Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Suspekt Barnett Cognac - Köpt på Rhodos, fejk eller ej?

Allt om brandy, cognac och grappa
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Suspekt Barnett Cognac - Köpt på Rhodos, fejk eller ej?

Inlägg av Brandon »

Hej!

Köpt en Cognac i en spritshop i Grekland, Rhodos stad (Jacobs Liquor Store). Tog den i princip rakt av på gubbens rekommendation då han verkade schysst (+ Lagrad 30 år, Smooth taste samt att det är en VSOP Napoléon). Efter lite närmare inspektion av flaskan så tycker jag den ser underligt hemmaskruvad ut samt att företaget Barnett & Fils inte verkar existerat sen 1970. Gubben sa visserligen att han haft flaskan i många år. Har inte öppnat flaskan ännu, kan inte hitta ett smack hur jag än söker på info:n som finns på flaskan. Vill inte direkt riskera att jag häller i mig träsprit.
Betalade ca 450 kr för den.

Nån som kan nåt om Cognac och dylikt som vågar sig på en gissning?
Bilagor
5.jpg
5.jpg (137.16 KiB) Visad 1052 gånger
4.jpg
4.jpg (219.67 KiB) Visad 1052 gånger
Pålimmad för hand?
Pålimmad för hand?
3.jpg (234.46 KiB) Visad 1052 gånger
2.jpg
2.jpg (249.92 KiB) Visad 1052 gånger
1.jpg
1.jpg (259.6 KiB) Visad 1052 gånger
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Suspekt Barnett Cognac - Köpt på Rhodos, fejk eller ej?

Inlägg av click »

Jag tror att du besvarade din egen fråga tyvärr, om företaget upphörde att existera 1970 är det knappast troligt att den är äkta, etiketterna ser mycket nyare ut. Samt att den ser lite konstig ut, påminner inte om deras andra flaskor man ser om man bildgooglar.

Tror dock inte att det är träsprit i, troligtvis någon riktigt billig cognac eller bara vatten. Finns väl inget att käna för förfalskaren att hälla något giftigt i flaskan?
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Re: Suspekt Barnett Cognac - Köpt på Rhodos, fejk eller ej?

Inlägg av Brandon »

Ja, nog åkte man på en nit allt. Har smakat lite ur flaskan, den smakade riktigt vattnigt och spritigt. Nästa gång får det bli ett märke man hört talas om istället.
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
Skriv svar

Återgå till "Brandy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster