Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Absintherecept

Allt om absint/absinth/absinthe
Kapten Krok
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor maj 14, 2009 19:31
Ort: Knivsta

Absintherecept

Inlägg av Kapten Krok »

Jag har gjort Absint några gånger med gott resultat. Jag har inte följt något speciellt recept utan öst ned massor med malört, och slängt i anis och fänkål på en höft.

Något jag funderar över är den mjölklika molnigheten som jag tidigare fått vid spädning med vatten. Vad är det egentligen som orsakar detta? Min senaste Absint får inte denna. Det som skiljer från tidigare omgångar är att jag inte använt fänkål alls, och jag använde denna gång stjärnanis istället för den vanliga anisen.

Är det anisen, fänkålen eller båda dessa som ger absinten denna effekt?

Nästa fråga gäller Bain-marie-förfarandet vid destillering, Vad är det som händer med och utan detta vattenbad? Jag förstår att det blir en mjukare uppvärmning men vad händer rent praktiskt?

Man borde väl bara kunna ställa sin e-kolv, eller vad man väljer för kokbehållare, i en större gryta med ett grytunderlägg mellan och se till att det inte kokar torrt? Eller kommer det att sluta med att man har regnskogsfukt i köket och en massa bortkastad energi utan nämnvärt resultat?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Absintherecept

Inlägg av stillton »

stjärnanis är inte ens släkt med anis, även om smaken är liknande. om jag förstått det rätt är det anetol (anethol?) i anis som skapar denna effekt. anetol finns i nån variant av stjärnanis också, men jag gissar ändå att det är där du får problem. (använd anis altså..)

en bain marie ser i första hand till att du inte bränner fasta föremål du ska koka (som exempelvis kryddor). vattnet som omsluter kärlet kommer aldrig gå över 100 grader, och den stora ytan mot kokkärlet ser till att det mesta av värmen ändå går till att värma det du ska destillera.
för att undvika regnskog i köket kan du se till att ditt vatten håller 99 grader, och alltså inte kokar. skillnaden mot att faktiskt koka vätskan och (om du så vill) dundra på med flera kilowatt är trots allt bara 1 grad. för hur hårt du än kokar ditt vatten kommer det ändå bara vara 100 grader.
vill du kunna öka på mängden ånga (effekt som kokar upp din vätska), kan du omsluta kärlet med en olja eller liknande, med högre kokpunkt.
Danzou
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån aug 29, 2011 0:27

Re: Absintherecept

Inlägg av Danzou »

Nu önskar jag att jag läst denna tråd först.... aja

Mitt problem:

Jag köpte ett så kallat absintkit från "absinthekits.com" och körde in dessa örter i 3L med 60% Kosken som jag hade liggandes.

De visar sig att detta är inte precis så man gör absinthe (doh!) så min fråga hur ska jag göra nu för att rädda detta å kanske få fram nått som är drickbart.

Det jag har nu är c:a 3L med anis-luktanden och smakande sprit med en sjuherrans bitter eftersmak (sitter i käften typ i 2h minst)

Jag har en spiralbrännare hemma å tänkte jag kanske kan göra detta receptet där uppe fast skippa första steget och destillera direkt sedan tillsätta de som behövs till färgningsfasen.

Såg också att de var mycket stjärnanis i de kitet jag fick gissar att detta inte alls blir lika bra som vanlig anis.

Min spiralbrännare är 30L och tror jag måste minst ha 8L i den för att det ska täcka värmeelementet Ska jag dra på systemet å fixa nån flaska till med fulvodka å köra i de sen blanda med vatten ner till typ 18-20% sen hoppas på de bästa?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Absintherecept

Inlägg av aqua vitae »

Späd med vatten och prova. Om det är odrickbart nu har du inget att förlora, och vem vet kanske blir det jättegott även om det inte är ett klassiskt recept :-)
Danzou
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån aug 29, 2011 0:27

Re: Absintherecept

Inlägg av Danzou »

Bara leta fram alla delar till spiralbrännaren då :P
Kumrif
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 07, 2013 22:41

Re: Absintherecept

Inlägg av Kumrif »

Precis klar med min första omgång absint vert men ser att där är fällning i flaskorna trots att jag filtrerade två ggr efter att jag färgat drickat.
Någon som vet Var för och som har tips?
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Re: Absintherecept

Inlägg av hnk1989 »

Alltså, mitt tips: Franska metoden, köp absintglas och fontän...
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Re: Absintherecept

Inlägg av hnk1989 »

Till färgning:
Hyssopus officinalis (20 minuter)
200 gram Artemisia Vulgaris
500 gram Hyssop
600 gram Acorus Calamus
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Re: Absintherecept

Inlägg av hnk1989 »

Och bästa brännaren beställs på www.copper-alembic.com

Fick höra att kopparbryggaren inte fastnar i tullen, finns 100-tals nöjda brännare i Sverige…
Skriv svar

Återgå till "Absint"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster