Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Billig svets efterlyses

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
snusolle
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 15, 2010 5:14

Billig svets efterlyses

Inlägg av snusolle »

hej
verkar jobbugt att bygga en apparat har inte tillgång till svets var kan jag få tag på en billig?

*Flyttade, ändrade rubrik - Godot
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Billig svets efterlyses

Inlägg av Godot »

En billig svets kan du kanske hitta på Blocket eller Biltema. Jula har säkert nån variant också. Googla vetja!
:roll:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Billig svets efterlyses

Inlägg av latmasken »

Å andra sidan är det väl relativt lätt att bygga en apparat utan svets? Bygger man med kopparrör går det ju att löda. Det enda luriga är väl kopplingen mellan kokaren och kolonnen, där får man väl klura lite.
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Billig svets efterlyses

Inlägg av Caprimulgus »

Min första lödning i koppar SÖG! Men sen var det både lätt, billigt, och roligt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Billig svets efterlyses

Inlägg av latmasken »

Ja, man bör väl träna på några bitar först om man aldrig provat förr.

Men det lär vara lättare att lära sig löda än att lära sig svetsa.
Plaguetongue
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: tor okt 07, 2010 5:39

Billig svets efterlyses

Inlägg av Plaguetongue »

jao jag har ju gått svets skola i 3 år, de beror på vad man svetsar med. migsvetsning är ju busenkelt. tig e lite knepigare i början
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Billig svets efterlyses

Inlägg av Olofss0n »

Plaguetongue skrev:jao jag har ju gått svets skola i 3 år, de beror på vad man svetsar med. migsvetsning är ju busenkelt. tig e lite knepigare i början
Tycker att TIG är både roligare och enklare än MIG.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

Billig svets efterlyses

Inlägg av vonKnorrhane »

Plaguetongue skrev:jao jag har ju gått svets skola i 3 år, de beror på vad man svetsar med. migsvetsning är ju busenkelt. tig e lite knepigare i början
Fast du kan inte köra MIG/MAG till en brännare. Bättre att tigga eller köra gas.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Billig svets efterlyses

Inlägg av Blådåren »

vonKnorrhane skrev:
Plaguetongue skrev:jao jag har ju gått svets skola i 3 år, de beror på vad man svetsar med. migsvetsning är ju busenkelt. tig e lite knepigare i början
Fast du kan inte köra MIG/MAG till en brännare. Bättre att tigga eller köra gas.
Jo det kan man faktiskt !!, finns rf tråd till mig/mag dyr som *** men det finns !, såklart måste du ha apdyr gas också, funkade inte med vanlig mison, inte heller argon det var nån blandgas av nåt slag visst :? .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Billig svets efterlyses

Inlägg av carta »

funkar vanlig lödpasta om man skall löda koppar eller skall man köra med något annat?
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

Billig svets efterlyses

Inlägg av 12345 »

bor du i södra halland så kan du låna biltema minibrännare eller den gasolbrännaren, classe silverlod, vatten flussmedel, och lite rör om något fattas av mig

mvh 12345
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster