Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jästsortens betydelse för smaken på slutprodukten?

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Jästsortens betydelse för smaken på slutprodukten?

Inlägg av Kusken »

Planerar för fruktsäsongens mäsksättning. Blir bla. plommon och äpplen som ska köras i potstill. Läser på recept för fruktvin,där många olika jästtyper rekommederas. handlar det bara om att få mäsken utjäst eller har det någon betydelse för smaken? Kan man använda brödjäst eller turbo? Vad har jästiden för betydelse? Vore väldigt tacksam för svar från någon med erfarenhet.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jästsortens betydelse för smaken på slutprodukten?

Inlägg av latmasken »

Olika jästsorter ger olika karaktär på smaken.

Jästiden i sig har inte så stor påverkan, men jäshastigheten har det. Ju hårdare/snabbare jäsning desto mer oönskade biprodukter. Därför är alltså turbojäst absolut inte att rekommendera. Den är bara bra om man ska destillera till 95%igt (för då tar destillationen bort alla biprodukter).


Tittar man på vissa typer av destillat så görs de av utvalda "viner". Det finns alltså viner som man anser är så dåliga att de inte lönar sig att destillera.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Jästsortens betydelse för smaken på slutprodukten?

Inlägg av Kusken »

Ok så en långsam jäsning är att föredra. Nu kommer jag att göra mäsken nästan enbart på fruktråvara, kanske tillsätta lite bryggsocker för att få upp alkoholhalten. Vilken jästtyp skulle du rekommendera för en alkoholsvag (ca 8%) plommommäsk?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jästsortens betydelse för smaken på slutprodukten?

Inlägg av latmasken »

Det har jag tyvärr inga bra råd om, jag har aldrig pysslat med det. Däremot har jag provat olika vinjäster på samma must och vet att det blir olika smak. Men sen vilken som är "bäst" vete f-n.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Jästsortens betydelse för smaken på slutprodukten?

Inlägg av ranald »

"plommonmäsk", det lär ju bli slivovich av den. Urk.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster