

*Gör ren plåten ifrån oljor och smuts , det ryker betydligt mindre och risken för porer i svetsen minskar .

*Använd en svetshjälm med speedglas , du har fri sikt innan man tänder svetsen och det nappar inte lika ofta.

*ska du fylla i större hål så lägg en kopparbit dikt på baksidan så kan man fylla i hålet i lugn och ro .



Det var lite svetstips i alla fall


:D
En kryddad snaps är en bra snaps
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

Elsvets, vilken elektrod (pinne) bör jag välja?

Inlägg av _sulfit »

ok 63.20
v33nom
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön apr 15, 2012 23:27

Re: ESAB-klister

Inlägg av v33nom »

xcb567 skrev:Kolla på esab.se, produkter -> tillsatsmaterial, hederlig gammal pinne är ibland SMAW.
OK48.00 är en lättsvetsad, klistrar-allt pinne, avsedd för svart.
1.6mm pinne går att lappa bilplåt med, bara man har frisk plåt och varsammare på handen än med frugan :P
Annat man kan fuska med är att polvända pinne/jord, klart sämre fog, men mindre värme (läs hål) i godset.

Att tänka på är att ofta är pinnar avsedda för annat än svart är likströmmare (DC) och svets under 2.5-3k är afaik AC-maskiner
Ok 48 or är en elektrod enbart för svart stål,
esab 63.00 eller 63.30 är lämpliga för rostfritt likaså
elgas duplex LP eller 316L
Användarvisningsbild
slainte
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör maj 12, 2012 0:25
Ort: Skellefteå

Re: Elsvets, vilken elektrod (pinne) bör jag välja?

Inlägg av slainte »

Till rostfritt använder jag 316L/SKR, Använder mest 2 mm tråd men då är det jag svetsar aldrig tunnare än 1,5 mm.
Problem ska lösas som en hund, kan man inte äta det eller sätta på det, pissa på det och gå iväg.
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

mma/pinne till koppar och rostfritt?

Inlägg av Vässkan »

Tjenare!

Är suger på att bygga mig en liebig kylare och tänkte då använda mig utav pinne/mma/smaw, och undrar vilket gods jag bör använda samt vilken tjocklek jag skall ha på godset och vad för elektrod jag skall använda till detta.

Är det möjligt att svetsa koppar på detta viset eller är det lödning som gäller i sådana fall?

Om det nu går att svetsa kylaren i koppar och jag sedan vill sammanfoga den till ett rostfritt kärl, är det tig som gäller då eller funkar det med pinne?
Fanaticcc
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre nov 15, 2013 2:09

Re: Elsvets, vilken elektrod (pinne) bör jag välja?

Inlägg av Fanaticcc »

vonKnorrhane skrev:Tjenare!

För att sparka igång svetsdiskussionerna i detta forum, ställer jag nu lite frågor angående metallbågssvetsning (pinne).

Hur väljer man elektroder?
De vanligaste, basiska, elektroderna är ESAB OK48.00, som finns i storlekarna 1.6, 2.5 samt 3.25. Men hur väljer man elektrod, vilken storlek ska man använda, beroende på godstjocklek?

Jag undrar också vilka elektroder man har för olika material, till exempel rostfritt.

Jag kommer att sammanställa all information i en lättläst PDF, tillsammans med grunderna i hur man använder en elsvets.
Hej
du ska inte pinnsetsa , kör TIG mycke bättre.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster