Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destillat av svarta vinbär i potstill.

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Destillat av svarta vinbär i potstill.

Inlägg av Kusken »

Då jag håller på att bygga en potstill för i första hand äppel och plommonbrännvin funderar jag på andra råvaror. Tänkte prova att göra ett kraftigt vin av svarta vinbär och kanske en del röda, och köra genom nybygget. Nån som provat eller har ideer? Bananer? Apelsiner?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Re: Destillat av svarta vinbär i potstill.

Inlägg av Mooki »

Det roliga (eller snarare en av många roliga detaljer) med en potstill är att man kan göra saker genomskinliga - typiskt bra i fallet svarta vinbär som har en tendens att bli grumsigt och trist.
Även pepparmynta från misslyckade absinthe-experiment som blir brungeggigt och trist ser klart mycket bättre ut genomskinligt.
Blir iaf 3 användbara metoder med en potstill.
1) Vin som bas för att göra "Eau-de-Vie-de-Fruits".
2) Kryddad sprit som bas som behöver snyggas till.
3) Neutral sprit som bas (Carter head, tex för gin) där spriten kryddas under destillationen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Destillat av svarta vinbär i potstill.

Inlägg av Kusken »

I går gjorde jag äppelmäsk, Krossade äpplen som pressades till must, plus krossade äpplen blandades med lite vatten och pectolas. Pot distillers jäst. Plommonen är snart mogna så det blir nästa projekt-
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Destillat av svarta vinbär i potstill.

Inlägg av Kusken »

Körde genom äppelmäsken häromdan. Potstillmode genom tom kolonn på ca 1 meters längd. Av 45 liter mäsk blev det ca 5 liter med totalt ca 30%. När jag var inne i heart delen kom det 75% som doftade och smakade helt underbart. Körde till det i princip var tomt med alkohol i mäsken. När jag stägde av kom det 10% . Ska destillera en andra gång när jag hinner, tror det blir väldigt bra detta. Plommonmäsken står och jäser. Gör mer efterhand som dom mognar. har även en rommäsk på sirap och melass som står och väntar på destillering.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster