Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Absintherecept

Allt om absint/absinth/absinthe
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Absintherecept

Inlägg av Master_Mäsk »

Mailade absinthe.se o fick svar där istellet.
hartsmar skrev: Macerera ingredienserna i alkoholen under svag värme i
minst 12 timmar.
Master_Mäsk skrev: = hur varmt då?

Absinthe.se skrev:
Det räcker fint med rumstemp, men du kan då öka tiden en aning och macerera det i upp till 24 timmar. Man kan värma lite grann under men absolut inte så mycket att det börjar förångas och destillera. Som sagt, rumstemp funkar bra.
Master_Mäsk skrev: duger en spriralbrännare?


Absinthe.se skrev: Tja, det viktiga är faktiskt att man har ett bad under för värmen. Man ska inte värma direkt i blandningen alkohol/örter och inte direkt på kärlet men blandningen i. En s.k. Bain-Marie är lösningen.
Master_Mäsk skrev: vart kan man få tag på alla örter såhär dags på året?


Absinthe.se skrev: Jag tror faktiskt att jag såg att Bryggarn hade örter... Örtagårdar och kryddställen brukar ha det mesta. Det som är svårast att få tag på är riktigt bra anis och "Söt fänkål". Alltså inte vanlig fänkål. Vanlig går bra, men det ger inte alls en lika fin smak. Söt fänkål, eller "Florentinsk fänkål" (Florence fennel på eng.) är att föredra.
mvh Erik
Användarvisningsbild
oO_Shaggy_Oo
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: lör okt 22, 2005 2:00

Absintherecept

Inlägg av oO_Shaggy_Oo »

Hej... kunde inte undgå att fråga... Absint har jag hört har en effekt som inte bara alkohol har? nu vet inte jag om det här stämmer... men undrar i sånna fall vad det är som ger den effekten? :roll:
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Absintherecept

Inlägg av Master_Mäsk »

oO_Shaggy_Oo skrev:Hej... kunde inte undgå att fråga... Absint har jag hört har en effekt som inte bara alkohol har? nu vet inte jag om det här stämmer... men undrar i sånna fall vad det är som ger den effekten? :roll:
myt.

men det smakar gott därimot =)

om du söker lite i ämnet så finner du mer info

mvh Erik
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Absintherecept

Inlägg av savonit »

En liten fraga nu bara
I riktig absinth ar det ju thjon i ju,
Hur ar det i den hemgjorda?
Senast redigerad av savonit, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Pjolteren »

Nää, inte nu igjen!!! Använd SÖK funktionen!!!!

Det här är et utdebaterad ämne för länge sän!!!
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Absintherecept

Inlägg av Plizken »

En liten fraga nu bara
I riktig absinth ar det ju thjon i ju,
Hur ar det i den hemgjorda?
Vi tar väl det en gång för alla här i stickeyn.

Det är mycket få av dom komerciella absintsorterna som är "riktiga". dom flesta är tyvär essenstillverkade. Recepten som Hartsmar presenterar i den här tråden är orginalrecept med över hundra år på nacken. Äkta vara om något.

Ja, hemmagjord absint innehåller Thujon i ganska ansenliga mängder.

Nej, Thujon är inte och har aldrig varit psykoaktivt. Dom laboratorietester som gjordes i början av 1900:talet var kraftigt missvisande.

Eventuell fortsatt debatt om Thujon hålles utanför denna tråden.

Sök på forumet och läs ordentligt innan någon startar någon ny tråd om Thujon.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Hoffman
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: sön feb 12, 2006 1:00
Ort: Dalarna

Absintherecept

Inlägg av Hoffman »

Varför destillerar man?
Skulle man kunna låta spriten stå och dra i ingredienserna?
Ig will ?v? kaffi min fl?ter
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Re: Absintherecept

Inlägg av Master_Mäsk »

hartsmar skrev: Macerera ingredienserna i alkoholen under svag värme i
minst 12 timmar.
= låta stå o dra,

temeratuen är inte så viktig så lkänge den inte är under rumstemperatur,

mvh Erik
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Total_Terror »

savonit skrev:En liten fraga nu bara
I riktig absinth ar det ju thjon i ju,
Hur ar det i den hemgjorda?
Läs artiklarna som hänvisas till i denna tråd: http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... pic&t=6431

F.ö. vill jag be er som är nykomlingar att ta eventuella frågor om thujon, absinthens påstådda effekter etc i de trådar som redan finns i ämnet.
Detta är en s.k. sticky om absintherecept, så låt oss hålla oss till det.
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Hoffman skrev:Varför destillerar man?
Skulle man kunna låta spriten stå och dra i ingredienserna?
Genom att destillera får du bort det bittra absinthinet i malörten.
Orenheter försvinner och - tro det eller ej - majoriteten av tujonet stannar kvar i kärlet.

För att göra absinthe måste du destillera. Annars får du snarast något som kan liknas vid en bitter O.P Anderson
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Total_Terror »

Eller en [valfri tjeckisk fusksinthe]. *urgh*
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Absintherecept

Inlägg av Total_Terror »

<b>Senkommen info till alla absinthe-makare, men bättre sent än aldrig:</b>
Det bör understrykas, om man följer till exempel receptet ovan (Pontarlier Swiss Absinthe), att det är inte bara att skala ned receptet genom att dela allting med 100 - det låter sig förvisso göras väl beträffande anisen, fänkålen och malörten, men absolut inte med färgningsörterna. För dessa skulle man annars kunna ledas att tro att det åtgår 10 g pontica, 10 g isop och 5 g citronmeliss per liter färdig absinthe, men de bör skalas ned med ytterligare en faktor 10.
Alltså: runt 1 gram av respektive färgningsört per liter, denna mängd lämpar sig väl om man eftersträvar en bra balans på slutprodukten.

Dessa örter ger så mycket smak, så till de små mängder vi amatörer tillverkar behövs inte mer (givetvis lite beroende på hur färska örterna är och hur bra kvalitet de håller) - skalar man bara ned det proportionerligt blir det en kraftig dominans av färgningsörterna och det smakar verkligen inte som en Edouard eller en Verte Suisse. I synnerhet citronmelissen skänker en väldigt "gräsig" smak om man använder för mycket.

(Med detta inte sagt att man inte får en absinthe som någon säkert tycker är <i>god</i>, även om man inte följer ovanstående råd, men jag lovar att den kan bli så mycket bättre och betydligt närmare de fina "riktiga" absintherna. Det är balansen som är svår att hitta, och som är så avgörande för slutresultatet.)
Användarvisningsbild
hartsmar
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: sön jul 11, 2004 2:00
Kontakt:

Absintherecept

Inlägg av hartsmar »

Helt rätt. Det är mycket som skiljer småskalig produktion och produktion av hundratals liter. Värt att tänka på är att om man använder olika källor för de olika örterna så kan kvalitén (smak och arom) vara väldigt olika vilket i sig kan göra att man i vissa fall, med sämre örter, måste skala upp en liten aning alternativt tvärtom. Ett gram eller ett halvt kan på så liten skala göra oändligt med skillnad.
Användarvisningsbild
pedersneder
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön okt 16, 2005 2:00

Absintherecept

Inlägg av pedersneder »

Då drar vi igång defibrillatorn på den här tråden och häver ur oss en liten fråga. Jag har tänkt testa det här absinthe-kokandet och undrar om man helst bör köra med ca 80%-ig sprit i maceratet eller om det helt enkelt går bra med 40%? Vet ju inte huruvida min potstill klarar av att koka min egen sprit eller om jag måste köpa en stor flaska Explorer (eller 2 :/ ). Läste att det ska gå att göra bra sprit med potstill, någon som provar med bra resultat?
Tjernorbyl
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jun 11, 2009 19:32
Ort: Varberg
Kontakt:

Till Hartsmar!

Inlägg av Tjernorbyl »

Hej, jag tänkte prova på att göra egen absinth med hjälp av ett av de recepten som du har lagt ut här på forumet.
Du får ursäkta min okunnighet inom detta område men hur gör man när man destilerar och vad behöver man för utrustning till detta?
Du skrev någonting om en Double Boiler eller något liknande!?
Hur gör man när man Macererar och med vilken typ av utrustning?

Ska man eller kan man använda en Plastbrännare?
Såg snabbt på nätet att man destilerar Mäsk med en sådan!

Vi väldigt gärna prova detta, har nämligen inhandlat alla ingredienserna förutom spriten. Vet du vart man kan få tag på 85% sprit?

Hoppas på svar!

Absinth 4 ever!
Absinthe is da shit!
Skriv svar

Återgå till "Absint"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster