Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Allt om whiskey/whisky
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

ja, självklart. jag som tänkte galet.
men jag tror å andra sidan att exponeringstiden har mindre betydelse om du nu både sänker effekten och dubblar anläggningsytan., så har du tid och lust kan det vara värt att prova. alternativt att du kopplar dom i serie mellan två faser då.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

stillton skrev:ja, självklart. jag som tänkte galet.
men jag tror å andra sidan att exponeringstiden har mindre betydelse om du nu både sänker effekten och dubblar anläggningsytan., så har du tid och lust kan det vara värt att prova. alternativt att du kopplar dom i serie mellan två faser då.
Jo, det kan du ha rätt i.

Men jag vill inte experimentera på malt, lite för dyrt att beställa mer...

kanske göra en vanlig mäsk men blanda i vanligt korn, skulle kanske fungera?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

Kung_Krydda skrev:
stillton skrev:ja, självklart. jag som tänkte galet.
men jag tror å andra sidan att exponeringstiden har mindre betydelse om du nu både sänker effekten och dubblar anläggningsytan., så har du tid och lust kan det vara värt att prova. alternativt att du kopplar dom i serie mellan två faser då.
Jo, det kan du ha rätt i.

Men jag vill inte experimentera på malt, lite för dyrt att beställa mer...

kanske göra en vanlig mäsk men blanda i vanligt korn, skulle kanske fungera?
kör en vanlig mäsk och tippa med bottensatsen. kornrester och liknande bör du ändå filtrera bort om du inte kör bain marie. egentligen ligger du redan från början ganska långt från rekommendationerna med denna setup. vattenkokarelementen är ju väldigt kompakta jämfört med exempelvis en spisplatta, och även en spisplatta kan ju ge problem.
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

egentligen ligger du redan från början ganska långt från rekommendationerna med denna setup.
Hur menar du då? berätta gärna mer.

bain marie, är det när man kör med vattenbad?

Jag har funderat i de banorna men då jag kör med plasthink så blir det inte så bra. Men jag funderade på om det inte går att bocka till en slinga med kopparrör som man cirkulerar kokande vatten igenom.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

om vi backar tillbaks till grunden i whiskytillverkning så kan vi konstatera att dom även får dessa problem i dom stora whiskypannorna. därför använder dom kedjor och liknande för att vispa runt närmast värmen, för att förflytta hettan och undvika sotning. du vet hur pannorna ser ut. bred botten och avsmalnade upptill. det är inte ett estetiskt val, utan just för värmefördelning.

ångvärmning kan vara ett bra alternativ, om man tycker det är enklare och billigare att bygga. personligen tycker jag dock att det har fler nackdelar än fördelar i en vanlig hobbybrännare.

mer info från folk som faktiskt använder den här typen av utrustning(ganska få i sverige) : http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... f=1&t=2130
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

Ja, en sak är då säker jag måste använda en annan metod under nästkommande kok.

Då ska jag försöka, sprida ut värmen och lägre punktvärme.

Hum, en stor magnetomrörare kanske skulle fungera annars :)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Att noga filtrera bort all malt och fasta ämnen som kan brännas känns som en bra idé, särskilt om man har vattenkokarelement.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av vonKnorrhane »

Hur menar rkr när han skriver att han täckt värmeelementet med mäsk?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

vonKnorrhane skrev:Hur menar rkr när han skriver att han täckt värmeelementet med mäsk?
antar att du syftar på:
rkr skrev: Nowadays I've made a potstill from fermentation bucket and use 2kW element covered with mesh to avoid burnt mash.
det han skriver är att han omslutit elementet med nät, för att undvika att mäsken bränns. mesh och mash..
det syftar altså till amphoras kopparnät http://www.amphora-society.com/Structur ... d_p_6.html
det ger en bättre avledning av värmen in i mäsken, och filtrerar dom större fasta partiklarna från att nå fram till elementet.
skurbollar funkar också, även om det inte blir lika finmaskigt (inte finmäskigt ;) ), och har sämre värmeledningsförmåga.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kabben »

Stilton, jag tror jag läste att Riku menade nät från en finmaskig sil.

Amphoras nät är alldeles för grovmaskig för att kunna användas till att skydda elementet.

Ikea har en billig och bra sil.

Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76113785
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av stillton »

Kabben skrev:Stilton, jag tror jag läste att Riku menade nät från en finmaskig sil.

Amphoras nät är alldeles för grovmaskig för att kunna användas till att skydda elementet.

Ikea har en billig och bra sil.

Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/76113785
det är mycket möjligt, har inte sett några bilder, eller reflekterat över det.
skulle ju kunna vara en bra kombination om man lindade in elementet med kopparnät för att öka på ytan som fördelar ut värmen i mäsken, och omslöt det med nätet från en sil för att blockera fasta partiklar.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av vonKnorrhane »

Hur vet man hur mycket ale-jäst som ska användas? Står det på paketet, precis som med turbojäst?
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Hinken Hill »

vonKnorrhane skrev:Hur vet man hur mycket ale-jäst som ska användas? Står det på paketet, precis som med turbojäst?
Annars går det ju bra med vanlig bakjäst. Jag har provat både söta degar och vanlig kronjäst av dom tyckte jag söta degar var bäst främst på grund av att när jag körde vanliga kronjästen luktade det ruttna ägg i hela huset annars funkade den rätt bra med.

Angående problem med fastbränning på element så finns det ju andra vägar att gå än att bränna av en whiskymäsk med allt skrot kvar i det är ju bara att kolla på öl forumet så vet du ju hur man får en klar och fin mäsk.

http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=2
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Kung_Krydda »

Jag har provat:

* Med nät, liknande det från IKEA men det är alldeles för grovmaskigt, så det gör ingen skillnad.

* Att innan kok, filtrera genom såndär tyg man avänder när man silar saft och då blir det lite bättre.

*Köra med två vattenkokarelement i serie, både med och utan regulator, det gav heller inget vidare resultat.

Nu inför sista koket så har jag satt mäsken för klarning i källaren, så när den är helt klar så ska jag köra igen.
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Hinken Hill »

Kung_Krydda skrev:Jag har provat:

* Med nät, liknande det från IKEA men det är alldeles för grovmaskigt, så det gör ingen skillnad.

* Att innan kok, filtrera genom såndär tyg man avänder när man silar saft och då blir det lite bättre.

*Köra med två vattenkokarelement i serie, både med och utan regulator, det gav heller inget vidare resultat.

Nu inför sista koket så har jag satt mäsken för klarning i källaren, så när den är helt klar så ska jag köra igen.
Det låter som en vettigare idé. Ska man göra bra bryggder så får man inte ha för bråttom. En sak som jag nog inte riktigt har fattat? Varför jäser ni med malten kvar i mäsken? Verkar ju bara ställa till med problem.
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster