Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga angående äldre ekfat

Allt om whiskey/whisky
Carlssonmedc
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 29, 2018 9:49
Utrustning: Coobra CB25

Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Carlssonmedc »

Tjena! Är ny här på forumet och har en fråga då det verkar finnas många duktiga hembryggare här.

Jag har fått ett gammalt ekfat av min morbror på 5l. Men problemet är att det har fått en unken lukt både in och utvändigt. Är det någon dom vet om man kan få bort lukten eller göra något så att fatet blir användbart?

Ha det!
/Johan
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Mrbsod »

Jag skulle gissa att det bara är att prova att göra rent det ordentligt, därefter överväga att kola om fatet (kolla yoitube). Men känns det inte schysst efter rengöringen skulle jag kastat det....

Du kanske inte behöver kola om fatet, det beror ju lite på vad du tänker använda fatet till
Carlssonmedc
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 29, 2018 9:49
Utrustning: Coobra CB25

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Carlssonmedc »

Okej. Finns det några bra medel eller husmorsknep för att rengöra fatet? Jag ska använda det för att lagra egengjord whiskey på. Så skulle det hjälpa att kola om så är det ju absolut värt ett försök innan jag kastar det:)

Tack ändå!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Toffeln »

Jag är osäker men jag skulle nog ta någon liter sprit och "lagra" med omskakningar och "dränk" utsidan med sprit. bör döda ev bakterier och kunna suga åt sig dåliga dofter. Men det är bara mina 5 cent.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Swedish Pride »

fyll med kokande vatten, det rengör och tätar.
repetera tills det inte luktar unket.

släng inte bort den
Carlssonmedc
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 29, 2018 9:49
Utrustning: Coobra CB25

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Carlssonmedc »

Okej! Tack för svaren. Jag ska pröva först med kokade vatten, annars testar jag spritvarianten. Hoppas det funkar:)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av latmasken »

Jag skulle börja med att diska det ordentligt (behöver kanske inte vara diskmedel, men varmt vatten och borste).

Skölja med kokande vatten tror jag inte ger så mycket extra, trät kommer att absorbera värmen så det är nog inte många mikroorganismer som dödas av värmen.

Då är det som sagt var bättre att bränna ur det som sagt var. Men det är svårt att veta hur mycket man ska elda på. Varmluftspistol tror jag kan vara vettigare än nåt med låga (men det blir kanske inte tillräckligt varmt).

Desinficera med t.ex. Star San skulle jag nog överväga också.

Jag tror att det är en förutsättning att fatet går att öppna. Annars blir det väldigt mycket chansning.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Toffeln »

latmasken skrev:Jag skulle börja med att diska det ordentligt (behöver kanske inte vara diskmedel, men varmt vatten och borste).

Skölja med kokande vatten tror jag inte ger så mycket extra, trät kommer att absorbera värmen så det är nog inte många mikroorganismer som dödas av värmen.

Då är det som sagt var bättre att bränna ur det som sagt var. Men det är svårt att veta hur mycket man ska elda på. Varmluftspistol tror jag kan vara vettigare än nåt med låga (men det blir kanske inte tillräckligt varmt).

Desinficera med t.ex. Star San skulle jag nog överväga också.

Jag tror att det är en förutsättning att fatet går att öppna. Annars blir det väldigt mycket chansning.
Jag tror inte en varmluftspistol ger någon märkbar effekt. Fatet kanske stått fuktigt eller liknande på en vind eller källare och samlat på sig svampsporer eller liknande rätt djupt in i väggarna, svårt att nå dit med pistol? Starsan har väl en rätt sur smak som man inte vill ska gå in i fatet och gör väl inte rent mer än att det dödar lite bakterier? Att diska av det med borste däremot kan nog vara smart.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Swedish Pride »

om du har skillsen att öppna den så kör med en stål borste, blir riktigt bra med dem.

jag antog att du inte kunde komma in i den, det e jäkligt knåpigt att få i hop dom igen.
det e inte för intet som att det e 4 års lärningstid på de rediga copperagen i scotland.
Carlssonmedc
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 29, 2018 9:49
Utrustning: Coobra CB25

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Carlssonmedc »

Tack för alla svar! Jag har öppnat upp tunnan och diskat ur den ordentligt med borste och allt. Eldade även ur den med en gasolbrännare på en höft tills det såg okej ut och luktade okej. Satte sedan ihop den och har vattnat ur den och fått den tät. Så ska testa att stoppa i lite egengjord whiskey i den, det kan ju inte mer än gå åt helvete. Jag kommer uppdatera om några veckor hur resultatet blev. Ha det fint!:)
/Johan
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Fråga angående äldre ekfat

Inlägg av Swedish Pride »

grattis, låter som det gick väldigt bra.
jag skulle sikta på att prova om 3 månader.

hade jag ekfat skulle jag gå efter denna guiden för småfat
Small barrel age chart.jpg
Small barrel age chart.jpg (117.05 KiB) Visad 1613 gånger
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster