Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ginpouch-insats under spiralen

Allt om gin
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Ginpouch-insats under spiralen

Inlägg av Brack »

Hejsan!Kom nyss på ett sätt skulle kunna bygga en spiral som man kan lägga i kryddor i. Någon har säkert redan kommit på detta men jag har inte sett något om det. Men iaf!
Ritade lite snabbt i paint om hur jag tänkt..
Bild
Bild
Går att göra locket innanför med, vet inte vad som blir bäst pga ånga eller ner kyld produkt..
Tror ni att den skulle fungera bra eller ska man annars placera den någon annan stans?
Skulle man kunna förbättra den och vart kan man få tag på så pass korta koppar rör eller om man kan använda annat material?
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Ginpouch-insats under spiralen

Inlägg av jokkman »

Brack skrev:Hejsan!Kom nyss på ett sätt skulle kunna bygga en spiral som man kan lägga i kryddor i. Någon har säkert redan kommit på detta men jag har inte sett något om det. Men iaf!
Ritade lite snabbt i paint om hur jag tänkt..
Bild
Bild
Går att göra locket innanför med, vet inte vad som blir bäst pga ånga eller ner kyld produkt..
Tror ni att den skulle fungera bra eller ska man annars placera den någon annan stans?
Skulle man kunna förbättra den och vart kan man få tag på så pass korta koppar rör eller om man kan använda annat material?
Jo, Du pratar om/tänker på en så kallad "ginhead". Dom funkar riktigt bra att göra gin o smaksatt vodka med! Men en sak som man måste tänka på är för att få en bra gin måste man ha riktigt bra "produkt" att börja med, jag rekar inte att försöka direkt från mäsk. Gör först produkten och kola den så att den är runt 9 av10 i kvalité. Späd den till 15-30% och använd den som "mäsk" till din smaksatta produkt. Om du är ute efter gin så är den mycket känslig på kvalitén på produkten.
Du kan också titta på smaksättning av mäsk genom att låta kryddor dra ca 1dygn i "mäsken" innan körning.
Sök på gin head så hittar du en hel del beskr mm

Lycka till o skriv gärna en rad eller 2 om dina experiment
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Ginpouch-insats under spiralen

Inlägg av Brack »

Oj, jag måste glömt att tillägga det att man kanske kan köra utan kryddor första gången och strippa spriten först, kola och sen köra med kryddor.
Att man har en och samma maskin som fungerar till båda i stället för att ha två apparater. :)
Skulle det funka eller skulle det bli någe problem tro?
Skriv svar

Återgå till "Gin"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster