Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänkål

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänkål

Inlägg av Andorz »

Har helt självsvåldigt fått ide att göra egen raki eller Pernod eller brännvin med smak av laktrits som kanske till och med blir mjälkig när man blandar. Surfat runt men inte hittat några direkta recept eller hur man ska göra med svenska hembrännargrejor.
Byggde en 100 liters tank med en knapp meters kollon med kylare på toppen samt tre rör på mitten för 25 år sedan som startas med en 6kw patron för att därefter koppla bort två av faserna och bara köra en fas 220 volt. Körde alla år tidigare med en apparat jag byggde som höll tempen exakt men efter att ha pajat två stycken har jag sosta åren bara kört kokningen med en fas 2kw och lagom kylvatten och fått ut ungefär 15-17 liter 87-90% sprit från turbujäst mäsk.

Nu till projektet . Sista bränningen (har ett 200 litersfat jag gör mäsk i) sparade jag cirka 20 liter råsprit som håller 80% då jag kötde på ett tag extra och fick ut vad det nu är men med alkohol i i alla fall.:) Köpte 2 kilo anisfrön samt 1 kilo fänkål och hällde i en sådan där plasttunna jag gör vin i. Detta har nu stått några veckor och det luktar och känns lovande men nu då? Har varit inne på detta forumet många gånger under åren men inte tänkt på det förrän idag och slänger ut en fråga som någon kanske har ett svar på. Tänkte jag skulle spä ut det hela och köra en gång till (i min som jag nu förstår att jag kört i 25 år "Labmaster") men hur länge ska det "dra"- Har jag missat nåt elementärt (förmodligen har jag det). Finns det någon där ute som kan guida mig till rätt väg om möjligt??
Min tanke just nu är att spä ut så jag fär en cirka 80 liter av de 25 och köra som vanligt. Ska de sen renas i mina rör med aktivt kol eller kanske inte Förvinner anissmaken då med eller?? . Kör två rör - ett med "gamla kolen" och sedan ett med ny norit Rören är vanliga 110 avloppsrör , en meter långa där jag trycker igenom en 25litersdunk. Brukar bli hyfsat bra sprit men sämre än förr när jag hade fungerande termostat tycker jag.. ja ja Vill ha RAKI eller pernod eller ozzo eller vad som helst som smakar lakrtits..
Senast redigerad av Andorz, redigerad totalt 1 gång.
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av Andorz »

Fan va mycket intressant det står i detta forumet och en massa nya förkortningar man aldrig hört talas om.
Oavsett så tror jag mig förstå att jag kan uppdatera min apparat eller rättare sagt min kolonn för bättre "prit". Anledningen att jag kunnat hålla på i 25 år är förmodligen för att jag aldrig gjort sprit för att sälja utan endast till eget bruk En till två bränningar om året brukar vara lagom. Finns ju en del bekanta som gillar en extra mycket av någon anledning då man aldrig knusslar såklart med en sup eller två. Hade förr ett hörnskåp på terrassen där det fanns ett snapsglas och lite gottigott och en del tog en snabb titt på hemväg från jobb med cykeln och fick en färdknäpp :)

Idag har jag som sagt en rostfri 100 liter (anledningen att det blev en sådan var att jag köpte en hel plåt och byggde två stycken och då räckte plåten precis) stor tunna jag svetsat med en 6kw trefasvärmare i botten. En 50millimeters kolonn med tre 10-12mm kylrör långt nere och dessa ska jag då ta bort. Röret innehåller idag små vita keramikrullar (som jag aldrig gjort rena?) och de ska oxå bort misstänker jag. -cirka 5 cm från toppen (tror röret är cirka 80 cm) sitter det ett 12mm rör som är bockat 90 grader och en bit ner är det svetsat ett 20mm rör cirka 20-25 långt för kylningen. Så länge jag hade tempstyrning så fick jag i regel ut 13-15 liter sprit på mellan 800-92% men som var tvungen att renas i kol. Utan styrning kommer det ibland 20 liter men då med lägre , kanske 80% och detta på samma tid dvs 10-15 timmar.

Vad jag borde behöva göra för att "modernisera mig" är väl då att kapa bort toppen på kolonnen- svetsa fast en konformad bricka precis under det utgående 12 mm röret (hur ska man kunna svetsa denna bricka egentligen, kanske borra ett par hål i 50 röret och passa in ringen där och svetsa???? eller) samt förlänga röret med ett öppet rör 25-30cm där jag då kan stoppa en kylslinga av kopparrör (bromsrör typ eller så). Avsluta med att sätta en ventil på röret till kylaren..Har jag då byggt om från LM till VM? och då kunna få ut sprit jag slipper kola?

För min ursprungliga fråga om min råsprit skulle jag kanske då behöva göra ett rör till , kanske ett 30mm iofs 5mm gods rör jag har liggande snedkapa - vända ett halvt varv och svetsa så det hamnar vinklat snett nedåt .. kapa- svetsa ett 12 mm rör inne i sista biten för att skapa en kylare och så har jag en "stripper" för Rakin??

Hur låter detta? Vad har jag missat eller ska jag ändra på?. Ska jag bygga en ny termostat till (kostar en tusenlapp på Elfa) så jag kan styra tempen exakt eller? bara köra på fullt ös på 2 kw ?
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av Andorz »

En tanke som dök upp är att bevara kolonnen jag har och bara koppla bort de tre rören från kylningen och bara köra kylning på vad var det nu det kallades - sista biten ut. Borde inte detta fungera lika bra..som en typ potstill eller har jag missat något.
Nu har jag i alla fall beställt en ny termostat från Humlegården så oavsett så kommer jag att få den i mitt tycke fina spriten jag haft i 25 år.
Även om jag bygger en ny kolonn vilket jag täkt på i omgångar i många år (skaffade ett tretumsrör av den anledningen för 15 år sedan) så blir det väl bättre med en fast temperatur eller..
Vad jag funderar vidare på är hur mycket alkohol jag spolat ut medans jag kört med termostat. Bäst vore väl att när man är klar och det slutat droppa på inställd temp kräma ur resten på högre temp och använda i nästa körning. Det är säkert de sista 5 litrarna som jag använt sista gångerna som gör att spriten smakar annorlunda. Luktar inte finkel men smakar "fetare" liksom. Inte lika god som innan.
Men Potstill.. ingen reflux med kylrör utan bara fullt ös (utan de där keramikbitarana i oxå då) borde bevara anissmaken enligt vad jag kan förstå. Trevligast vore om spriten är ren och blir mjölkig med vatten eller typ grumligt brun med Cola som jag är väldigt förtjust i att blanda med denna Anissprit i men blir den det?

Monologföljetong detta haha..
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av absolutabsinth »

Det ska vara stjärnanis, anis och fänkål för att bli ouzo/raki
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av Andorz »

Okej Tack :D . Ska åka och köpa Stjäranis i så fall idag men vilka mängder och hur länge ska det stå? och är det rätt väg att gå att köra de utspätt i min LM utan kylning mm i röret?
EDIT:Hittade detta receptet på Absinth längst ner på sidan http://livslevande.nu/uncategorized/absint/ och om nu Raki elelr Pernod ozzo eller vad man vill är något liknande blandningsmässigt så skulle jag med andra ord behöva et halvt kilo Stjärnanis samt ett halvt kilo anis till. Två dygn står det att det ska ligga och mitt har stått flera veckor men sen står det en del jag inte fattar jaja.. de blir nog bra det här..eller inte :) ../
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av absolutabsinth »

Hittade det här i mina anteckningar, har testat receptet men skippade sockret

Here is the recipy for the Greek OUZO

Ingredients
17 liters neutral 40% ABV
350 gr dried seed in total( 150 gr anise, 100gr star anise, 100gr fennel)
500 gr white sugar


Drop the seeds in your neutral and leave it for 48 hours stiring it now and then.
Run it in a pot still slowly ,with the seeds.
Take out the first 2% (350 ml) as feints
Collect the rest till 60 % ABV as hearts
Continue till 20% as tails for the next run
Now you must have a total of 70 % ABV of hearts
Dilute with spring water till 40% ABV
Drop in the sugar and stir well untill no sugar is seen.
Leave it for a day or two and taste it
No need for aging.

NOTICE
Dry seeds must not exceed 20 gr per litre of 40% Abv because after that point, anetol is crystalized
You can try different amounts of seeds, less anise or more star anise, it's up to your taste, but in total must not exceed 20 gr per litre
40 % ABV is the best volume to extract the most anetol from the seeds
Sugar must not exceed 30 gr per litre
Try it with an ice cube in your glass, it's milky
Have fun
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av Andorz »

oj då? Va gör jag nu då? Känns dystert att kasta allt :roll:
Dels har jag då redan alldeles för mycket frön - 3000g till 44L ca 40% (3kg då alltså i 22 L 80%) ger väl 68 gram per liter istället för max som var 20... sen har det dessutom stått flera veckor nu.
Nästa problem är att jag inte vet hur man ska köra potstill med LM med patron Kan ju inte fungera det heller.

Vad händer måntro om man silar bort alla frön . Spär ut de 22 litrarna som blir kvar eller lite mindre Kanske 20 liter med 80 liter vatten och kör i LM utan reflux och keramik? Kristalliseras det då så det förstör apparaten och eventuellt blir odrickbart dessutom eller???

EDIT: Vad betyder förresten ABV?
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av Andorz »

Hmm Undras om jag "myntat" en ny spritsort? Ja jävlar. Smaken sitter i munnen än efter bara ett litet smakprov för 20 minuter sedan.
Sög upp cirka 19 liter ill grön vätska som neonfärgad glykol ungefär.. lite grumligt men tror de kan bli klart med kaffefilter.. ser "fräckt" ut helt klart Kommer inte ihåg hur absint ser ut ??? men som sagt Det smakade lakrits i kubik. Vågade inte testa en ordentlig dos av det idag men inte fan kan de bli giftigt av Anis och Fänkål väl. Smakade väldigt "mustigt" och när jag spätt den med häften vatten (tippar procenthalten till 40 då) var det likväl starkt så det slog gnistor om det och mest mjölkvitt. kan tänka mig stoppa i en kvist maalört o testa och kanske då ska kalla det hela Anzint :) Ja ja avvaktar eventuella vidare tankar från ER .. Känner mig en aning så här :screwy:
absolutabsinth
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 9:42
Ort: Dalarna

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av absolutabsinth »

abv = alcohol by volume alltså procenten
Det borde funka bra att späda spriten till ca 40%, sila av kryddorna kör med minimal reflux
Andorz
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön sep 18, 2016 19:57
Utrustning: 100 liters hembygge

Re: Har en dos råsprit som jag blandat med anisfrön och fänk

Inlägg av Andorz »

Kan bara konstatera att det inte blev så bra. Jovisst -det smakar gott är kristallklart men 85 procent! Går ju inte att spä ut det utom möjligen med svagare sprit men några hektoliter anissprit är inte vad jag vill ha, så gott var det inte i längden.

Någon som har tips på hur svag spriten kan vara man späder med eller är det trial and error som gäller innan mjölken uppträder
Vidare Vad händer om man kolar det efter spädning till 45 procent "mjölk". Känns som de 15+ literna jag har inte är användbara just nu.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst