Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ny spritsort upfunnen!!

Allt om rom
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Ny spritsort upfunnen!!

Inlägg av Kusken »

I somras satte jag det som var tänkt att bli en rommäsk. Mörk sirap plus melass och en melassturbojäst eftersom jag provat melass tidigare ,och hade stora problem med jäsningen. Kommen så långt mindes jag att någon skrivit här på forumet att han tillsatte kaffe i sin melassmäsk. Och eftersom jag ändå hade en stor burk med lite halvgammalt Nezkaffe som stod till ingen nytta i skafferiet, åkte innehållet i den naturligtvis ner i mäsktunnan. Tog en evighet att jäsa ut denna mäsk, tror inte att kaffet hjälpte jäsningen precis. Destillerade mäsken iaf med halfull kolonn och lite reflux och efter att heads och tails var borttagna höll det ca 85% och smakade lite rom och jävligt mycket kaffe. Fullständigt odrickbart med en genomträngande kaffesmak som av gammalt kaffe som stått på värmen hela dagen. Spädde ut med vatten till 25% och destillerade igen till 90%. Fortfarande odrickbart men lite bättre. spädde ner till 45% och renade genom 1 meter kol. Fortfarande alldeles för mycket kaffesmak. Spädde till 25 % och destillerade en tredje gång. Bättre men otroligt mycke kaffesmak fortfarande, men romsmaken helt borta. Spädde till 75% hällde upp i en burk och slog i tre dl kol. Lät det stå så i två veckor och skakade om en gång om dagen . Provsmakade samtidigt var dag och det blev bättre och bättre. Silade så ifrån kolet och la ner några stickor bränd ek. Och en månad senare kan jag dricka den helt nya spritsorten Kaffebrännvin. Väldigt god och mild, med fin och rund kaffesmak och fattoner av eken. Om ni tänker er kaffelikör typ Kahlua eller Tia Maria, men tänker bort det söta och krämiga, så är ni nära . Kan faktiskt tänka mig att göra ngt liknande igen, men ska nog använda färskt kaffe i mindre mängder, och utesluta melassen eftersom den är helt borta i slutprodukten. Bryssko provade kaffebrännvinet med is och mjölk och påstod att det blev jättegott, men han är ju lite bögig. Själv tycker jag det är svagt nog som det är, bara 75% ju.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.

Återgå till "Rom"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster